Gå til innhold
  • Bli medlem

Kuldetråden


arildgimse

Går skiturene som planlagt tross 20 -30 kuldegrader ? (poll avsluttes 30/1-11)  

83 stemmer

  1. 1. Går skiturene som planlagt tross 20 -30 kuldegrader ? (poll avsluttes 30/1-11)

    • Nei, hvis under 20 minus blir det mest peiskos og lite ski.
      18
    • Nei skiturene må tilpasses kulden.
      14
    • Ja. jeg trosser den sviende kulden og går på ski som vanlig.
      12
    • Ja da. Nyter fjellet med 20-30 kuldegrader.
      33
    • Annet
      3
    • vet ikke
      3


Anbefalte innlegg

Tråden for ski, fjell og rekordførjulskulde...

Varsel om 30 kuldegrader i fjellet til helgen betyr antagelig kanselert treningssamling.

Selv i lavlandet blir kulden plagsom.

Trådt sandpapirføre sviende kinn og føtter som må holdes i bevegelse........

Soveposen har vel på papiret komforttemperatur på 30-40 kuldegrader....men jeg har ingen planer om telttur...

Er det bare jeg som lei kulden allerede eller trives fjellfolk i 20 -30 kuldegrader......???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

driver på å bygge hus på fritiden, siste uka har vi hadd 17-25 minus. Mine aktiviter går som normalt, arbeid og turer. En får testet utstyr og jeg synes det er litt friskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Det virker som været ofte er ganske fint når temperaturene er såpass lave. Skyfri himmel og ofte lite vind. Det er de turene jeg husker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer mest an på vinden. Er det vindstille kan jeg godt gå på skitur (ikke trening, men tur) selv om det er kaldere enn -20. Det vanskeligste for meg er å holde føttene varme. Det er uansett veldig sjeldent det er så kaldt her nede samtidig som jeg har tid til å komme meg ut på tur.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i siste birkebeinerblad at hardtrening i kaldere enn 10 kuldegader kan medføre nedsatt lungefunksjon. (Kuldegrensen i komkuranser er for øvrig 20 kuldegrader for voksne.)

Selv om man på vanlig fjelltur ikke har maks puls må da faren for lungetrøbbel være tilstede hvis man puster og peser med pulk eller ryggsekk i 20 - 30 kuldegrader (???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mer enn - 15 hjemme. Da blir det skiturer. Dog er det begrenset med snø og løyper. PLeier stoppe skiturer når det kommer ned til - 20. Vanskelig å holde fingrene varme samt at det ikke er bra å puste så kald luft under trening jevnlig.

Men går nå turer med bikkja i marka uansett om det kryper under 20.

Skal kjøre slalåm til helgen med temp rundt 20 minus. Da blir det nok lengre lunsj og tidligere afterski enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man på vanlig fjelltur ikke har maks puls må da faren for lungetrøbbel være tilstede hvis man puster og peser med pulk eller ryggsekk i 20 - 30 kuldegrader (???)

Du må sjølvsagt puste, men ikkje pese. Derfor går det ei grense ein plass der ein må ta det roligare på grunn av pusten. Kvar denne grensa er, er sjølvsagt individuelt. Når det er så kaldt, må ein også kle seg forholdsvis betre, fordi ein ikkje kan halde så høg intensitet, og derfor produserer mykje mindre varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen mange av tankene i tråden når det blir så kaldt som nå (her er det ned mot minus 20 der skiturene starter, tilsynelatende blir det ikke kaldere oppover, kanskje tvert imot?, men har ikke målt); når fingertuppene forsvinner en stund fordi vottene måtte av pga fikling med kamera, når naglebeten kvesser til i høyre stortå når varmen tilslutt kommer tilbake, men mest bekymring volder vel evt påvirkning på lungevevet, på sikt. Store nok sko og mange lag med ull gjør godt, syns også en ullbuff til å puste gjennom virker nyttig av og til.

Det er ikke lett å la være å ta ut, men en kan jo ta det litt roligere, som mange sier.

Det er ihvertfall en helt utrolig fin tid nå, og stedvis kjempeflott skiføre. Legger ved noen bilder herfra (heller ikke lett å la være).

post-4080-13347473455_thumb.jpg

post-4080-133474734569_thumb.jpg

post-4080-133474734583_thumb.jpg

post-4080-133474734627_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når fingertuppene forsvinner en stund fordi vottene måtte av pga fikling med kamera,

Krav til alle kamera eg har, er at all basisfunksjonalitet (dvs alle innstillingar som skal gjerast i felt) skal brukast gjerast med vindvotter på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.