Gå til innhold
  • Bli medlem

1. advent på Hardangerjøkulen 28-29 nov. 2009


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Mayhassen og Arne hadde planlagt denne turen en stund. De ønsket å teste ut noe nyinnkjøpt utstyr og også få med seg en fylkestopp for Hordaland. Dette fattet min interesse og det kan se ut som en ny toppsamling er i startfasen...til familien store fortvilelse. Fylkestopper er jo en fin ting å samle på :oops: Jeg har jo også noen fra før og man har et nytt mål og man kommer seg på tur! Det er jo viktig da.

Flere personer skulle egenlig være med på turen, men til slutt var det 4 som dro avgårde. Det var Mayhassen, Tinderangler Arne, Morten (ikke Helgesen) og meg da. Selv er jeg en person som ikke elsker vintertelting og var "livredd" for sterk vind ved oppsetting av telt...og alt annet som blir så mye mer vanskelig ved røffe forhold. Gutta håpet jo på skikkelig friskt vær for å få testet utstyret, mens jeg ba til høyere makter om å få rolig vær...og jeg ble hørt!! :)

Vi startet fra Gjøvik kl 08.00 lørdag morgen og satte kursen mot Ustaoset der vi skulle ta toget videre til Finse. Da vi kom til Aurdal sier Arne plutselig at det er blålys bak oss. Helvete også altså. Overraskelsen ble stor da mannen i bilen bare ville fortelle oss at takboksen var åpen :) Puhhh...vi kunne puste lettet ut! Mitt liggeunderlag var riktignok forsvunnet et sted på veien fra Gjøvik til Aurdal, men ellers så lå alt annet på plass. Nytt liggeunderlag ble kjøpt inn på Gol. Litt viktig med liggeunderlag på denne årstiden kan man si.

Rundt kl 13.30 var vi klare til å gå oppover mot Jøkulen. Været var grått, men det blåste nesten ikke. Det var jeg glad for...Snøforholdene var gode og etter ca tre timer var vi framme ved Hardangerjøkulens høyeste punkt,- 1863 moh. Nær dette punktet ble teltene slått opp. 4 mann....4 telt!!! Gutta i splitter nye Hilleberg Soulo 1-manns, mens jeg stilte med mitt Bergans Tunnel 2-manns fra 1981. Teltene kom akkurat opp før mørket senket seg. Det var svært lite vind noe som er sjeldent på denne tiden av året her oppe. Helt topp synes nå jeg da! Temperaturen lå vel en plass mellom 5 og 10 minus. Hva gjør man da...når klokka ikke er mer 17.00 og vi har hvert vårt telt?? Lenge til leggetid ennå! Jo..vi tok nå liggeunderlag og soveposer ut og satte i gang primuser. Etter at vi hadde fått i oss litt Real turmat vartet Arne opp med ei halvflaske wiskey som vi koste oss med der på toppen av Jøkulen mens praten om primærfaktor av ymse størrelser og topper både i inn og utland ble diskutert. Det var rett koselig der oppe gitt!! En fylkestopp var i boks og været var brukbart med et slikt lys man får på denne tiden av året. Natten ble riktignok litt grøssen for min del da jeg frøs litt på beina utpå natten. Lærte litt på denne turen også..for neste gang. På meg virket det som dette Hillebergteltet var en "smule" lite og jeg var nå glad for mitt 2-mannstelt. Det blir veldig fort rotete i et telt med så lite plass....

Morgendagen ble noe kaldere med litt mer vind, men ikke noe å snakke om. Helt fine forhold. Målet denne dagen var å gå til et punkt 4km sørvest for det høyeste punktet på jøkulen. Denne toppen som visst skal ha en pmf på 20m har en høyde på 1825m. Arne ville ha med seg denne toppen...det var vel ikke uventet! :lol: Et kjapt måltid ved retur til teltene,- og så pakket vi sammen. Returen gikk meget raskt og greit ned Middalen. Vi holdt oss temmelig nær fjellet på høyre side av breen, og så ingen sprekker der og det var fast og fint! Flotte forhold nedover og returen til Finse gikk raskt. Det er riktignok LENGE å vente i 3,5 timer i et lite venterom på 8m2 uten toalettmuligheter. Det er for dårlig altså! Det var jo flere turgåere som ventet også. Vi hadde en flott tur og jeg takker Mayhassen for at han pushet en "sommertelter" ut i vinterfjellet!!

post-2015-133474667222_thumb.jpg

post-2015-133474667228_thumb.jpg

post-2015-133474667234_thumb.jpg

post-2015-13347466724_thumb.jpg

post-2015-133474667246_thumb.jpg

post-2015-133474667251_thumb.jpg

post-2015-133474667258_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra at turen deres ble vellykket! :) Så jo riktig koselig ut den leiren.

Vurderte å henge meg på denne turen etter et hyggelig tilbud, men fikk "kjeft" på hjemmebane og klar beskjed om å holde meg unna bresprekker og heller være med på hyttetur. :)

Fylkestopper skal jeg jammen pusle med etterhvert jeg også. Har kun fire til nå, Piggen, Gausta, Folarskarnuten og Pyttegga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ud til at være en god tur!

Hvad er det for et telt? (rødt telt som flere af jer har med)

Et godt én-mands telt?

Vh

Jakob

Er vel nevnt at det er et Hilleberg Soulo. Meget bra en-mannstelt. Har et selv, men bare brukt det på sommeren foreløpig (anskaffet i sommer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese turrapporter fra en tid "normale" holder seg hjemme.

Friskt dette gutter. Venter spent på de neste adventshelgers aktivitetsrapporter.

Jørn, du blir nok en svoren vintermann iløpet av 2010, det er jeg sikker på :!:

Forøvrig artig å se Jesus, altså teltet alle snakker om, men aldri er sett, før nå.....

At det står godt nok i heftig vind er jo ikke et avgjørende spm, for det gjør teltet!!!

Det som er interessant er jo hvorvidt det funker/puster også vinterstid.

Det er nettopp dèt, jeg personlig er spent på å høre fra disse prøvekaninene. Dog, da må erfaringsmessig tempen under min 15-20 kalde for å få et noenlunde godt svar , og gjerne over 2-3 døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å lese turrapporter fra en tid "normale" holder seg hjemme.

Friskt dette gutter. Venter spent på de neste adventshelgers aktivitetsrapporter.

Jørn, du blir nok en svoren vintermann iløpet av 2010, det er jeg sikker på :oops:

Forøvrig artig å se Jesus, altså teltet alle snakker om, men aldri er sett, før nå.....

At det står godt nok i heftig vind er jo ikke et avgjørende spm, for det gjør teltet!!!

Det som er interessant er jo hvorvidt det funker/puster også vinterstid.

Det er nettopp dèt, jeg personlig er spent på å høre fra disse prøvekaninene. Dog, da må erfaringsmessig tempen under min 15-20 kalde for å få et noenlunde godt svar , og gjerne over 2-3 døgn.

Ahh ja, Hilleberg teltet selvfølgelig. Jeg kan jo bare læse lidt langsommere :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.