Gå til innhold
  • Bli medlem

fjellsko som vadesko eller vadesko som fjellsko?


jamez

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer på temaet?

Fjellskoa mine blir heller tunge når de er våte, og må nesten kombinere med sealskinz eller vanntett liner sokk når man skal gå med våte sko uten vaderne.

Fins det vadesko som er kraftige nok/har nok støtte til at dem kan brukes som fjellsko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med fjellsko uten fór? Da blir de ikke nevneverdig tyngre når de er våte og det er bare å bytte sokker etter vadingen, så er du tilnærmet tørr på beina igjen, evt kan du ta ut sokkene når du skal vade. Lundhags har fjellsko uten fór.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjellsko er jo typisk lagd for å være vanntette... med resultat at de etter vading må tømmes... :roll:

ser flue.no har en SIMMS rivershed boot, som de omtaler som fjellsko/vadesko... "Vårt heteste tips til deg som vandrer mye"

spørs hvordan komfort er om man skal gå 1mil med sekk da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simms rivershead er bra vadesko.. selv bruker jeg patagonia riverwalk vadesko... er nok av de letteste vadeskoa på markedet,, kun et skall.. .. crocks som blir nevnt kan være en smart løsning.. de er jo digg å ha på bare rundt båle og sikkert til litt vadingt og tørker jo superfort.. elllers kan du jo lese denne tråden og se denne vade sokken/sko,,

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=16186.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Korkers waders med utskiftbare såler på kanoturer med mye vading motstrøms. Disse fungerer ganske bra både til vading og vandring, men blir likevel et kompromiss i forhold til dedikerte sko. Sålekanten er ganske avrundet, slik at det er lett å miste grepet i bratte skråninger.

En av de bedre løsningene jeg har prøvd, er Alfa Cumulus lave fjellsko kombinert med en Simms Freestone Travel Waders. Denne buksa er lett og har tynne sokker som passer i vanlige sko. Bruker da sealskinz sokker ved vandring.

Begge kombinasjonene over egner seg til mer langvarig vading. En kombinasjon for mer kortvarig vading som kryssing av elver og inn og utstigning av kano/packraft som jeg har brukt de siste årene er Salomon Wings løpesko uten goretex, i kombinasjon med sealskinz for vandring og et par lette goretexsokker for leirbruk. Skoa gir nok støtte og dempning i ulendt terreng for meg, men jeg har opplevd blå tånegler etter en lang, bratt nedstigning i en lyngkledd skråning med tung oppakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra tips her :wink:

Får eksperimentere litt...

Så langt har vaderne oftest blitt igjen hjemme pga vekt på lengre fjellturer, men det er jo klart deilig å ha dem mange steder. Kan man få ned vekta er terskelen for å ta dem med lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å forstå hva du er ute etter. Hva er egentlig problemet med å bruke vanlige fjellsko og eventuelt ta dem av for å tømme vannet om det trengs etter vadingen? Om det er tiden det tar å helle ut vannet som er problemet, hvorfor foreslår du da crocs, tar ikke det like lang tid? Eller er det det at det er tungt å gå ut av vannet med fjellsko fulle av vann? Med fare for at jeg er helt på jordet igjen, hva med å sy/kjøpe (vet ikke hvor lett det er å få tak i noe sånt) trekk som du kan ha utenpå fjellskoene? Sy i vanntett stoff og forsterk med for eksempel cordura eller kevlar i bunn. Andersj.se skriver om hvordan man kan sy en slik: Vaderpose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta med egne leirsko på lengre turer. Mange sverger til crocs etc, og det funker bra, men ikke til noe annet enn i leir, jeg synes de er direkte skumle å vade med.

Sandaler med tåbeskytter funker bra både som leirsko, vadesko og innesko hvis man er innom en hytte.

http://www.oslosportslager.no/produkt/keen-newport-h2-sandal-herre-21241.aspx

Det finnes også gode lettvektssko som har drenering, typisk seilersko eller kajakksko. Jeg fant ikke noe godt eksempel i farten, men her er et par som ikke koster stort mer enn et par crocs. Jeg mener å huske jeg kom over et par gode fra Merell en gang.

http://www.xxl.no/sko/herre/seilersko/eddy-1058648

Som Eirin sier funker også sko uten for. Jeg har lundhags syncro, og dersom jeg ikke har med meg leirsko, vader jeg i disse, så putter jeg på meg et par sealskinzsokker etterpå. Greit nok blir de våte som alt annet, men ikke på langt nær så mye som goretexsko med for, og de tørker mye kjappere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta med egne leirsko på lengre turer. Mange sverger til crocs etc, og det funker bra, men ikke til noe annet enn i leir, jeg synes de er direkte skumle å vade med.

Sandaler med tåbeskytter funker bra både som leirsko, vadesko og innesko hvis man er innom en hytte.

http://www.oslosportslager.no/produkt/keen-newport-h2-sandal-herre-21241.aspx

Det finnes også gode lettvektssko som har drenering, typisk seilersko eller kajakksko. Jeg fant ikke noe godt eksempel i farten, men her er et par som ikke koster stort mer enn et par crocs. Jeg mener å huske jeg kom over et par gode fra Merell en gang.

http://www.xxl.no/sko/herre/seilersko/eddy-1058648

Som Eirin sier funker også sko uten for. Jeg har lundhags syncro, og dersom jeg ikke har med meg leirsko, vader jeg i disse, så putter jeg på meg et par sealskinzsokker etterpå. Greit nok blir de våte som alt annet, men ikke på langt nær så mye som goretexsko med for, og de tørker mye kjappere.

Støtter denne.

Selv har jeg i mange år brukt Teva sandaler enten med eller uten neoprensokker alt etter turens utfordringer og temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.