Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommertur Kautokeino kåfjord


anette_w

Anbefalte innlegg

Vi er tre stykker(minst) som planlegger gåtur fra Kautokeino mot Kåfjord i sommer. Vi håper å ende opp så nær Kåfjord som mulig så vi kan kombinere turen med Riddu Riddu festivalen. Det er litt vanskelig å finne ruter i området. Men ser ut som om man kan følge Nordkalottruta til Bilto. Noen som har gått denne? Hvordan er den å gå og hvor lang tid har dere brukt? Noen ruter i området som er å anbefale?

Vi ser for oss å overnatte i telt og bruke ca en uke på turen. Har lite erfaring med "langtur" i så lite oppmerka terreng. Er det noen som har noen lure tips for hva man bør planlegge og ta med osv?

Har også hørt det er mye mygg i området. Når på sommeren er det minst mygg?

Setter stor pris på alle tips og triks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått litt i det området der. Den enkleste ruten tror jeg er å følge nordkalottruta til Nedrefosshytta, derfra opp på fjellet bak hytta (jeg tror at det skal være en sti der). Derfra kan man gå videre via en privat åpen hytte i Geatkevuopmi og videre til Somashytta (Statskog), eventuelt også Sidusgohpihytta (også Statskog). Fra Somashytta kan du gå til Bizushytta (Statskog), som ligger rett nedenfor Halti. Derfra er det en dagsmarsj ned Kårfjorddalen. Det er selvfølgelig også mulig å gå videre over fjellet og komme ut i Manndalen, hvor Riddu Riddu holdes, men det blir et godt stykke lenger å gå.

En annen, men lengre ruta er å følge nordkalottruta helt til Saraelv (4 km fra Bilto), hvor stien svinger opp mot Somashytta. Denne ruta tar nok to dager lengre enn den første jeg beskrev.

Bare si ifra hvis dere trenger GPS-koordinater til disse åpne hyttene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk fra storslett til kauto i sommer, dog utenfor løypa.

mygg er det nok av hele sommeren, dog kanskje juli er verst.

det går fint å gå fra kauto til feks kåfjorddalen/birtavarre (ca 15 km fra manndalen) men da er forutsetningen at man kan navigere og ikke er avhengig av dnt merking. tror ikke denne ruta skal være mye lengre en kauto-bilto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Hvor lang tid bør man regne på turen fra Kautokeino til Bizushytta? Er denne merket i det hele tatt etter Nedrefoss? Er det noen av rutene som finere enn andre, eller for eksempel steder man må få med seg hvis man er i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Hvor lang tid bør man regne på turen fra Kautokeino til Bizushytta? Er denne merket i det hele tatt etter Nedrefoss? Er det noen av rutene som finere enn andre, eller for eksempel steder man må få med seg hvis man er i området?

Jeg har ikke gått strekningen Kautokeino - Nedrefosshytta, men jeg tror at det er litt i lengste laget for å gjøre det på en dag. Hvis dere har med telt er det jo ingen problem. Fra Nedrefosshytta til Bizushytta er det 2-3 dager, alt ettersom hvor langt man ønsker å gå hver dag. Fra Nedrefosshytta til Bizushytta er det ikke merket sti. Det er for det meste ikke sti i det hele tatt, men du krysser Nordkalottruta ved Somashytta.

Jeg har gått strekningen gjennom reisadalen fra Imofossen til Saraelv. Fra Nedrefoss til Saraelv er det 4 mil, på tildels kronglete sti i tett skog. Det blir litt ensformig etter hvert og det tar lang tid. Dessuten er det mye mer mygg i skogen, hvor det som regel er vindstille enn oppe på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.