Gå til innhold
  • Bli medlem

Ymelstinden 24. juli 2010


knutsverre

Anbefalte innlegg

Jeg forsøkte meg på Ymelstinden 19 september i fjor, men ga opp pga glatt is og nysnø opp mot eggen. Nytt forsøk var planlagt til 4. juni i år fra Storjuvbreen, men også denne planen ble oppgitt pga rasfare i skråningen. Nå var det altså tredje gangen Ymelstinden 2304 var turmålet - denne gangen det eneste. Hyggelig overnatting på Leirvassbu. Bra turvær, overskyet, ikke for kaldt og frosten/isen fra dagen i forveien var forsvunnet. Etter lang frokost, start fra Geitsætra kl 1045. Kom litt for høyt opp over Raudhamran (1550 moh), måtte gå litt ned igjen og fant en dårlig sauesti oppe i fjellsiden nord for Nørdre Illåe. Terrenget er sterkt varierende fra fine gressbakker til grov steinur. Etterhvert ble det naturlig å gå ut på Nørdre Illåbreen hvor det var blåis og synlige småsprekker og breelver. Gikk så langt som mulig på bre/snøflate opp til toppen av Illåbandet på ca 2000 m. Derfra opp steinuren og tørre og fine sva til eggen litt sør for laveste punkt. Derfra greit sørover ryggen mot toppen. Eneste greie og opplagte rute er etterhvert ut mot venstre mot Svellnosbreen, og deretter videre på eggen tll et nytt punkt hvor det viste seg å være to muligheter videre.
Jeg valgte også nå å gå ut mot venstre da der var noen klorespor etter folk som hadde gått der med stegjern tidligere.Kom ganske snart til en liten hammer som måtte klatreklyves. Ikke så vanskelig (grad 2?), men svært eksponert med loddrett fjellside ned mot Svellnosbreen. Jeg kom helt greitt opp, men kvidde meg til retur denne veien. Heldigvis viste det seg å være en annen og mye sikrere vei ned igjen på vestsiden av toppen. Denne muligheten så jeg ikke på oppturen. Flott utsikt fra toppen. Herlig følelse endelig å ha nådd toppen på Ymelstind som er Norges 20. høyeste fjell! GPS toppvarden: 4.62259 68.32925. Jeg brukte 4 timer opp til Illåbandet og totalt vel 9 timer på turen i jevnt og rolig tempo. Tilbake på Illåbandet så jeg spor i snøen fra en annen turgåersom hadde gått i kanten av Storjuvbreen. Jeg fikk øye på vedkommende på lang avstand på vei opp mot Storjuvtinden. Var det en av Fjellforums medlemmer?
På tilbakeveien fant jeg en bedre sti - men fortsatt bare sauesti - i skråningen nord for Nørdre Illåe i ca. 1400-1450 m høyde. Det er god sti opp til Raudhamrane fra Geitsætra, ihvertfall første 3/4 deler. Sauestien begynner ved Raudhamrane. Jeg satt opp en liten steinvarde ved starten på stien på GPS posisjon 4.57460 68.32166.

post-7577-133474726299_thumb.jpg

post-7577-133474726331_thumb.jpg

post-7577-133474726353_thumb.jpg

post-7577-133474726386_thumb.jpg

post-7577-133474726409_thumb.jpg

post-7577-133474727524_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei naboen (til Morten i Skrautvål regner jeg med....).

Takk for hyggelig tilbakemelding. Leste turrapporten din fra turen til Storjuvtind og Illåbreatind via Porten 24. mai 2008. Flotte bilder! Vi hadde en lignende tur 4 juni i år, dagen før vi gikk på Svellnosbreen.

Bildet ditt fra ryggen av Ymelstind var flott. Der hvor fotsporene slutter er sannsynligvis stedet hvor letteste vei videre går ut mot høyre (bak fortoppen i forgrunnen), og videre til selve toppen. Det er kjekt å vite om slike detaljer på forhånd. Beste trasé er ikke alltid så lett å få øye på når en står der på vei mot toppen, spesielt ikke når det er snø (hvis det ikke er fotspor etter andre). Lykke til med neste forsøk på Ymelstind, naboen :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hvor fotsporene slutter er sannsynligvis stedet hvor letteste vei videre går ut mot høyre (bak fortoppen i forgrunnen), og videre til selve toppen. quote]

Ja, jeg vet... Bibel-mannen (naboen min ja..:) "rusla" opp på toppen han, mens jeg sto igjen på fortoppen og grua meg til returen.. :):D

Ymelstinden skal nok erobres ja...you bet...:)

/naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.