Gå til innhold
  • Bli medlem

Litt barnslig vintergalskap.


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

I helga er det meldt 15~20 minus her jeg bor. Vurderer å ta liggeunderlag vinterposen og fjelduken og legge meg ute på terassen. Bare for moro skyld. Har en del døgn ute vinterstid på samvittigheten, men da alltid i telt eller gamme. Er det noen andre her inne som har sovet under åpen himmel i såpass kulde? Tenkte å poste mine planer i fjesboka men faren for at det kommer mange kommentarer om at det må ha klikket for unge herr Olsen er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv en del overnattings-døgn ute på verandaen, og har valgt å holde det for meg selv for å unngå tøvete kommentarer. ;)

Men der ute har jeg fått sammenlignet komfort-forskjellen på div liggeunderlag vs reinskinn, og hvilke/hvor mye ullundertøy som passer meg best i forhold til temperaturen. Jeg har gjort meg egne erfaringer om sovepose inni jervenduk, og forskjellen på å legge seg sulten vs mett osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Er samme planer jeg har, testing. Brynja, vinterposen, flisposen,fjellduk etc. Kan være mye nyttig erfaring å hente til neste telttur. Er greiere å teste utstyr og grenser når en kan gå inn og sette seg forran vedovn om utstyr ikke duger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak! La meg ofte ut i hagen på fine vinterkvelder, men dog ikke i 25 minus (først og fremst fordi 25 kalde er ganske sjelden i kystklima). Men jeg sluttet med hagesoving da jeg gikk over til urbane hageflekker med total døgnovervåking....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Ingenting er så fint som å ligge under åpen himmel i kaldt og klart vær! Blant de fineste nettene mine ute troner natta i Brooks Range, Alaska, høyt. Stjerneklart, bål, 35 minus og ulvehyl fra fjellet.

Vi andre dødelige som neppe aldri kommer oss til Alaska får ta til takke med terassen. Om jeg er heldig så kommer vi opp i 20-25 minus og kansje litt kuling. Ulvehyl.... neppe... får nøye meg med støy fra brøyteplogen og avisbudet på morranskvisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd, funket som et lite spark i baken!

Benyttet anledningen selv også. Fin stjerneklar natt med sterk måne. Tempen lå mellom minus 14,1 og 15,4, men pussig nok 2-3 sekundmeter vind.

Eneste negative minus var all snø og is jeg dro med meg fra terrassen og inn i stuen. Hunden var helt fra seg for "far" som forsvant ut i kulden og roet seg ikke før jeg kom inn. Ellers håper jeg ikke naboene hørte all snorkingen, for det gjorde Tefatet!

:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Som jeg tenkte, er nok likere å poste en tanke og en plan som dette her inne, en på fjesboka.

Er flere likesinnede her.

Kjenner ingen som har overnattet på terassen vinterstid, å poste slikt noe for alle sine "fb venner" er å be om kommentarer om at det må ha rabla for meg. Med påfølgende morro på min bekostning. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med tiden testet og eksperimentert i hagen her og :D Men forrige gang jeg lå ute ble jeg ved ett uvitende uhell låst ute om morgenen. Håper ingen naboer så skrullingen som løp halvnaken i snøen rundt på forsiden av huset for å låse seg inn 8) Så si ifra til hele familien når dere ligger ute i hagen :?

Jeg foretrekker og å ta med telt og sovepose når vi besøker foreldrene mine. Er noe spesielt i det å ligge ute og høre på sauebjeller og det nattlige fuglelivet når man er på barndomsbygda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skryte på meg altfor mye her, vet ikke om jeg har opplevd 30 minus engang, men jeg vet med sikkerhet at jeg påsken 2008 lå ute i marka i 25 minus. Jeg prøvde ut min nye Helsport Isfjorden som har minus 35 i overlevelsestemperatur og minus 25 i komfort.

Ble skuffa da jeg småfrøs, men så fikk turkompisen melding fra en annen kompis om at det var 25 minus ved Eiksetra. Ingen grunn til at det skulle være mildere der vi var. Det var den natta det var 33 minus på Finse. Komforttemperaturer er nok ganske individuelle, og jeg har sovet godt med denne posen i 15-20 minus opptil flere ganger i marka.

Før jeg fikk tak i denne posen hadde jeg bare en dårlig Helsportpose med ødelagt glidelås, men så lenge jeg la meg i ei sommerpose og tredde vinterposen over sov jeg utmerket. På den måten hadde jeg det topp i sprengkulda på Kaupangerskogen vinteren 2005, og i marka i 2006. Men en gang begynte jeg å fryse i løpet av natta. På morran skjønte jeg hvorfor, det var Rime som hadde dratt til seg den øvre delen av vinterposen og brukt den til eget underlag.

Her er bilde av Rime og eieren: http://fjelltopper.no/index.php?module=popup.fullsize&mode=image&file=pa230396.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.