Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring i teltet: Kor går grensa?


rotvelt

Anbefalte innlegg

Når vêret ikkje innbyr til å laga maten ute, hender det støtt at eg fyrer opp primusen inne i forteltet. Etter kvart får ein jo rimeleg god kontroll både med kor høg flamme som oppstår under forvarming og med justering under kokeprosessen. Så lenge luftinga er god og flammen er blå, innbiller eg meg at faren for å bli forgifta er nokså liten.

Men kor går grensa? Når blir det farleg å fyra i telt? Eg ser for meg at dette er eit område der ein ikkje bør «prøva seg fram».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Når vêret ikkje innbyr til å laga maten ute, hender det støtt at eg fyrer opp primusen inne i forteltet. Etter kvart får ein jo rimeleg god kontroll

Nettopp. Kjenn utstyret. Vær trygg på primusen. Ha gode rutiner.

Et tips jeg har plukket opp på Fjellforum er å ha et kokekar like for hånden. Får du store flammer hvelver du kokekaret over.

I tillegg er det kjekt å tenke at man bør ha litt lufting. Inneklimaet blir veldig mye bedre når man lufter ut forbrenningsgasser og damp/stekeos fra matlaging. Dermed eliminerer man samtidig faren for CO-forgifting.

Vi sovnet fra en primus på rekruttskolen. Idiotisk opplegg, revelje kl 06:00 sharp, ut av posen, på med klær og hiv innpå frokost. Men pakking av telt + avmarsj skjedde først når det ble lyst, godt over 2 timer senere. Selvsagt fyrte vi primus i ventetiden. Selvsagt sovnet vi fra primusen. Selvsagt sluknet primusen og pøste parafindamp ut i teltet. Har aldri hatt verre skallebank . . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvarming gjør jeg alltid utenfor teltet, det kan fort komme ut av kontroll. Ellers har jeg ingen betenkeligheter med å fyre i teltet med miljøbensin/parafin.

Opplevde en gang at han jeg var på tur sammen med skulle fyre opp i teltet på vinteren. Oppfyringen gikk først greit, men etter en stund begynte primusen å brenne dårlig og sloknet hele tiden. Han prøvde å rense den uten at det ble bedre. Etter en stund virket ikke lighteren heller. Da sa jeg nærmest på fleip at det virker som om det mangler oksygen i teltet. Han åpnet da opp glidelåsen opp i teltet og plutselig virket alt helt fint :shock: Merket ingen tegn på oksygenmangel på kroppen, men det er mulig det var mangel på oksygen som gjorde at det tok tid før vi skjønte hva problemet var med primusen :) Er blitt mer nøye med lufting på vinteren etter den episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.