Gå til innhold
  • Bli medlem

turkart til gps


sinje

Anbefalte innlegg

hei, jeg har tenkt til å gå til anskaffelse av en Garmin GPSmap 62s og lurte i den forbindelse på hvilket kart jeg burde bruke til den. prisene og arealet er veldig forskjellige på de forskjellige seriene.

jeg lurer dermed på hva som er forskjellen på topo8 og topo premium?

og er det virkelig verdt og bruke så mye mere penger på premium serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har topo adventure også. Er en del mere info på premium men ingen ting du behøver for å overleve. Strengt tatt trenger du ingen kart på gps'n Du kan lære deg å føre over koordinater til papirkart og ta men deg papirkart (noe man uansett burde gjøre) Det hele bunner vel i hva du har tengt å bruke gps'n til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kart på GPSen er uunnværlig, spør du meg. Har en først prøvd det, går en hvertfall ikke tilbake til en GPS uten kart.

Har ikke premium selv, men hovedsforskjellen fra fra topo og adventure er vel at premium bl.a inneholder eiendomsgrenser, søkbare navn og at visse områder har data fra 1:20 000-kart. Endel mer detaljert ift gater/veinavn skal det vel og være. Ugland har forresten også fylkeskart med eiendsomsgrenser (på SD-kort).

Om du bare trenger greie topografiske kart i 1:50 000 på GPSen (og ikke på PC), er den billigste løsningen Ugland Norgesserien på SD-brikker til 499 kroner. Her får du f.eks hele Sørøst- eller Sørvestnorge for en billig penge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før en bruker 1000-lappene sine på kart, kan en jo også sjekke gratiskartene på http://frikart.no, De kan brukes til mangt selv om kvaliteten på dataene varier rundt om i landet.

Kvaliteten variere veldig!! I området Tromsø og omegn er det veldig begrenset det kartet fra frikart.no.

Vurdere selv å anskaffe meg skikkelige kart på gpsen. Lurer på om man får kvalitet tilsvarende kart på nettet, slik som på www.ut.no og lignende??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten variere veldig!! I området Tromsø og omegn er det veldig begrenset det kartet fra frikart.no.

Vurdere selv å anskaffe meg skikkelige kart på gpsen. Lurer på om man får kvalitet tilsvarende kart på nettet, slik som på www.ut.no og lignende??

Men, da kan jo du tracke stiene i området og legge det inn på oppenstreetmap.org, så blir kartet rundt Tromsø etterhvert bedre. Openstreetmap.org er et dugnadsprosjekt og har ikke mer informasjon på kartet enn brukerne legger inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.