Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund med på topptur


Anbefalte innlegg

Hei, hei!

Jeg skal få en schäferhund valp om en liten stund, og planlegger oppdragelse nå i denne spente ventetida.

Er en del på topptur, og ønsker at bikkja skal være med når den blir litt eldre. Men saken er den at hvordan skal jeg lære den å ikke bjeffe, bite og leke på nedkjøringa? Har veldig mye dårlig erfaring med at hunder gjør sånt... Og jeg vil jo ikke at bikkja skal komme oppi beina på meg og kanskje kutte seg på stålkanten. Har jo hørt noen fæle historier om sånne hendelser.

Noen som har erfaring å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Et enkelt tips for å unngå kuttskader fra stålkantene sånn generellt sett er å file ned stålkantene litt. De er ofte sylskarpe, og man merker liten eller ingen forskjell når man kjører, men det kan utgjøre mye i forhold til hvor dypt kuttet kan bli hos hunden om uhellet er ute.

Lykke til med valp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre polarhunder som jeg går mye på ski med, og som er med på toppturer de gangene jeg er på det.

Jeg har lært opp alle tre til at de skal gå bak meg, samtidig som de ikke skal være borti skiene når vi kjører ned bakker. Dette for at de ikke skal skade seg, og være i veien, når man skal utfolde seg på skiene i utforkjøringer.

Hvis du samtidig lærer inn god innkalling på hunden, så kan du slippe den, men ikke der det er reinsdyr, hvertfall ikke hunder med jaktinstinkt. Som før beskrevet her bør du stoppe og vente på hundene innimellom så du ikke sprenger de/den, og den ikke føler at du kjører i fra den.

Min første hund kjørte vi litt langt i fra som liten, og han har litt problemer med å gå langt nok bak. Han vil gjerne være først, men med litt innlering hører alle etter "gå bak". Eller bare "bak", da det kan være letter for hunden og tolke lyden. Han forstår jo ikke norsk.

Som før beskrevet her er det lurt og file over stålkantene slik at de ikke er sylskarpe. De kan lage skikkelige kutt.

Lykke til med valpen. Hund gir en ny dimensjon på tur, spesielt hvis du lærer den opp til å trekke og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siste taler her har løsningen: dressur. Meld deg på dressurkurs først som sist. Jeg bruker omtrent et kvarter på å lære bikkjene mine å gå bak, og da betyr det at de ikke får komme opp på siden av meg, uansett hvor fort eller sakte jeg kjører.

Men shäfær? HD-graden er vel oppi 70 % snart, så vær forsiktig med belastninger til den nærmer seg et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Angående sliping av stålkanter skal man egentlig være litt forsiktig, det beste er en dressert hund som vet å holde seg unna skiene.

Ved sliping av kantene får man nemlig sløvere kanter som gir mindre rene kutt om uhellet skulle være ute, dette kan føre til styggere skader enn det en skarp stålkant gir (blir litt som å kutte seg selv med biffkniv kontra filetkniv). Det beste er ski uten stålkant, etterfulgt av en god skikjører med en veldressert hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.