Gå til innhold
  • Bli medlem

Topp 1211, Kvanndalen


Svein

Anbefalte innlegg

Sør for Nøre Snarhornet ligger topp 1211. Noen som vet om denne har et navn :wink: Fra Kvanndalen er dette en flott topp.

Vest for denne går ei egg med flere fine topper på. Noen som har tatt en tur over disse?? Spesielt de o 1180+ toppene?

Vedlagt bilde: 1211 midt i bildet. Jeg har lenge hatt lyst til å kalle denne Kvanndalstind e.n.l. og ryggen fra Kvanndalsskaret mot 1211 for Kvanndalsegga :)

Noen.... :)

post-283-133474388047_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kun vært på den toppen på vel 1100 m som ligger nærmest Kvanndalskaret. Da satt jeg også og betraktet den nydelige eggen bortover mot Nordre Sætretind og undret meg på hvordan det ville være å gå denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

hei

var innom høgskulen her og lånte boka Sunnmøralpane tindelandet for nte gong. sjekka lista bak i boka for sikkerhets skuld om denne toppen

Lissjehornet (Ørsta, Lissje-Standal) 1211

ser at det er her eg har lest om slettehornet 1095 og... det ligge i stranda kommune. skal sjå om eg kan finne ut av det.

Kjenner du ellers til Trandalshatten/Saudehornet. Er dette samme toppen? Hva er høyden, 1220? eller er dette en annen topp??

Trandalhatten/Saudehornet 1220 iflg lista i denne boka. er samme topp etter det eg har oppfatta ja.

Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du ellers til Trandalshatten/Saudehornet. Er dette samme toppen? Hva er høyden, 1220? eller er dette en annen topp??

Trandalhatten/Saudehornet 1220 iflg lista i denne boka. er samme topp etter det eg har oppfatta ja.

1220 har en nabotopp på 1218 :lol: 1218 er dermed navnløs..... Fotturboka har angitt feil høgde på Trandalshatten (900-og-et-eller-annet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det være noen ugler i mosen :lol:

Jeg har også forstått det slik at Saudehornet og Trandalshatten er samme toppen.

Ved å ta en kikk på kartet ser jeg at denne ligger sør for 1220, og bare ca. 1140+ . Er det toppen SØ for 1220 på kartet som er 1218 ?

Hvor er kilden til høyden 1218 ? Tindelandet-boka ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hmm sitte på skulen her og har ikkje kart og fotturarboka tilgjengelig. tindelandet boka har mange feil på høgder so skal sjekke dette seinare i kveld når eg er heime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha nei no ser eg at ditta må no være steikje gale. lista i boka tindelandet har som sagt ein god del feil på høgder. som gi seier er trandalshatten 1140+ på kartet og 1220 ligge på egga vidare mot tungremtindane. heller ikkje i fotturarboka er høgda på trandalshatten oppgitt. men der står nokke om oppstigning til 909 meter ja og det e og uforståelig. :wink:

men svein kor ser du 1218? det står iaffal ikkje på mi utgåve av kartet. er det nokken som har den rette høgda på trandalshatten eller saudehornet hadde det vore svært. men at trandalhatten og saudehornet er samme fjellet er det enighet om både i fotturar og tindelandet.

i fotturar 2000 utgåva side 210-211 er der eit fint oversiktsbilde som viser trandalshattet og egga vidare. denne har eg ikkje gått men no dukka det jaggu opp eit nytt prosjekt her :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1218 (SØ for 1220 ja) fant jeg høyden på under http://dnweb5.dirnat.no/nbinnsyn/

Fotturboka er feil ja, gjorde i sommer Iriss-gjengen oppmerksom på dette. Blir endret i neste utgave.

Hadde gått an å tatt en prat med bestyreren på Christian Gaard på Trandal.....Han veit vel antagelig noe...

1276-toppen mot Riksheimdalen har jeg heller ikke klart å finne noe navn på.... Kan denne være en del av Tungremtindane????? 1295 er jo høyeste, så... Legger godvilja til nå :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har leita no på kartet over stranda kommune etter topp på 1095 meter som altso iflg tindelandet boka skal heite slettehornet og ligge her. det er ikkje enkelt å finne.

røsethornet på austsida av strandadalen kan det være nokke her? for det første er det på kartet avmerka feil der, røsethornet er det på 1178, og her er det bok til stranda mosjonsklubb eller noke slikt. toppen nord for denne er avmerka med 1185, det er og feil. den er mellom 1080 og 1100. var ein flotte tur der i sommar over åkernesnibba og blåhorna til røsethornet og denne nordtoppen. møtte 3 lokale damer der men dei hadde ikkje namn på denne toppen. dei lurte forresten på ka for ein steikje galen fyr som kom hit for å gå på dissa fjella :wink:

er det folk frå stranda innom her eller andre som veit nokke om slettehornet eller namn på denne nordtoppen blir det mottatt med glede.

ein anna liten sak som eg lure litt på er ein liten topp som ligge søraust for tverrfjellet 1502. var på tverrfjellet i fjor men ufatteleg ufyseleg ver gjorde at eg ikkje klarte motivere meg for å gå ned på denne lisje toppen. irriterande i ettertid. sjå fotturarboka 2000 utgåva side 252, ligge lengst til høgre på bildet.

ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått an å tatt en prat med bestyreren på Christian Gaard på Trandal.....Han veit vel antagelig noe...

hehe joda frank storeide har mykje røvarhistorier å fortelle. hugsa imidlertid at eg snakka med ei eldre dame der borte og ho kunne fortelle at ho aldri hadde vore på eit einaste fjell på trandal sjølv om ho hadde bodd der heile livet. men om eg reiser dit til våren på skitur skal dei intervjuast om saka det kan du være sikker på. har sett på mulighetene for tur på svatindane frå litledalen. den sida ser fine ut. ligge og ein topp på 1485 aust for svatindane. det er vel ein topp som høyrer med til hjelledalstindane. denne er iallefall umulig å komme seg på frå nordaustsida utan tau, såg på det frå trandalstind. bør være muleg og ta denne frå vest.

takk for link til kartet, ser no og den 1218 toppen ja på dette kartet. den viser faktisk både på kartet og bilda i fotturar side 209 berre ein ser litt etter.

ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litledalen-Svadtindane tror jeg ikke du skal ha forhåpninger om..... Har ikke vært i Litledalen selv, men har lest om svaene opp mot Svadtidane :wink: Skal være greit å gå opp på Sørlige Hjelledalstind (1485) langs sørsida fra Litledalen.

Geir har tidligere gått inn på Svadtindane fra nord, over breen, og videre opp til Sørlige Hjelledalstind. Så motsatt vei må vel også gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

på side 210-211 i fotturar 2000 viser hjelledalstindane og egga vidare til svadtindane :wink:. med sikring på utsatte steder bør vel denne egga være mulig å gå? kanskje det ikkje trengst sikring heller?

"hjelledalstindane har bratte sva i sørsida med unntak av ein brei rygg. denne ryggen er gangbar heilt opp på egga, men ikkje vidare mot trandalstinden utan klatreutstyr"

altso... ein kjeme seg opp på egga, og vidare til 1485 uten problem? det er først derifrå og vidare til trandalstind at det trengst klatring?

har ikkje vore på svadtindane og 1485 og håpte å kunne ta dei på ein tur med å gå egga der.....men ser no på bilde ja at dette er vel ein sommartur frå litledalen. på kartet ser sida berre so vanvittig fine ut.

mange spørsmål svein får ikkje håpe du lar dette gå utover jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare deg ut i fra info jeg har fått fra Geir :wink:

Svadtindane-1485: Kan muligens gå uten sikring, men bør vel likevel ha med. Geir med følge sikret noen partier. Kom opp fra Blåbreen (nord).

Trandalstind-1485: Rufsete egg, gradering vet jeg ikke. Klatring ja.

Har flexi :)

Spm til deg Ove (evt andre..)

Har du gått Litledalen-Nordkopskaret? Er ute etter info om hvordan denne oppgangen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

takk for svar, dette høyrest lovande ut.

nei dessverre kan eg ikkje hjelpe deg med den passajsen der. har høyrt om folk som har prøvd å gå opp der men dei fann ikkje oppgangen. men det skal vistnok være mulig under tørre og gode forhold.

i tindelandet-boka står det: "kommentarar frå kjentfolk får oss til å konkludere at ruta opp i nordkopen frå lissjedalen ikkje er tilråeleg"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartet har fortsatt stiplet sti på overgangen Litledalen-Nordkopskaret. Må vel inspisere selv da :wink: ...på en fineværsdag. Ruta har jo blitt brukt tidligere. Dette er eneste "fornuftige" overgangsmuligheten sørover i dette området.

Nå kjenner jeg ikke Tindelandet-boka, og hvilken målgruppe den har. Kan ha hatt betydning for hvordan de har ordlagt seg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tindelandet var skrive i '95 om eg ikkje hugsar feil. Ein av forfattarane var Gunnar Wangen som og er ein av mennene bak "fotturar" og "skiturar" bøkene.

Målgruppa er vel den jamne fotvandrar her også, ikkje så mykje meir forsiktig språkbruk slik som eg hugsar det.

Denne boka er på langt nær så detaljert og god som "Fotturar", men er meir ei "peishyllebok" i stort format og med mykje bilete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartet har fortsatt stiplet sti på overgangen Litledalen-Nordkopskaret. Må vel inspisere selv da ;) ...på en fineværsdag. Ruta har jo blitt brukt tidligere. Dette er eneste "fornuftige" overgangsmuligheten sørover i dette området.

Jeg har stått i Nordkopskaret og studert svaene ned mot Litledalen, og det er ikke åpenbart hvor ruta går. Men det er en oppgang fra Litledalen/Hjelledalen til Råna-ryggen rett vest for Midtre Regndalstind hvorfra en kan gå ned til Nordkopskaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått i Nordkopskaret og studert svaene ned mot Litledalen, og det er ikke åpenbart hvor ruta går.
Etter kartet går den i øverste del oppunder bratta til venstre, men brattest blir det i nedre del. Må vel uansett være gode forhold....

Men det er en oppgang fra Litledalen/Hjelledalen til Råna-ryggen rett vest for Midtre Regndalstind hvorfra en kan gå ned til Nordkopskaret.
Denne visste jeg ikke om. Siste gang jeg var på Råna var i -98, og kan ikke huske annet enn at det var bratte sider både mot Litledalen og mot Regndalen. Men ser av kartet at der er ei slakere side, som du skriver, rett vest for MRegndalstind. Har du gått opp/ned her?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne oppgangen er og omtalt av kristoffer randers.

"Tilbakeveien kan men legge ned i Litle Trandalen etter en av furene i Råna-platåets vegg. Man går tilbake nedover platået til man finner en fure som er grasgrodd på begge sider. Man bør vokte seg for å gå for tidlig ned, idet man skal ta en av de siste furer, regnet fra Rånas topp, og kommer ned på breen i Litle Trandalen, fortsetter over breens høyderygg, og så ned mot noen hamrer......."

tindelandet boka er skrive av leiv arne grimstad og gunnar wangen har tatt bilda. er enig med det friflex seier om boka. men slenge litt interessant innimellom. desse karane har tydeligvis gått denne ruta som randers skrive om. dei omtaler den som ganske grei å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Svein:

Nei, jeg har ikke gått denne oppgangen selv, men har lest om den i en av mine mange Sunnmøre-bøker, mest sannsynlig i Nordvestlandets fjellverden (nydelig bok) eller muligens Fjellhugboka fra fjellturlaget i Sykkylven. Den siste er for øvrig er en veldig fin og detaljert turguide for østsiden av Hjørundfjorden. Nå ser jeg livsnytar har funnet oppgangen fra Litledalen omtalt i Randersboka.

Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Fjellhugboka nei, for i denne har jeg lest alle rutene (og gått nesten alle :D ). Står ikke noe om via Litledalen i den. Nordvestlandets fjellverden har svigern, så jeg skal titte litt i den igjen. Noen som kjenner breen i Litledalen? Sannsynligvis lite besøkt denne dalen.... vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare deg ut i fra info jeg har fått fra Geir :(

Svadtindane-1485: Kan muligens gå uten sikring, men bør vel likevel ha med. Geir med følge sikret noen partier. Kom opp fra Blåbreen (nord).

Trandalstind-1485: Rufsete egg, gradering vet jeg ikke. Klatring ja.

Vi gikk fra Trandalssetra opp til Blåbreen. Kryssa så breen i nordlig kant, og tok opp på egga helt vest på breen. Greit langs egga til 1485, men jeg mener vi sikra noen partier. Kan godt hende det går greitt uten sikring her. Egga videre fra 1485 er ruskete. Vil anbefale sikring der. Grad 3. Fra laveste punktet mot Trandalstind omgikk vi noen hamre via diverse renner i vestsida. Ikke sikring.

Returen fra Trandalstind fulgte ruta beskrevet i Fotturar. Endel sva nederst mot breen, så det gjelder å bytte renner på rett tidspunkt 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.