Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarkas 35 høyeste topper


Martin Bekkelund

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg la ut en liste over de 219 høyeste toppene i Nordmarka for en stund siden her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=21270&highlight=nordmarka+topper

Her opererer jeg med PF på 20 meter. Listen er så riktig som jeg kan få den ut ifra de opplysningene jeg hadde da jeg gikk på toppene. Likevel er det garantert unøyaktigheter fordi kartmaterialet ikke er 100 % presist og litt fordi jeg ikke hele veien var opptatt av 100 % presisjon. Det viktigste for meg var om toppene falt inn under definisjonen (over 500 meter PF over 20) ikke nøyaktig hvor høye de er eller nøyaktif hva PF er.

Dersom du har GPS-målt de 35 høyeste toppene har du garantert bedre målinger enn meg. Kan du legge ut en liste, og ikke bare kartkoordinatene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også laget en liste over de 49 toppene (>100m primærfaktor) i Oslomarka http://peakbook.org/index.php?module=index.lists.view&id=124&peakItem=1 (du må være medlem for å se lista og kartet). Oslomarka består av mange marker og de har mange navn: Nordmarka, Østmarka, Lillomarka, Vestmarka, Krokskogen, Bærumsmarka, Sørmarka, Kjekstadmarka, Romeriksåsen, Gjelleråsmarka og Follomarka er navnene de lyder. http://www.oslomarka.no/lov_om_oslomarka.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datagrunnlaget er hentet fra http://www.nordmarken.org/Markapos.html, konvertert via http://leware.net/geo/utmgoogle.htm og produsert GPX-filer med http://gpx-poi.com/. Er ganske sikker på at datagrunnlaget inneholder feil, men det bør være en smal sak å korrigere. :twisted:

Lista du viser til er ikke de 35 høyeste toppene i Nordmarka og har nok ganske mange feil og mangler. Jeg tror den kan være litt gammel. Veldig bra at du forsøker å lage en slik liste men som du har vært inne på bør du trolig finne et annet datagrunnlag. Her er noen av feilene.

Lamannshaugen har feil høyde fordi man har målt trigpunktet og ikke selve toppen som ligger midt inne i skauen og er flere meter høyere (705.5 ?)

Kjerkeberget står to steder, begge med 620 meter. Regner med at den ene er Høgåsen/Kjerkeberget mens den andre er Kjerkeberget som er høyeste punkt i Oslo. Sistnevnte er 631 meter.

Porthøgda er feil. den er oppgitt som 611 men skal være 621 (omtrent). trolig skyldes dette sammenblanding med Kikuttoppen i nærheten som oppgis til 611 på et skilt (men som muligens er 614 og som muligens har en annen høyere topp enn der varden står)

Paradiskollen er ikke i Nordmarka i det hele tatt

Hansakollen er knapt en topp, mer en skulder. Dersom den skal være med må veldig mange andre være med.

Brennberget er trolig bare med fordi man regner med at den er høyest i Lillomarka

Det er noen flere feil til.

Gjødalskollen er imidlertid interessant dersom dette er det offisielle navnet på en 679 meter høy topp i Nordmarka. Tror jeg vet hvilken topp det er siden det er en 679 meter høy topp jeg ikke har funnet navn til. I så fall er det fint :D

Ideen din med å lage en nøyaktig liste er i grunnen god. Jeg håper du får gjort det og lagt det ut. Det vil trolig finnes bedre datamateriale tilgjengelig som du kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista du viser til er ikke de 35 høyeste toppene i Nordmarka og har nok ganske mange feil og mangler. Jeg tror den kan være litt gammel. Veldig bra at du forsøker å lage en slik liste men som du har vært inne på bør du trolig finne et annet datagrunnlag.

Takk for grundig gjennomgang av datagrunnlaget!

Jeg skulle selvfølgelig tilføyd at jeg har gjort mindre korreksjoner, rettere sagt utelatelser, da jeg produserte både GPX-filene og kartet på Google Maps.

Jeg skal uansett gjennomgå dine tilbakemeldinger ved første anledning og oppdatere både kart og GPX-filer. På sikt skal jeg også få produsert et bedre kart enn Google Maps, det er direkte ubrukelig.

Takk for hjelpen! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

I helgen fikk jeg endelig avsatt litt tid til å oppdatere Google-kartet, basert på et nytt datagrunnlag. GPX-filene er ikke oppdatert ennå, men det kommer.

Kartet viser nå Nordmarkas 45 høyeste topper med en primærfaktor på 50 meter eller mer. For topper over 600 meter har jeg tatt utgangspunkt i http://www.oslomarka.info/, mens for topper under 600 meter har jeg benyttet den gamle, http://www.nordmarken.org/Markapos.html. Førstnevnte benytter koordinater og høyde fra Statens kartverk, mens sistnevnte har jeg selv kontrollert mot 1:5000 ØK.

Det skal — så langt jeg kan se — ha resultert i at alle tips om feil i den gamle listen nå er utbedret, men skulle det fortsatt finnes feil jeg har sett meg blind på er det bare å rope ut. :?

Til slutt et spørsmål: Med siste utgave av Fjell og Vidde fulgte det med et bilag, Turtid. På side 18 i dette bilaget leser jeg at

Mellomkollen er 537 moh og det sjette høyeste toppen i Oslomarka.

[sic.]

Etter å ha jobbet med denne listen i helgen kan jeg vanskelig forstå at det er riktig, i hvert fall hvis man holder seg til de mest brukte primærfaktorene. Benytter man f.eks. en primærfaktor på 100 meter finnes det hele 16 topper over 600 meter, og Mellomkollen er bare 537.

Redaksjonen i Turtid har muligens benyttet Wikipedia-artikkelen om Mellomkollen, hvor det oppgis at

Mellomkollen er et fjell i Oslo kommune. Det har en høyde på 537 meter over havet og er det sjette høyeste fjellet i Oslo av fjellene med primærfaktor på minst 50 meter.

Så vidt jeg kan se er det feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan han har fått mellomkollen til å bli Oslomarkas sjette høyeste topp skjønner jeg ikke. Dersom man opererer med 50 meter primærfaktor er vel bare Porthøgda, Heikampen og (muligens) Skinnskattberget høyere.

Ellers er jeg i tvil om listen din er helt riktig. Uten å ha sjekket det så nøye tror jeg f.eks Rugåsen har mindre PF enn 50 meter (Mot Ringkollen). Dersom du oppgir PF ville det kanskje vært bedre ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Mellomkollen tipper jeg vedkommende har lest Wikipedia og satt likhetstegn mellom Oslo og Oslomarka. Gidder ikke dvele lenge ved det, så lenge min egen liste er riktig. ;)

I følge kildematerialet har Rughaugen en PF på 50. Det ser ut til å stemme hvis man gjør en sammenlikning mot de nærliggende toppene på listen, da Ringkollen eller Storflåtaflaka.

Kildematerialet som kartet lenker til oppgir PF, men jeg ser absolutt verdien i å ha det på hver eneste topp på kartet. Skal legge det inn ved første anledning.

Hvis du er i tvil om resten av listen min er helt riktig, setter jeg stor pris på veldokumenterte korreksjoner. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel strengt tatt ikke "din liste" Bekkelund, så lenge dette har vært tilgjengelig flere steder på nettet i årevis. Det eneste selvstendige her er vel at du har lagt toppene inn på et GPS kart noe som umulig kan ha tatt all verden med tid.

Det er mye bedre om du utarbeider materialet helt på egen hånd og deretter presenterer det. Enda bedre er det om du f.eks besøker toppene og kontrollmåler dem. Det har ingen gjort før. Det er garantert mange feil i eksisterende materiale når det gjelder høydeangivelser og PF fordi kartmateriale aldri har hatt til hensikt å være helt nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selvfølgelig den første til å beklage dersom noen har oppfattet det slik at jeg har betegnet kildematerialet som «min liste». Det er selvfølgelig ikke tilfelle. Det er riktig som det påpekes at jeg har trukket ut data fra to separate datasett og utarbeidet en egen liste i Google Maps på bakgrunn av dette, derav min referanse til «min liste». Min liste har for øvrig referanser til alle kilder og verktøy som er benyttet.

Men jo, det har faktisk tatt litt tid å trekke ut data til en egen liste, konvertere koordinater, produsere GPX-filer og visualisere det hele i et kart. Ettersom deler av prosessen ikke ble automatisert tok det litt tid. Kanskje «bare» 5-6 timer totalt, men fortsatt frivillig arbeid for å gi flere gleden av disse datasettene.

For øvrig er jeg ikke helt overbevist om at «Det er mye bedre om du utarbeider materialet helt på egen hånd [...]», når det viktigste datasettet er kvalitetssikret og for det meste hentet fra Statens kartverk, både hva gjelder posisjoner og høyde. Mitt utstyr er i hvert fall ikke kapabelt til å oppgi høyder med slik presisjon.

Men gi gjerne altså beskjed dersom det skulle være flere feil, uansett om feilen(e) måtte ligge i kildematerialet eller i min sammenstilling av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.