Jump to content

Hardangervidda Vest i juli - for tidlig for fiske?

supernotes

Recommended Posts

Jeg skulle en tur på Hardangervidda med guttene mine i august, men pga kollisjon i ferieavviklingen må jeg flytte turen frem til ca. 10. juli.

Vi hadde planlagt å bevege oss i området Vivelid, Hedlo, Hadlaskard, og deretter vandre over mot Kinsarvik.

Jeg har aldri vært i området før, og lurer på om snøen kan bli et problem såpass tidlig i juli.

Fisket er veldig sentralt i turopplegget - har noen erfaringer med dette i julimåneden?

Annonse

Hei. Den delen av vidda er nok så godt som snøfri i juli. Det er er området Haukeli-Hårteigen (sånn cirka) og vestover snøen ligger lengst. For to år siden ble det en del kryssing av vintermoro (les snø) idette området. Mellom Litlos og Hårteigen minket snøen, etter Hårteigen var det bart. Dette var ca 20.juli og noe sein smelting. Du kan jo følge med på senorge.no når det gjelder snømengde. Uansett er det en veldig flott tur du har lagt opp til. Lykke til!

• 2 weeks later...

Har lest Qvenilds bok om Hardangervidda fra perm til perm noen ganger etterhvert. Stor bok, som også jeg anbefaler på det varmeste.

Det jeg imidlerid ikke finner noe godt svar på, er om ørreten er bitevillig i de første ukene etter at isen har gått opp og snøen er forsvunnet.

Tips mottas fremdeles med stor takk.

Ørreten kan godt være bitevillig både under isløsning og i ukene etter - i selve isløsninga kan den noen ganger være ekstra bitevillig. I

ukene etter isløsning er det forholdene som avgjør om den er på hugget eller ikke - gode forhold mht temperatur og vindforhold vil bety at sjansene for bitevillig fisk øker. Husk at "beitesesesongen" for fjellfisk er kort, så den må benytte sjansen mens den er der, og er insektene aktive, er fisken det og. Nå har jeg ikke (dessverre) fisket på Hardangervidda, men både på Dovrefjell, Jotunheimen og Romsdalsfjell er fisket fra 1000 til 1300 meter de fleste steder godt fra begynnelsen av juli i normalår - forutsatt som tidligere antydet at værforholdene er gunstige og det ikke setter inn med nordøst kuling og sludd.