Jump to content

Bruk av hareskinn

ruggen

Recommended Posts

Hei

Det har gjennom tiden blitt endel harer. Også nå henger det en på veggen. I den forbindelse begynte jeg å tenke på om jeg skulle prøve å få til noe av skinnet.

Er det noen som har brukt hareskinnet til noe? hørt om noen som har brukt det? eller har andre tanker omkring dette?

I tillegg vill det vært fint å høre om hvordan dere eventuelt har behandlet skinnet..

På forhånd takk!

Mvh

Annonse

Hareskinn er vel ikke spesielt sterkt og holdbart. Jeg vet at noen bruker det til pynteformål. Det kan helt sikkert brukes som fòr i luer lik kaninskinn. Jeg bruker selv harepels til å binde fluer med. Jeg har sett sitteunderlag laget av hareskinn. Egentlig er det vel bare fantasien og kvaliteten på skinnet som setter grenser. Hvordan du behandler skinnet vet jeg ikke så mye om. Spør noen som driver med slikt, ellers så finner du antagelig masse tips hvis du søker litt på nettet.

Da jeg var liten laget min mor votter foret med kaninskinn.

Disse var veldig myke og varme, men tålte lite fuktighet.

Jeg vet ikke om hareskinn kan sammenlignes med kanin, men de er jo i samme slekta.

Jeg husker også at det en gang var veldig populært blant damer å kjøpe billig pels i syden. Tror det var en gang på 1980 tallet. Disse pelsene var stort sett laget av kanin og viste seg å være av en utrolig dårlig kvalitet.

Bisamrotte derimot gir veldig bra pelsverk, selv om den vel strengt tatt ikke er en rotte.