Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski tips


maritscha

Anbefalte innlegg

Hei!

Slenger meg på tråden siden jeg også trenger råd og tips til fjellski.

Har i dag forsøkt å bestige Horndalsnuten med smale løypeski uten feller, og har etter timer med baksing i løssnø bestemt meg for å gå til innkjøp av fjellski og feller.

- Anbefalinger?

Jeg er 176 cm og veier 67 kg. Er spesielt glad i lange ekspedisjonsturer med sekk (Hardangervidda i tankene), men vil gjerne også kunne komme ned fra alle toppene rundt Voss på en trygg og god måte. (Er ikke fryktelig god til å stå telemark...)

Åsnes ski får jo mye hederlig omtale, men jeg er heller ikke fremmed for Fisher og annet.

- Hva er forresten forskjellen mellom Åsnes Cecilie Skog og Liv Arnesen, og tilsvarer disse hhv Åsnes Ingstad og Nansen?

På forhånd takk for hjelpen!

Hilsen Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei

er samme størrelse som deg og har åsnes ingstad, veldig fornøyd.. lettkjørt og god å gå med, lett å lære seg bedre telemark med.. står i alpinbakken med mine nå.. de er forøvrig ca 2 meter og har en ellerannen rotefella telemark binding (ikke veldig avansert)

tuppen flyter bra opp av snøen og fellelåsen er jo altid kjekt å ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde finnes det like mange svar på som det finnes mennesker. Mange liker laange ski, jeg er 183 og mine Combat (Ingstad) måler 2 meter. Jeg skulle ihvertfall ikke hatt lenger ski, heller noen cm kortere for å ha litt mer kontroll i svingene.

Uten at jeg kjenner jentemodellene til Åsnes, ser jeg på målene at Cecilie er en del breiere, hvilket jeg syns er helt konge sålenge du holder deg unna spor. Når du sier Hardangervidda; det går ganske mange opptråkka løyper der utover seinvinteren, skal du gå i disse er det like greit med en smalere ski.

Håper det hjalp :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cecilie Skog skien er en veldig bra ski. Stiv nok til å kjøre på og stiv nok til å gli godt med tung sekk. Har erfart at disse også fungerer i tråkka løyper. Litt subbing vil det jo altid være, men de er ikke noe for lyslølypa da slike "treningsløyper" gjerne er kjørt med et smalere spor en turløypene på fjellet og andre steder. Ville ikke hatt noe serlig lengre ski en dette. Alt fra 10-20 cm lengre enn kroppslengde er normalt. Men siden disse skiene er ganske brede ville jeg gått for rundt 190 cm ski. Da er de lange nok til flyt i litt snø på toppturene.

Skal de brukes til endel toppturer ville jeg gått for en 75mm binding med wire bak skoen. Disse er mere torsjonsstive og mere bøyemotstand til kjøring enn en Bc binding. Kan annbefale en Rottefella chilli eller cobra om du vil ha dem litt stivere. Gjør heller ikke noe med en teleplate på 10-20mm for å få den brede støvelen og bindingen opp fra løypesporet.

Åsnes og ficher er begge veldig bra på fjellski. Trygge kjøp begge deler. Men Åsnes har litt festligere design. Skulle gjerne hatt Skog ski selv så man har et pent ansikt å se på når taka blir tunge:)

Har selv en Ficher euro99. Veldig go allroundski som tåler en støyt. Men litt smal når snøen blir dyp. Tips til slutt: har du mulighet. velg smørefri utgave, gjerne i kombinasjon med kortfelle. Da er du alltid sikra godt feste!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.