Gå til innhold
  • Bli medlem

Primærfaktor Falketind og Midtre Stølsnostind


JohnB

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg får ikke de oppgitte primærfaktorene på Falketind og Midtre Stølsnostind til å henge i hop.

I følge alle kilder jeg har funnet så er oppgitt primærfaktor for Falketind 175m og for Midtre Stølsnostind 115m.

Så vidt jeg kan skjønne (og det er her jeg evt misforstår) ;

HVIS oppgitt primærfaktor for Falketind er korrekt (jeg mener den er feil) så må det høyeste lavpunktet mellom Falketind og Stølsnostind være på 1892 m, dermed kan ikke Midtre Stølsnostind ha en primærfaktor på mer enn 109.

Når jeg derimot sjekker kartene som finnes så må man på ryggen mellom Falketind og Midtre Stølsnostind ned på under 1880 meter noe som gir Falktind en primærfaktor på mer enn 1887 meter.

Uansett så henger det ikke på greip at primærfaktorene på de to toppene er 115 og 175 meter.

Har noen en forklaring på hvordan man kommer frem til de to primærfaktorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har helt opplagt funnet en feil. Sadelen nord for Falketind er under 1880 i følge kartet noe som gir en pf. på +188 meter. Med litt interpolering og avrunding blir det 195-200 meter. Sadelen mot Stølsnostinden er iflg. kart mer enn 1880 og er i denne sammenhengen uinteressant. Har endre pf. på Falketind til 195 på Peakbook.org Flott observasjon.

Når det gjelder Midtre Stølsnostinden er det sadelen mot Stølsnostinden som er relevant siden den er høyest. Toppen er 2001 og sadelen er iflg. kartet såvidt over 1880 kotene. Nøyaktig hva det er må måles nøyaktig, men 115 er ikke nødvendigvis et dårlig esitmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Morten :roll:

Da har du reddet lørdagskvelden min :?

Jeg kom i går frem til akkurat samme konklusjon som deg, at PF til Falketind måtte være mer enn 175 m, men etter at jeg la inn innelgget i går har jeg i hele dag fundert og fundert...."hva er det jeg har oversett??"

(Når alle mine kilder, bl.a.Peakbook, Bibelen din og Wikipedia alle sa at det var 175 i PF)

Fornøyd med at jeg faktisk har klart å tenke riktig og ikke overse noe :)

John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.