Gå til innhold
  • Bli medlem

Helvetes vanskelig!


Danish

Anbefalte innlegg

Nå har jeg montert allyen 16,5 min tre ganger, og hver gang like optimistisk om å klare den magiske "20 -30 min" rutinen. Men nei. Hver gang har det tatt meg i overkant av en time med svette og frustrasjon, og det er det samme hver gang; flytematta og det første tverrspantet.

Den ene umulig å få til å ligge rolig i midten, mens med tverrspantet må det brukes rå muskelkraft for å i det hele tatt få den på plass!

Er det noen som har tillært seg noen knep som de er villige til å dele før jeg river håret av meg?!? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hjelper VELDIG å være to, spesielt med det første tverrspantet. At jeg klarer det alene skyldes nok at duken har strukket seg en del opp gjennom diverse turer.

Ellers går jeg ut fra at du har en gummiklubbe eller lignende? Det er en god grunn til at klubbe følger med kanoen. . . Prøvde å dunke spant på plass med ei morken trerot , det ble bare plunder, flis og griseri (men det gikk det og).

Først: Sjekk at ingen av låseklemmene er i veien - d.v.s. flytt de slik at spantet kan skli på plass uten å krangle med låseklemmene. (Eller kutt dem bort og bruk elektrikerstrips - låseklemmene ryker snart likevel).

Første spantet - som er nummer tre fra enden og har en tverrstang midt på: I hver ende av spantet er det en klemme som skal sitte på relingen på hver side. Tre spantet nesten på plass (litt på skrå både i høyde og bredde). Lirk det slik at det er på skrå i høyde, men NESTEN på tvers i bredde. Sett den ene klemmen på plass - og få medhjelper til å holde det der. Hvis den andre klemmen nå er 5 cm fra sin posisjon og spantet står på skrå i høyderetning så er det bare å begynne å lirke. Spantet skal nå være littegrann i spenn mellom bunn og det klemfestet du har satt på plass. Lirk/dunk spantet slik at det andre klemfestet også kommer på plass. Nå dobbeltsjekker du at bunnduken ikke har flyttet seg, og så er det bare å begynne å dunke!

Det er viktig at medhjelperen aldri slipper det første klemfestet i denne prosessen. Han kan gjerne gjøre andre ting og, bare han ikke slipper klemfestet!

Andre spantet er identisk med det første, men det går en god del lettere. Derifra er det bortimot plankekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i grunn gjort alt du nevner, men har plassert det største tverrspannet med bøyle på hakk nr fire. Vet ikke om det har noe å si på en 16,5 modell??

Bøyle??? På det største tverrspannet?

Ah... nå ser jeg av denne monteringsanvisningen http://bergans.no/sider/ally_katalog_web.pdf

at 16.5 DR er endret siden jeg kjøpte den. På min var de 8 spantene parvis symmetriske. Spant nummer 3 og 6 (de nest største) hadde en tverrpinne øverst. Spant nummer 4 og 5 hadde ingen tverrpinne og var like store. Ut fra tegningen ser det ut som om spant 5 nå er større enn alle de andre, altså at tverrspantene ikke lenger er parvis like.

Mystisk - jeg trodde skrogformen var uforandret på 16.5 DR.

Jeg ser at Bergans i samme veiledning anbefaler å begynne med det nest største spantet. På min kano er det spant 3 eller 6 (like). På din skulle det da være spant 4 (uten tverrpinne) hvis jeg tolker tegningen riktig .... Beklager, men din nye 16.5 DR har jeg aldri tatt i. Ring Bergans og spør, skriv svaret her. De er svært hyggelige å snakke med :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan si sånn generelt at jeg bruker ca 25-35min på montering av min 18 fots ally når vi er 2 uten at vi stresser

Alene gjør jeg det nok på ca 35-45 min ,igjen uten at jeg stresser. Jeg kan gjøre det fortere hvis jeg absolut må.

Det er verdt å nevne at min kano er mye brukt og derfor er alle deler blitt veldig "satt" slik at duk og skumbunnen finner sin vante form ganske umiddelbart.

Duken er også blitt mye slappere enn den en gang var, dette gjør også monteringen mye enklere.

En ting som jeg vet noen gjør er å fargekode alle delene. Spray alle stag, spanter osv slik at du automatisk ser hvor alt hører hjemme. Jeg har montert min kano så mange ganger nå at jeg umiddelbart vet hvor alt hører hjemme så jeg har ikke gjort dette selv.

Jeg husker hvordan jeg bannet og steiket første gangen jeg monterte den :lol: for hver gang du monterer den så blir det litt lettere.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monterer min på ca 35 min.Ikke vær redd for å bruke makt ! Han tåler en god del. Nevnte gummiklubbe og litt salo på flytematta så kommer spantene som et skudd. Viktig å reingjøre aluminiumsrørene før du pakker kanoen ned.Da hindrere du korrosjon i overgangene.Noe som blir bare tøv under montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.