Gå til innhold
  • Bli medlem

hjelp til valg av nytt par fjellski :)


bolletog

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp hatt en jomfrutur med noen Åsnes Nansen ski, disse er 2 meter og 76 - 56 - 66 cm i breddene. Bruker BC binding. Det ble litt klønete gjennom tett skog pga lengden, men ellers er jeg veldig fornøyd med de.

Nå har jeg lyst å prøve 75mm binding og tenkte disse skiene kunne være kortere og breiere enn Nansen skiene. Jeg er 180 cm (80 kg) og tenkte at skiene kunne være det samme og så brei som mulig. Feks Åsnes Ingstad 84 - 62 - 74 cm, eller om det finnes breiere.

Men er usikker på hvordan bredden egentlig påvirker, blir det mer slitsomt å gå med de? Jeg skal altså ikke ha noe utforkjøring, men bare gå rolig opp fjellet, på flater og i skog, gjerne med ca 15-20 kg sekk. Foretrekker å gå utenfor løypene.

Og lengden er vel ikke helt på jordet?

Blir disse for breie for vanlig turbruk? http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-e129-boundless-tour-mvoil%C3%A9-3pin-cable-75mm-binding-telemark-topptur-fjellski-25332.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har Ingstad og er godt fornøyd med dem, men på flat mark kan de bli litt vel svingvillige.. De er vel laget for å være best mulig allround med tanke på både gå og kjøreegenskaper.

Eg har den oppfatningen at dess meir innsving skien har, dess meir lettsvingt er den, både nedover (bra) og bortover (iriterende)

Fisher skiene du linker til har ca 50% meir innsving enn ingstad, og eg tenker da at de er meir laga for å gå opp og stå ned enn bortovertur.

Men vet om folk som bruker "nedoverski" på lange turer uten problem. alt blir en vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei bolletog!

Hvis du skal gå mye i løs snø, som det ofte er i skogen, ville jeg ikke gått for så korte ski.

Jeg kjøpte meg Åsnes Ingstad i 190 cm lengde for noen uker siden og har fått prøvd de i varierte forhold både på fjellet og i skogen.

Vekta og høyden min er lik din, og jeg føler at jeg ikke kunne hatt noe kortere ski. Skiene bærer nokså godt i løse forhold, men en gang eller to har det gått litt trått og jeg ergret meg for at ikke kjøpte hakket lengre ski. Det med lengden blir en avveining mellom egenskapene bortover og nedover. Når det går litt nedover, spesielt i skogen, er jeg veldig fornøyd med 190cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har nettopp hatt en jomfrutur med noen Åsnes Nansen ski, disse er 2 meter og 76 - 56 - 66 cm i breddene. Bruker BC binding. Det ble litt klønete gjennom tett skog pga lengden, men ellers er jeg veldig fornøyd med de.

Nå har jeg lyst å prøve 75mm binding og tenkte disse skiene kunne være kortere og breiere enn Nansen skiene. Jeg er 180 cm (80 kg) og tenkte at skiene kunne være det samme og så brei som mulig. Feks Åsnes Ingstad 84 - 62 - 74 cm, eller om det finnes breiere.

Men er usikker på hvordan bredden egentlig påvirker, blir det mer slitsomt å gå med de? Jeg skal altså ikke ha noe utforkjøring, men bare gå rolig opp fjellet, på flater og i skog, gjerne med ca 15-20 kg sekk. Foretrekker å gå utenfor løypene.

Og lengden er vel ikke helt på jordet?

Blir disse for breie for vanlig turbruk? http://www.oslosportslager.no/produkt/fischer-e129-boundless-tour-mvoil%C3%A9-3pin-cable-75mm-binding-telemark-topptur-fjellski-25332.aspx

Jeg har Ingstad, kona har Nansen. Forskjellen i bæreevne i løs snø, er nærmest teoretisk. Her er det lengden på skiene som har mest å si.

Lengden du har, er fornuftig som gåski. Ingstad er nydelig når du skal oppover eller nedover, i urørt snø. Bortover er den ikke så bra som Nansen. Spesielt hvis bortover er i ei skuterløåøype, eller der noen har ferdes før. Skiene virker rett og slett nervøse.

Vi valgte Rottefella Supertelemark med vire på våre ski. Hadde jeg testa BC før valget falt (var de skoene vi hadde ) så hadde jeg valgt bc.

Forskjellen på BC (Magnum) og 75mm med kabel er liten nedoverbakke. Bortover er det et hav i forskjell som taler for BC magnum.

Jeg anbefaler deg å beholde skiene du har, og bindingene.

Bruk eventuelt penger til overs, til noe mere kjekt stæsj.

Er du forålaga med tett skog, hva med truger?

Ny fluestang?

Pulk?

Masse kjekt man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.