Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintervotter


Talionis

Anbefalte innlegg

Annonse
Ser etter gode votter som tåler kulde og vind i vinterfjellet, helst så lav temperatur som mulig. Har dere noen gode forslag?

jeg har utstyrt mor og kjæreste med disse: http://www.oslosportslager.no/produkt/himalayan-mitt-dunvotter-1011-19860.aspx

tnf sine himalayan mitt.. har et par selv også, men har ikke vært kaldt nok til at jeg har fått testet dem selv enda men fra de to andre hagler det med lovord.

windstopper og lær yttermateriale. 800 dun på hele oversiden og primaloft på innsiden.. de varmeste vottene jeg noen gang har prøvd og/eller sett ;)

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tovet ullvott med en god vindvott utenpå. Det har jeg brukt i over 20 år. Kommer ikke til å bruke noe annet.

+1

Bruker også swixhansker under for å forhindre gnagsår fra skistav og mindre kontakt med metall når man jobber uten vottene.

Det er bedre å ha en skikkerlig dunjakke når man står stille, dunjakke gjør det mulig å bruke tynnere hansker selv i -25 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tover dere ullvottene selv, eller er det noe dere kjøper?

Jeg tover selv, de i butikken koster gjerne flere hundrelapper, mens garn for å strikke og tove selv koster under 100 kr. Eskimo-garnet til Drops tover veldig bra. Strikk vottene noen størrelser for stort (søk på tove votter, så finner du oppskrift) og kjør dem i vaskemaskinen på 40 grader, evt to ganger eller 60 grader om de ikke tover nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de tover seg for mye så kan du prøve med balsam for å srekke de ut litt. Ev er det tryggest å tove de for hånd, da kan du stoppe når de er passe. Ev tove mer i ene enden av votten for eks. Oppskrift. Legg i bløt i varmt vann i 30min, så bruker du varmt vann med litt grønnsåpe og begynner å klemme å gni på vottene. De begynner raskt å bli mindre. For raskere toving kan man skylle de litt vekselvis i varmt og kaldt vann. Det kan også være en god ide å børste de godt før man tover, da blir de tettere. (børste opp hår) Kjempe fint med en kattebørste eller lignende. Ha de gjerne på hånden mens du tover så kjenner du hvor du må ta mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.