Gå til innhold
  • Bli medlem

Sporlegger til snøscooter


rotehodet

Anbefalte innlegg

hei igjen,

påsken er booket til svigers på saltfjellet, i en av dalstroka innafor vel å merke.

svigerinna har gått til anskaffelse av en relativt brukbar snøscooter, og siden de har stooor tomt/utmark - så tenkte jeg tanken å gå til anskaffelse av en sporlegger til snøscooteren, så vi kan arrangere skirenn.

er det noen her som kan litt om dette, noen anbefalinger hva gjelder produsent/type/modell - samt hvordan man håndterer fandenskapen etter snøscooteren ?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.folldalmek.no/sporlegger.htm

De lager gode sporleggere for scooter. Den veier omlag 80 kg, og pakker snøen bra. Når det gjelder hvordan man håndtererdete verktøyet, så må man tenke på farten man kjører med, planlegge kjøringa langt foran der du er i øyeblikket og ha med spade og et slepetau på 5-6 meter. Kjører du for fort, blir det dårlige spor. Kjører du for sakte, kommer du kanskje ikke opp neste bakke. Hvis du kommer i knipa, (les: setter deg fast) kan det være godt å ha en spade på scooteren samt et slepetau for å nappe løs sporleggeren særlig på dårlig føre. Det kan være praktisk å ha ekstra vekt på sporleggeren ved vanskelige forhold. Denne vekta kan man evt. legge over på scooteren hvis den trenger mer tyngde. Jeg har kjørt scooter og sporlegger i 20 år i fjellskog/småbjørk/snaufjell, og har måkt meg fram i ca 5 av disse årene. Learning by doing, heter det visst :D:D:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei agno,

takk for glitrende svar.

har vært innom siden deres tidligere. og et par andre i tillegg. ønsker selvfølgelig en brukt sporlegger, men det er ikke å oppdrive på dette tidspunkt dessverre. vet du sånn ca hva prisen blir ?

hva med feste mellom sporleggeren og snøscooteren ? er dette inkludert.

og sist men ikke minst. har man behov for den glattedingsebomsen ?

rote hodet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vet ikke prisen på denne eksakt. I fjellet har vi brukt en som er hjemmeprodusert og modifisert over flere år. Bak på de fleste scootere jeg kjenner er det en krok med en fjærbelastet låseklaff på. På de fleste anretninger jeg kjenner til bruk bak en scooter, er det en ring forrest på draget som faller ned på kroken og blir låst fast med den fjærbelagte låseklaffen. Et sveiseverksted vil fint kunne lage et drag og ei plate med sporkaller på, hvis du bare skal bruke dette til å dra opp noen runder på et jorde. Hvis du smugtitter på sporleggeren bak på ei løypemaskin enten det er Prinoth eller Kässbohrer, i kunne si deg noe om bredden på sporkallen og vinkelen på siden av denne. Jeg har ikke disse målene i hodet, men det er det kanskje noen andre her på forumet som har. Ved evt. hjemmeproduksjon , er et nyttig tips å lage fjærbelastning på draget. Jeg ser ikke den store nytten av å ha glattebrett til ditt formål. Ved store snøfall kan det være lønnsomt å kjøre løypa uten sporlegger før du setter spor. Er det hard/kram snø, er det alltid noen som synes det er kjempegøy å sitte på sporleggeren for å få tyngde på den. Mine barn har mange timer bakpå der. Dette gjelde bare ved sakte kjøring i kontrollerte former, og på godt underlag, selvfølgelig. Men, populært er det. Og husk: Ikke for skarpe svinger etter utforkjøringer, dersom du ikke letter opp sporkallen i utforkjøringer. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.