Gå til innhold
  • Bli medlem

Barnekniv


LadyA

Anbefalte innlegg

Annonse

Har skumlest tråden, og må komme med mine erfaringer rundt dette med kniv og barn. Har jobbet som førskolelærer i mange år, og har ingen problem med å gi barn på 3 år kniv. I barnehagen hvor jeg jobbet hadde vi egen "Spikkesang", som barna måtte kunne før de fikk spikke. Det var også regler som vi terpet på, og om noen gjorde annet enn vi hadde avtalt i reglene, ble knivene tatt inn.

Liten kniv er absolutt det beste. Gjerne både lite skaft og blad. Er ikke noen fan av speiderkniv selv, mener barna fra første dag kan lære seg at det ikke er slike "stoppere" på kniver. Det er jo kun speiderkniver det er slikt på, så jeg tenker at de likegodt kan lære seg å bruke en vanlig kniv med en gang.

Det var mine tanker:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skumlest tråden, og må komme med mine erfaringer rundt dette med kniv og barn. Har jobbet som førskolelærer i mange år, og har ingen problem med å gi barn på 3 år kniv. I barnehagen hvor jeg jobbet hadde vi egen "Spikkesang", som barna måtte kunne før de fikk spikke. Det var også regler som vi terpet på, og om noen gjorde annet enn vi hadde avtalt i reglene, ble knivene tatt inn.

En sang høres ut som en god idé... noen sjanse for at den kan deles ut her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sang skal bli, må bare finne ut om det er greit for hun som skrev sangen sammen med meg først.

Jeg har vanskelig for å forstå hvorfor enkelte mener at barna bør beskyttes med en mindre skarp kniv, gjerne uten skarp tupp. Hva er argumentene for dette?

Etter 10 år i barnehage, med flittig bruk av kniv, har jeg sjelden måtte finne frem plaster. Og aldri har jeg opplevd noen alvorlige uhell. Om et barn først skal være uheldig å skjære seg, er det vel bra at kniven er skarp og en får en fint og rent kutt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spikkesang - Regler for spikking

(mel. Se min kjole)

Regler for spikking,

sitt på spikkematta.

Spikk alltid fra deg,

jente eller gutt.

Så må du aldri spikke mot no'n andre,

kniven skal legges i slira si til slutt.

Den må gjerne kopieres og brukes, og da kan en gjerne henvise til Dale barnehage som har skrevet sangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Flott spikkesang :) Jenta vår fikk speiderkniv til 4 årsdagen sin, og har brukt den litt. Den har fungert fint. Hun har fått erfart å kutte seg litt, men det hører jo med. Hun bruker uansett kun under vårt oppsyn. Tenker at det fungerer fint å bruke kniv fra 3-4 årsalderen, alt etter hvordan barnet er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vi har to unger - de har begge fået deres første kniv da de var 3 år. Og de snitter (spiker?) med stor fornøjelse når vi er i skoven. 

 

De går begge i en ude-børnehave, hvor der ofte bruges kniv (under opsyn)

 

Kniven skal selvf. passe til barnet og være skarp. Men jeg synes faktisk de klassiske børneknive kan have et lidt for lille håndtag.

 

Vi købte fx. den lille spejderkniv med fingerstop i Norge - en fin lille starter-kniv, men for en 4-5 årig begynder håndtaget at være svært at holde godt om. Den ældste her i huset låner faktisk tit min gamle "Gubben" (brusletto) i stedet - da den har et større håndtag, der giver ham bedre greb...

 

Mine tanker:

 

- start evt med fingerstop (egentlig mest for forældrenes ro :smile: - børnene kan sagtens håndtere kniv uden fingerstop egentlig)

 

- lær dem de alm. regler:

  • altid kniv i slire når man ikke bruger den.
  • Sid altid på rumpen.
  • Brug ikke kniven uden voksen.
  • Snit væk fra dig selv.
  • Aldrig snit mod andre
  • (regler skal gentages ca. 30 gange, og så igen med 3-årige :smile: - men de får hurtigt respekt for kniven synes jeg)

- Vælg en kniv med godt håndtag, så der ikke bruges for mange krafter på at have greb om kniven

 

- Glem ikke HVAD der snittes i - find noget velegnet til de første gange. Fx. friske pinde i en god tykkelse. Det er meget nemt at snitte frisk bark af en pind, og giver stor fornøjelse for et barn at være god til at snitte fra første gang. 

 

- Vent med at lade dem bære kniven i bæltet selv. Del kniv ud og saml ind igen, så er der meget mere styr på under hvilke forhold knivene bruges under.

 

- Vi har selv brugt sikkerhedsnive fra hultafors (fingerstop, stort håndtag og rund spids) - og den klassiske spejderkniv + en brusletto gubben. Alle knive har givet gode oplevelser, hvilket jo er det vigtigste.

 

Jeg leger også med at lave en børnekniv selv - lille skarpt blad, men med et håndtag som passer bedre til en børnehånd end de små spejderknive. Den er måske ikke så køn, men fungerer ganske godt :smile:

 

post-11129-0-54305800-1362318734_thumb.j

 

 

Andre muligheder:

http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=1187

http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=23780

http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=602

http://www.thegoodstuffshop.dk/product.asp?product=13424

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her var det kommet mange flotte tips (første post i 2010 :o Fy som tiden går ) , eldste tulla her ble 4 i november og vi skal finne kniv så ho har nå som våren kommer og vi skal mer ut... 
Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva jeg kal gså for, men tror det blir en større "skikkelig" kniv, istedefor en speiderkniv ihvertfall....
Litt dårlig utvalg av butikker i nærheten, ,kanskje det er noe nettbutikk som har noe egnet? forslag?? 

"Problem 2" er lillesøster på to år, som skal gjøre alt søstern gjør, såklart... På en måte syns jeg ho bør få noe lignende, og få lov å spikke pølsepinner ol. ho er jo med på kjøkkendet og kutter pølser & grønnsaker .... 

Tross alt bedre at e har en vær enn at lillesøster skal krangle seg etter en ...  :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare små barn som kan trenge fingerstopper. Svogeren min var godt voksen da han var ute i båt og fisket. Trebåt. Etter å ha rensket fisk satte han kniven ned i den ene tofta med det resultatet at handa, som var glatt av fiakeslo, gled ned over bladet og diverse sener i lillefingeren ble kyttet over. Slike ting er vanskelige å reparere og denne fingeren ble derfor permanent bevegelseshemmet.

 

Så lærte han at sånn behandler man ikke kniver for voksne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det kommet mange flotte tips (første post i 2010 :o Fy som tiden går ) , eldste tulla her ble 4 i november og vi skal finne kniv så ho har nå som våren kommer og vi skal mer ut... 

Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva jeg kal gså for, men tror det blir en større "skikkelig" kniv, istedefor en speiderkniv ihvertfall....

Litt dårlig utvalg av butikker i nærheten, ,kanskje det er noe nettbutikk som har noe egnet? forslag?? 

"Problem 2" er lillesøster på to år, som skal gjøre alt søstern gjør, såklart... På en måte syns jeg ho bør få noe lignende, og få lov å spikke pølsepinner ol. ho er jo med på kjøkkendet og kutter pølser & grønnsaker .... 

Tross alt bedre at e har en vær enn at lillesøster skal krangle seg etter en ...  :???:

 

http://www2.knifecenter.com/kc_new/store_store.html?usrSearch=Rat+Model+2&brand=148&min_price=0&max_price=500&country=&utm_source=kcblog&utm_medium=ourblog&utm_campaign=blog

 

http://www2.knifecenter.com/kc_new/store_store.html?ttl=ESEE%20Izula%20Series&waDESCRIPTIONdatarq=esee%20izula&series=701&

 

Så har du på samme sted Cold Steel Lawman og Voyager Medium (tunge mekanismer). Ikke helt greit med ordentlig kniv til små hender. Holder en knapp på Izulaen; liten, skarp og enkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.