Gå til innhold
  • Bli medlem

Sneforhold og trivsel generelt i Jotunheimen


panda

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg skal snike meg oppover igjen en tur i løpet av noen få dager. Værmeldinger sier jo litt, men intet er som informasjon fra folk som har vært i området.

Omtrent hvor høyt ligger snøgrensen ? Og siden jeg sikkert kommer til å bo i telt: Hvor kaldt er det om natta om dagen (dette er et TILSIKTET ordspill..)

Rondane er jo alltid et alternativ.. er det snø på toppene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei,

Var på veg til Bukkeholstindane på Søndag, men snudde ved breen under Midtre (gjekk frå Leirvassbu og på stien mot Spiterstulen).

Denne dagen var det ikkje toppvær, men me ville prøve ein tur likevel. Var vind, litt regn og generelt kaldt. Trur nok temperaturen kryper ned mot 0 grader om natta.

Snøgrensa låg på rundt 2000 meter denne dagen, men det variarar litt etter kvar du skal. Nær bre ligg det ofte litt meir snø...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje dratt avgårde allerede, men jeg slenger med noen ord likevel. Teltet ved Valdresfløya på onsdag, var minusgrader om natta, men ikke noe problem. Snøen startet ved 2000m, var hardpakket og fin å gå på tidlig på dagen. Lå ikke allverdens med snø, ca 20cm, mye fokker. Er igrunn mer behagelig å gå på snø enn stein synes nå jeg. Det eneste området jeg så som hadde rikelig med snø var Galdhøpiggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært noen flotte høstdager nå. Skulle bodd noe nærmere og/eller hatt noen fler fridager så hadde det blitt mange fler turer. September er helt klart en undervurdert måned. Men vinteren er nok rett rundt hjørnet der oppe. Skulle gjerne rukket en tur til, men tror ikke tiden strekker til. Tidsklemma veit du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

September er undervurdert, men den er litt barskere enn dem andre månedene før.

Vi kom litt seint ned fra tur i Jotunheimen i går, og det blir fort mørkt. Siste stykket mot Leirvassbu ble det en del snubling i steiner.

Kaldt er det om morgenen også. Flottest er det når det ligger en god porsjon hvit puddersnø på toppene.

Det var utrolig lite folk i fjellet i uka som var. onsdag tom fredag var NYDELIGE, litt mye vind men... Så kom helga og alle folkene og i dag er været mindre gøyalt...

Vi er heldige vi som kan stikke til fjells før og etter helg ja :?:

morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er klart at dersom man kommer fra Oslo og er vant til det snille utelivet der, kan en kveld i Fagernes bli en vel tøff påkjenning. Men reiser man til fjells i stedet er det rimelig trygt. Psykopater og rovmorderne har ennå ikke funnet på å ta fjellet i bruk som arena. Det er vel for mye styr. Tenk om man hadde gått aleine på tur og så hoppet det en gærning frem fra en stein og stakk deg rett ned. Ingen vitner. Ingenting. Han hadde sikkert slippet unna. Huff, nei nå, må jeg ikke gi gærningene noen nye ideer her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om man hadde gått aleine på tur og så hoppet det en gærning frem fra en stein og stakk deg rett ned. Ingen vitner. Ingenting. Han hadde sikkert slippet unna. Huff, nei nå, må jeg ikke gi gærningene noen nye ideer her..

Heldigvis er ikke det en aktuell problemstilling i Norge. Hvis man drar litt lenger østover stiller det seg litt annerledes. Bl.a. i Manali/Chulli området i Nord-India, var det flere rovmord i fjellene både på 80- og 90-tallet. Uskyldige trekkere ble både ranet og drept. Jeg hadde dette i bakhodet hele tiden når jeg gikk og trasket oppe i fjellene der nede. Og det viktigste av alt: "Meld ikke fra hvor du går...." (stikk i strid med alle fjellvettregler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.