Knut-Erik Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Hei! Jeg skal på langhelg til Bergen i 1. mai-helgen og tenkte å benytte anledningen til å gå over Vidden mellom Fløyen og Ulriken. Hvordan er det med snø der - er det overkommelig å gå fottur der? Noen lokale som har kjennskap til forholdene? Siter
josteink Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Dei hauane er så lave at der er det ikkje noko snø igjen no, bare å vandra i veg Siter
Fjellbukken Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Du er heldig hvis du finner nok der oppe til å lage en snøball nå Siter
glote Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Ser på Bt's webkamera på Ulriken at det ligger noen klatter med snø igjen... men de er nok så godt som borte til 1. mai... Kameraet som viser Vidden står på tvmasten på Ulriken http://www.bt.no/kamera/article209.ece Siter
Orm Skrevet 27. april 2009 Skrevet 27. april 2009 Hei. Du finner nok noen klatter her og der hvis du føler behov for å lage snøball, men skulle ikke være noe problem å gå over vidden nå Her er et bilde tatt fra fly over Ulriken torsdag 23. april og som man ser er det noen få snøfonner over vidden her og der. Siter
kis Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Noen som har sett rype på vidda? Jeg har ikke sett på 20år!! Siter
Fjellbukken Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Du finner nok noen klatter her og der hvis du føler behov for å lage snøball . Kanskje ett noget eplekjekt utspill fra min side, la merke til at flekkene som var synlige fra sentrum hadde forsvunnet helt her en dag Siter
Cerberus Skrevet 28. april 2009 Skrevet 28. april 2009 Noen som har sett rype på vidda? Jeg har ikke sett på 20år!! Ikke så veldig ofte jeg går over Vidden, men har sett rype både på Gullfjellet og Livarden, så de er nå i nærheten. Uansett neppe noe sjakktrekk å jakte på Vidden Siter
kis Skrevet 29. april 2009 Skrevet 29. april 2009 Gullfjellet er det endel rype det vet jeg, men på vidden har jeg kun sett en rype ved Vikinghytten for maange år siden, og jeg har gått sikkert 100 ganger over vidda, også på jakt, før var det litt orrfugl også. Nå er jeg flyttet til Vesterålen Siter
Orm Skrevet 29. april 2009 Skrevet 29. april 2009 Noen som har sett rype på vidda? Jeg har ikke sett på 20år!! Har sett rype for mange år siden - midt på nittitallet i området rundt Grøntua. Ellers er det iflg en rapport om fuglebestanden på byfjellene : https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00014/Byfjellene_i_Bergen__14982a.pdf Lirype Lagopus lagopus Statuskategori Bergen: 3 Lirype forekommer fra tid til annen på byfjellene, men hekking ble ikke blitt påvist før i 2001 da 2 kull ble observert øst i byfjellene (K.Å.Årdal pers med). En interessant observasjon som bør sees i sammenheng med en økning i heilobestanden i sentrale byfjell (les om heilo). Tidligere har det vært antatt (og sannsynligvis med rette) at de lirypene som er observert i byfjellene har ankommet fra østligere fjell i kommunen (eks. Gullfjellstraktene). Fjellrype må antas å kunne forekomme, men bare helt unntaksvis og arten er ennå ikke påvist med sikkerhet i byfjellene Siter
Fjellbukken Skrevet 1. mai 2009 Skrevet 1. mai 2009 Fløy over Bergen og fikk godt overblikk over vidden i går, det ligger faktisk en god del snø der enda, trass i mitt eplekjekke statement tidligere. Men snøen ligger i fenner og man skal klare å manøvrere seg tørrskodd imellom de flekkene som ligger, ellers er høye fjellsko nok til å komme seg "tørranklet" over, de er ikke særlig brede. Siter
Knut-Erik Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Skrevet 2. mai 2009 Takk for alle tips, turen ble gjennomført uten problemer. Noen fonner hist og pist, men uproblematisk å gå over Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.