Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med fjelltur under rypejakta?


atari

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har planlagt en helgetur 11.-13. september i området Kviknebruna, Innerdalsvatnet og ble gjort oppmerksom på av en kollega at rypejakta da har akkurat startet. Spørsmålet er om jeg bør finne på noe annet den helga pga. mange jegere i området med mye skyting og bråk. Noen som har erfaringer med dette?

OS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heisann

Jeg har jaktet ryper siden 1982, og har aldri opplevd irritasjon eller problemstillinger med turister- og en og annen smell tror jeg ikke forstyrrer deg heller, med så lite ryper det er nå til dags, er det ikke akkurat Blitzkrieg i fjellet.

Du kan jo kle deg litt fargerikt så en evt jeger ser deg godt.

Haglskudd er heller ikke spesielt langtrekkende- over 100 mtr så er du trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med foregående taler, selv om det er jakt, går ikke jegere tett oppi hverandre og skyter vilt rundt seg.. Så det blir nok et svært begrenset antall smell du hører. Jegeren tar heller ikke feil av deg og en rype :shock:

Hvis du treffer jegere så er det en hyggelig gest å ikke forstyrre dem, særlig hvis de går støkkjakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å være synlig for andre jegere, og samtidig gå i dine vante turklær, kan du iføre deg en gul refleksvest av typen som er påbudt i bil. Den veier lite, koster 20 kr på Rema, og tar liten plass i sekken.

Gjelder også jegere og andre som ønsker å bli sett av øvrige jegere.

Gul refleksvest kan være meget effektiv i forhold til å bli funnet hvis noe skulle oppstå i fjellheimen. Tenker da på fall, brukket fot/ankel osv. Det tar sekunder å bli oppdaget med en god lykt. Ved helikoptersøk, kan vesten legges på bakken. Selv om man har mobildekning, og man har strøm på tlf, kan det være vanskelig å få forklart hvor en faktisk befinner seg.

Tipset gjelder samtlige mennesker som beveger seg i fjellheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rypejakta er avlyst i Forelhgna i år pga lite fugl, så det kan være et alternativt sted..

Fotturister i terreng hvor det drives rypejakt er ikke noe problem. Selv opplever jeg at andre til fots akn skremme opp fugl jeg ellers ikke ville sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Sendte også mail til kvikne.no og fikk dette svaret:

Hei

Ut fra våre informasjoner, så starter rypejakta på Kviknebrona 15.september.

(ofte brukt starttidspunkt på Kvikne på grunn av saueleting o.l. i tiden før)

dvs at det mest sannsynlig ikke er noen jegere i området denne helga.

Og ferdes i ett terreng der det pågår rypejakt, er ikke forbundet med stor fare.

Ja, du vil muligens treffe på jegere, men det er meget sjelden at dette fører til noe problem.

Ta turen til Gardsjøen i alle tilfeller, ett flott turterreng!

Med hilsen

for Kvikne.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.