Gå til innhold
  • Bli medlem

Primussamletråd


runegutt123

Anbefalte innlegg

Annonse
Sprø vafler får jeg allerede. Det er usprø jeg etterstreber. Hehe

Godt stekt, men ikke sprø. Pokkers vanskelig å finne rett steke tid med primusjernet.

Bare la de sprø vaflene ligge en stund i en plastpose så blir de myke. Ligger de i friluft så blir de også litt tørre etter en stund.

Venter du til neste dag med å spise dem så smaker de heller ikke så godt lenger.

Mulighetene er mange bare du er litt tålmodig. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune det heter jo:

"I nøden spiser fanden fluer" :)

Vaffelmiks er lett å bære med seg, men de beste vaflene er de gamle oppskriftene. Smaken varierer, men som regel var mors vafler best i alle hjem.

Lag vaffelrøra hjemme, ha den på ei brusflaske. Da får den tid, og det trenger den. Rist flaska før bruk, og hell passe i vaffeljernet.

Jeg mener at lite sukker i røra er fordel så kan vi heller ha på rikelig med sukker, syltetøy rømme etc alene eller blandet etter smak.

Så kan vi begynne med alle fyene, som jeg ikke er så opptattatt av lenger. (moralsk forfall??)

FY:

Olje eller margarin i vaffelrøra?

Slangeprimus?

Gass?

++++

Alle faktorer som gjør at enkelte har mindre glede av vaflene :wink:

Andre koser seg uansett :wink:

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, olje har intet i vaffelrøre å gjøre.

SMØR, og kun smør.

Man lager da ikke vafler som helsekost eller?

Det neste blir alfaspirer i vaffelrøra. (fysjogfy)

De bruker ikke grovt mel også?

Du er velkommen å bruke alfaspirer og grovt mel i vaflene dine. Du er sikkert voksen nok til å ta dine egne valg. Jeg foretrekker vaflene mine uten grovt mel og alfaspirer (som jeg aldri har hørt om).

Du har kanskje smakt alle vaffeloppskrifter i verden? Det finnes faktisk vaffeloppskrifter der det går helt greit med olje i røra dersom man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi nå se. Får ikke sove, så søkte litt rundt på ebay.

Optimus 22, riktignok 42 pund " ca 380 kr" i frakt.

http://www.ebay.co.uk/itm/OPTIMUS-22-STOVE-PRE-1969-VGC-/110770009145?pt=UK_SportingGoods_Camping_CookingSupplies_ET&hash=item19ca683439

Enda en Optimus 22, må spørre selger om han kan sende til Norge.

http://www.ebay.co.uk/itm/OPTIMUS-22-STOVE-PRE-1969-VGC-/110770009145?pt=UK_SportingGoods_Camping_CookingSupplies_ET&hash=item19ca683439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidligere i denne tråden at det er flere som liker Phoebus 625. Her er et bilde av de jeg har stående. Etter mitt syn er Phoebus det beste som er laget, så jeg har like godt sikret meg noen gode eksemplarer av arten for fremtidige generasjoner.

Lengst til høyre står en ubrukt 625 fra det østerriske forsvaret med parafindyse. De to ved siden av er ordinære 625 for sivilmarkedet med bensindyser, samt en 725 som jeg har satt på stillebrennertopp. Lengst til venstre står en egenkomponert sak hvor tanken er fra en av de de første Phoebus 625 som ble produsert, og brenneren kommer fra en Primus 207. Stigerørene gjør den lettere å forvarme, men er ikke like robust som originalbrenneren. Uansett fungerer dette meget godt sammen, og den blir ofte med på tur...

post-8116-133474773754_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er velkommen å bruke alfaspirer og grovt mel i vaflene dine. Du er sikkert voksen nok til å ta dine egne valg. Jeg foretrekker vaflene mine uten grovt mel og alfaspirer (som jeg aldri har hørt om).

Du har kanskje smakt alle vaffeloppskrifter i verden? Det finnes faktisk vaffeloppskrifter der det går helt greit med olje i røra dersom man ønsker det.

ja, duverden. Det er sikkert noen få Norske jeg ikke har smakt.

Jeg er stokk konservativ i vaffelkakelaging, og svært ofte glad i gamle helnorske oppskrifter.

Her er vaffeloppskrift fra Hanna Winsnes:

En Pot Suur Fløde pidskes med 4 Lod Sukker, heri

kommes 1/2 Pund Meel og 4 stive Æggehvider. Hvis Fløden

ikke er rigtig tyk, er det bedst at tage Skummet af den,

medens man pidsker, komme Melet i det Tynde og røre

Sukkeret i tilsidst, derpaa Hviderne; men er Fløden god,

saa skilles den ikke til Skum. Heraf ogsaa 48.

Hævede Vafler No. 3. En Pot Mælk lunkes med 1 Mark udvasket Smør

og et Par Theeskeer Sukker. Heri kommes 1 Pund godt

Hvedemeel, lidt Caneel, 8 Æg der pidskes og hvoraf lidt

kommes i af Gangen og 1 1/2 Skee renset Gjær. Røren

hæves i en Potte som til Munker, og steges som de Øv-

rige. Portionen er ogsaa omtrent den samme.

Vafler No. 4. 1 Pund udvasket Smør røres til Fløde med et Par

Skeer hvidt Sukker, deri røres 6 Æggeblommer, 1 Pund

Meel og 1 Pot Melk, der lunkes til nysiet Melks Var-

s.352 me. Jernet smøres til hver Kage, og der bliver omtrent

24 Stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidligere i denne tråden at det er flere som liker Phoebus 625. Her er et bilde av de jeg har stående. Etter mitt syn er Phoebus det beste som er laget, så jeg har like godt sikret meg noen gode eksemplarer av arten for fremtidige generasjoner.

Lengst til høyre står en ubrukt 625 fra det østerriske forsvaret med parafindyse. De to ved siden av er ordinære 625 for sivilmarkedet med bensindyser, samt en 725 som jeg har satt på stillebrennertopp. Lengst til venstre står en egenkomponert sak hvor tanken er fra en av de de første Phoebus 625 som ble produsert, og brenneren kommer fra en Primus 207. Stigerørene gjør den lettere å forvarme, men er ikke like robust som originalbrenneren. Uansett fungerer dette meget godt sammen, og den blir ofte med på tur...

Flott samling Phoebuser du har der. Jeg må prøve å få tak i en bensinvariant etterhvert. Har fyrt litt med min 625 i den siste tiden, og må si at jeg er veldig fornøyd. Om jeg skal trekke frem noe minus må det bli at de aldri produserte den med egen skål for forvarming. Lakken forsvinner fort i fordypningen på tanken de har laget for dette formålet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott samling Phoebuser du har der. Jeg må prøve å få tak i en bensinvariant etterhvert. Har fyrt litt med min 625 i den siste tiden, og må si at jeg er veldig fornøyd. Om jeg skal trekke frem noe minus må det bli at de aldri produserte den med egen skål for forvarming. Lakken forsvinner fort i fordypningen på tanken de har laget for dette formålet :)

Har merket meg det samme, alle brukte Phoebus jeg har sett mangler lakk nedi gropa, så man får nesten tro det er meninga at lakken skal brenne vekk der. Fordelen med at forvarmingsskåla er en del av tanken er at du forvarmer tanken og hele kanalen drivstoffet stiger i også, ikke bare brenneren. Dette hjelper til at drivstoffet gasser seg raskere og at trykket opprettholdes bedre av seg selv. Så jeg tenker funksjon har vært hovedfokuset til produsenten her, mens kosmetikken har fått vike litt. :)

Forøvrig har jeg hørt at man kan bruke blypakninger og dyser fra 111 på Phoebus uten at jeg har testet dette. Uansett ville jeg dobbeltsjekket at gjengene er de samme før det evt. prøves ut. Men har du varianten med parafindyse, kan du bruke bensin og parafin om hverandre uten behov for dyseskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være mulig å montere forrvarmingsskåla fra en 210 eller Optimus 45 på Phobeus 625? Tror ihvertfall at skåla fra Optimus 45 er stor nok til å komme rundt røret på en 625. Har desverre ingen phobeus å teste på.

Kan hende dette er mulig. Nytteverdien måtte i såfall være å spare lakken på en ubrukt Phoebus, sikkert god nok grunn i seg selv for en samler :). Man mister isåfall fordelen med oppvarming av tanken under forvarming, uten at det behøver å være så viktig.

En liten ring med glava nedi gropa gjør at flammen holder lenger, og søl unngås. Mine er anskaffet for å brukes røft, så jeg gir litt blaffen i lakken, men har sett hvordan du har pusset opp 111 tidligere, og ser poenget... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner lite av denne tråden på Fjellforum :)

Min "samling" av primuser består av bruksgjenstander. Av en eller annen grunn har jeg ikke kvittet meg med min første primus - en Optimus LOKE - kanskje av nostalgi, kanskje fordi jeg tror den er sjelden. Det tok noen år med fyring før jeg oppdaget at den hadde blitt trukket tilbake fra markedet pga eksplosjonsfare. Selv oss uinnvidde kan forstå at denne konstruksjonen kanskje har noen svakhet - svakheter som vel ikke har blitt mindre med årene den har ligget i kjelleren. I tillegg er LOKE så stygg som en primus kan bli.

Kanskje noen av dere samlere er interessert? Jeg anser LOKE som livsfarlig, så den overlates ikke til ustabile personer.

post-3635-13347477378_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at den egentlig bare ble trukket tilbake som multifuel, og fortsatt ble regnet som rimelig trygg med parafin. Bensin derimot............

Den ble vel aldri noen salgssuksess, løs pumpe som er lett å rote bort, og litt plundrete å bruke med votter, en klumpete tung tank, og et kjelesett som ikke engang kunne romme ei winerpølse.

På den annen side. En kompakt, slangeløs primus, med stormkjøkken. en brenner av samme gjennomprøvde kvalitet som på 111 og grei å pakke rimelig kompakt. En arbeidshest!

Har faktisk en bekjent som fortsatt sverger til Loke som verdens beste parafinprimus.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.