Gå til innhold
  • Bli medlem

Softshellbukse til sommer, høst og mild vinter


Chrille

Anbefalte innlegg

Jeg står på trappene til å fornye min turgarderobe og skal nå gå til anskaffelse av en softshellbukse. Den skal med på de litt kjøligere sommerturer, høstturer og ikke for kalde vinterturer. Mulighetene er fryktelig mange!

Mine krav er som følger:

- skal tåle lett sommerregn og kunne motstå vind

- skal ikke være for klam

- skal kunne motstå moderat slitasje

- skal ha god bevegelighet og komfort

Det står mellom følgende to bukser:

- Lundhags Traverse Pro Pants eller Traverse Pants

- Montane Terra pants

Erfaringer mottas med takk!

Kom forresten over et knalltilbud på Mountain Equipment G2 Ultimate Mountain Pant hos Sportsnett.no. Den blir nok i det varmeste laget, men erfaringer mottas gjerne for denne buksen også!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Har Lundhags Traverse Pro Pants, og er kjempe fornøyd med denne buksa.

Brukte de en uke på fjellet i sommer, pluss en del turer i skogen.

Veldig behagelige bukser med god passform for meg (180 cm/73 kg/str. 50).

Praktisk med Dermizax-stretch på rumpa og knærne + slitesterkt (scholler) stoff lengre ned på buksebeina.

Omtrent som en hightech og forbedret Fjällräven G1000 bukse.

Bra lommeløsninger og lufting på låret er pluss.

Anbefales!

post-830-13347467728_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har Lundhags Traverse Pro Pants, og er kjempe fornøyd med denne buksa.

Brukte de en uke på fjellet i sommer, pluss en del turer i skogen.

Veldig behagelige bukser med god passform for meg (180 cm/73 kg/str. 50).

Praktisk med Dermizax-stretch på rumpa og knærne + slitesterkt (scholler) stoff lengre ned på buksebeina.

Omtrent som en hightech og forbedret Fjällräven G1000 bukse.

Bra lommeløsninger og lufting på låret er pluss.

Anbefales!

Er denne buksen myggtett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanlige Traverse-buksen oppfyller i alle kritierier så nær som en :

skal tåle lett sommerregn og kunne motstå vind

Her er stretchpartiet så og si å sammenligne med bar hud hva vanntetthet angår. (Her er den heller ikke myggtett.) Regnet samler seg på de andre partiene og lekker som en sil inn i strechpartiene. Probuksen har Dermizax i de partiene den vanlige har stretch, burde dermed være myggtett. Den har Schoeller Keprotec på slitasjepunktet på innsiden nede ved begge beina. Imidlertid synes jeg er den vanlige Traversebuksen er hakket behageligere å gå med nettop på grunn av stretchpartiene.

Når jeg forrige vår skulle ha meg en bukse som tålte litt mer regn, valgte jeg bort Traverse pro til fordel for Klättermusen Gere pants. Selve vevet er kraftigere og har litt strech i seg, og den har et kombinert lomme og luftesystem som intet mindre enn genialt. Denne er så behagelig at jeg tar meg selv i å bruke den som komfort-plagg til vanlig. Snittet er noe ettersittende. Etter et års tid viser den ikke antydning til slitasje annet enn i kanten av belglommene.

Både klättermusenbuksen og lundhagsbuksene har et veldig godt "gamasjesystem", med hempe for skolissene og stramming. Denne er hakket bedre å betjene på lundhagsbuksene. Lundhagsbuksene er impregnert med NikWax cottonproof, og du må påregne etterimpregnering etter et års aktiv bruk for å beholde vanntettheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg forrige vår skulle ha meg en bukse som tålte litt mer regn, valgte jeg bort Traverse pro til fordel for Klättermusen Gere pants.

Det falt på Klättermusen Gere Pants. Den virket overraskende tung og kompakt (veier 805 g i str. M), men når jeg får den på er det som en lett bomullsbukse. Nå skal jeg bare i gang med å bruke den!

Takk for alle gode innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo du kjøpt den, men for evt. andre så så jeg at Gere er dagens røver på sportsnett i dag (1499 mot ordinær 2099).

Håper for øvrig at du blir fornøyd med valget! Du får gi oss en rapport etter en tids bruk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.