Gå til innhold
  • Bli medlem

Dovre. Svånåtindan.


cervus elaphus

Anbefalte innlegg

Hei, håper noen kan hjelpe meg med denne:

Vi er et par kompiser som ser for oss følgende tur:

Kjører inn til bommen ved Snøheim, følger stien som går på nedsiden av Hettpyntan. Bryter av vestover mot Heinsavatnet og bestiger Svånåtindan fra baksiden.

Følger hele ryggen Nordover og bestiger alle tre 2.000 meter topper, finner en rute ned mot Langvatnet og følger stien til Åmotdalshytta.

Neste dag følger vi stien som går tilbake over Snøhetta og ned til bommen.

Turen over Snøhetta er grei nok, men er det noen som har gått Svånåtindan som kan fortelle hvor fremkommelig det er der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjekk opp mellom Store Langvasstind og Vestre Langvasstind for nokre år sidan. Noko laust

og skakt men gjekk greit opp. Opp til Vestre Langvasstind er det ein tre/fire meter høg hammer

som må klatrast. Turen videre mot Storstygge Svånåtinden (for eit navn...) er plankekøyring.

Gjekk nedatt austryggjen frå Storstygge Svånåtinden, noko skakt der og men går greit for

fjellvante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg ville også satset på østryggen opp til Storstygge-Svånåtind istedet for å gå opp bakfra, det er endel storvokst ur i vestenden av Svånåvatnet og forbi Heinsavatnet. Har gått opp østryggen selv for noen år tilbake, og det gikk greit. Største problemet var en snøskavl helt på toppen, så en isøks kan være kjekk å ha hvis den skavlen er der i sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Svånåtindan i går. Snø er ikke noe problem i år, lite snø i fjellet. Som andre nevner, følg østryggen opp på Storstyggesvånåtind. Mange høydemeter på slutten og fin og greii klyving til topps! Deretter er det bare å vandre bortover Svånåtindan. For å komme bort til den nordre Langvasstinden kan det være greit med ei slynge og et tau for å komme seg lettere ned og opp et vertikalt parti på ca. 4 meter.

Ønsker dere en god tur, nyt utsikten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det kanskje noen av dere vi møtte på toppen.

Vi var 4 som sykklet inn til Marbu (vi så MINST 60 moskus) og gikk opp vestryggen. Vi hadde med oss to hunder som vi måtte sette igjen på 1945 moh, så det ble bare med StorStygge Svånåtinden.

Turen ble begrenset til en dag, da det var meldt lavt skydekke på onsdag, og det stemte.

MEN for en fantastisk utsikt og et flott vær vi hadde.

Neste Dovreprosjekt er Larstinden, noen som har gått den. Skal visstnok være grei å ta fra Sørsiden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larstind fra sør er klatring... du mener sikkert renna fra vest. Vet at den skal være grei, men rufsete og fare for bratt og hard snø. Har ikke gått den. Jeg gikk opp fra motsatt side, fra Larstjønna. Greit der også, løst øverst. Fra skaret hvor rennene møtes er det klyving til toppen, bl.a. via en sprekk i en stor blokk. Fineste ruta til Larstind er nok uansett over Larseggen i nord; jeg gikk tilbake denne veien. Når man kommer motsatt vei, er det imidlertid et bratt trinn ned i skaret. Jeg syntes det gikk å klatre OPP. Det er ikke så høyt, og fjellet er fast. Men det var i tørt vær og NED er det jo uansett annerledes. Vet at en del bruker tau her. Du finner ellers masse info ved å søke på "Larstind".

Når det gjelder den turen du hadde planlagt først, så er det en strålende tur. Gikk den motsatt vei for noen år siden. Gikk da opp ca. midt på Langvatnet på ryggen som går fra V. Langvasstinden mot nord og vest. Bratt men fast. Mulig å gå lenger vest. Det "beryktede" trinnet fra V. til Ø. Langvasstinden husker jeg som greit. Og ryggen sørover Svanåtindan er nydelig spasertur. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.