Jump to content

Recommended Posts

Posted

Er det noen som vet hvor det kan være forhold for å klatre is rundt Oslo? Trenger ikke å være de lengste og sykeste linjene, er ganske nybegynner. marka kan også være et alternativ.

Annonse
Posted

Skaff deg Klatefører for Oslo og omegn.

Der står det at det er muligheter for isklatring ved:

-Heggedal

-Jaklefossen

-Perhusfjellet

-Skedsmokorset

-Stryken

-Tronstadfossen

I tillegg vet jeg om fossen i utløpet av Gupuelva ved Semsvannet, har planer om å prøve meg på den med en kamerat som er mer kyndig på det området. :)

Posted

Det er også mulig å klatre is ved Bånntjern, Skullerud og Åneby...

På Bånntjern er det ganske lett med noen få brattere opptak og 15-20 m høyt, og på Skullerud er det nesten vertikal is og ca 8-10 m høyt. Her blir det også flere linjer

med variende istykkelse avhengig av hvor lenge det har vært kaldt. Jeg mener å huske at Åneby er sånn ca midt i mellom i bratthet og omtrent 15 m høyt.

Til Bånntjern kommer en seg enkelt enten fra Sognsvann eller ta den kortere veien fra Vettakollen.

Isen på Skullerud ligger til venstre for klatrefeltet.

På Åneby er det kort vei til isen fra Åneby stasjon. Kryss jernbanesporet og følg skogsvei et kort stykke så ser du isen på venstre hånd.

Posted

Har klatreføreren, skal til Hauktjern i morgen og sjekke forhold. Tenkte mer på om noen visste hvor det er forhold akkurat nå? Har vært en del på ski innover i marka i det siste, vannsig ser jo ut til å fryse til, mens fosser er litt mer tricky.