Gå til innhold
  • Bli medlem

Canigou, 2784moh øst i Pyreneene 18.juni 2009


Erling

Anbefalte innlegg

Hvis man skal reise på ”sydentur” er det fint om aktivitetene på stedet man reiser til kan bli noe mer enn bare sol og strand. Med kone og barn blir det noe begrenset hva man kan få til, men jeg hadde i hvert fall et avgjørende ord med i laget når valget ble grenseområdet mellom Frankrike og Spania der Pyreneene ender i Middelhavet. På en uke i Argeles sur Mer mellom spanskegrensen og Perpignan rakk jeg disse tre turene:
 
Oppvarmingsturen ble en kveldstur ”Tour de Madeloc” på ca 650 moh, rundt og opp på en fjelltopp hvor det også var en vei til toppen – riktignok stengt for biltrafikk. Jeg valgte stiene mot toppen. Grei og enkel tur på ca 1,5 timer og utgangspunktet ble nådd etter 20-30 minutter fra hotellet vi bodde på. Toppen ga flott utsikt over strandlinjen fra Perpignan til Collioure.
 
Deretter fulgte en morgentur opp på 981 meter høye ”Pic de Sallfort” før det ble altfor varmt. Her var utgangspunktet ca 500 moh, 40 minutter fra hotellet, og jeg brukte ca 4 timer på turen med pauser. Her var det også godt merket sti hele veien. Jeg gikk tidlig, men likevel ble varmen en utfordring etterhvert selv om antrekket var t-skjorte og kortbukse.
 
Siste dagen i Argeles sur Mer, 18.juni, viste seg å bli den flotteste dagen. Vi kunne se ”Pic du Canigou”, 2784 moh fra hotellet vi bodde på, men de fleste dagene kom det skyer på toppen ganske tidlig. Jeg startet derfor å kjøre allerede kl. 05 om morgenen i mørke og nådde etter en knapp time Prades, hvor den ”beste” veien til Chalet de Cortalets på 2150 moh starter. Veien opp til hytta på 2150 moh starter på asfalt, men blir etter noen kilometer en grusvei i dårlig forfatning. Faktisk så dårlig at jeg aldri har kjørt en dårligere vei noen gang. Hadde jeg hatt min egen bil, hadde jeg ikke villet kjøre oppover der i det hele tatt. Problemet er veldig mye stein og humper og dumper. Etter en drøy time på grusveien, og ganske sliten i nakke og skuldre, ankom jeg hytta som ligger på nordsiden av Canigou ved frokost-tider og jeg var klar til å gå ca 07.30. Det er en ganske direkte sti rett oppover mot toppen med passe sterk stignig. Trodde jeg ville bli førstemann på toppen den dagen, men da jeg var oppe etter ca 1.40 var det to briter der, som hadde overnattet litt nedenfor toppen. Fjellet er det høyeste i området og en flott utsikt. Toppen er også et slags hellig fjell for katalenere både i Frankrike og Spania. I dag (23.juni) er en spesiell dag hvor de tenner bål på toppen og alle byene rundt fjellet, og for så vidt ganske langt unna også, tenner bål som et slags symbol for tilhørighet. Da jeg var klar til å gå nedover hadde sola kommet til nordsiden av fjellet også, så mens jeg brukte jakke på vei opp, var det tilstrekkelig med t-skjorte på returen.
 
Anbefalinger for andre interesserte: Jeg synes jo det er i drøyeste laget å sitte 4 timer i en bil for å oppleve en 3,5 timers fjelltur. For spreke folk er det mulig å bestige toppen etter en drøy dagstur fra Vernet- les Bains som også ligger på nordsiden av fjellet. Evt kan man overnatte på  Chalet de Cortalets.

 

post-95-133474630475_thumb.jpg

post-95-13347463049_thumb.jpg

post-95-133474630503_thumb.jpg

post-95-133474630518_thumb.jpg

post-95-133474630532_thumb.jpg

post-95-13347463054_thumb.jpg

post-95-133474630552_thumb.jpg

post-95-133474630561_thumb.jpg

post-95-133474630573_thumb.jpg

post-95-133474630592_thumb.jpg

post-95-133474630608_thumb.jpg

post-95-133474630621_thumb.jpg

post-95-133474630635_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For de som liker klatring i området:

Nord(vest) for Riversaltes ligger 2 klatrefelt: Tautavel og Vingrau

Tautavel-feltet ligger i en canyon og gjør det levelig når det er varmt. Med en liten elv og bademuligheter :roll:

Vingrau- feltet er vestvendt. Om sommeren blir det varmt utpå dagen.

Graderinger fra nesten nybegynnere og oppover. Ferdigboltede ruter. Klatreførere for områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien er dårligere enn det Ering beskriver.

Da jeg kjørt opp var det envegskjøring ut fra klokka. 1/4 av veien hadde rast ut og nedenfor var 200 meter lavere.

Området i det syd-vestre hjørnet av Frankrike har alt. Kilometer med flotte strender. Fotturer og klatrefelt. Ryan air fra Torp til Girona/Barcelona. 1 time på motorvei og du er i Frankrike. Dra i juni eller "høstferien" og det er levelig temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.