Gå til innhold
  • Bli medlem

Farge på nødlys! - (observasjon av mystisk lys....)


gremlin

Anbefalte innlegg

Vedlagt en liten notis fra avisa Opdalingen.

Når både folk ved lensmannskontoret og hovedredningssentralen KUN oppfatter rød farge som nødlys, ser jeg liten grunn til å ha ei signalpenn liggende i sekken vinterstid!! Som de fleste av dere sikkert vet - er det jo både HVITE, GRØNNE. og RØDE lyspatroner i de pakkene! Med andre ord; ingen hjelp å få, før man skyter med rødt.

post-3769-133474602862_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vedlagt en liten notis fra avisa Opdalingen.

Når både folk ved lensmannskontoret og hovedredningssentralen KUN oppfatter rød farge som nødlys, ser jeg liten grunn til å ha ei signalpenn liggende i sekken vinterstid!! Som de fleste av dere sikkert vet - er det jo både HVITE, GRØNNE. og RØDE lyspatroner i de pakkene! Med andre ord; ingen hjelp å få, før man skyter med rødt.

Nå får man jo også kjøpt pakker med bare røde patroner, iallefall til den penna jeg har. De grønne og hvite er mest for å signalisere "ok" eller "forsiktig" osv. og er ikke tiltenkt nødsituasjoner for å signalisere at man trenger hjelp eller "fare". Du kommer uansett ikke langt med ei signalpenn i sekken, da skuddene har veldig begrenset rekkevidde. En nødrakett eller et "flare" vil gjøre mye større nytte, og brenner i tillegg mye lenger og varmere, dette gjør det også lettere for luftambulanse o.l å se deg på varmesøkende kamera eller med nattebriller. Det kan jo også være greit å supplere de røde signalskuddene med knallskudd, da det er lettere å oppfatte lyd på korte avstander, en lys(med mindre man står å ser direkte på det stede der det blir skutt fra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er klar over att jeg kan få bare røde skudd i ei pakke!

og att disse signalpennene ikke har så stor rekkevidde, men jeg liker ikke helt tanken på att det bare er de røde som oppfattes som "hjelp"....

:lol: Får fyre av de hvite og grønne nyttårsaften!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående farge på bluss så er det riktig at det skal være rød farge på nødbluss. Det som ikke er helt riktig er at det ikke reageres på andre farger.

Det er generelt forbud mot bruk av fyrverkeri utenom fastsatt tid på nyttårsaften. Skal man skyte med denslags så skal det alltid innhentes tillatelse fra politi eller lensmann på stedet.

Brukes det fyrverkeri, spesielt lyskuler uansett farge, så kan man regne med at det kan bli reagert.

Som Hjelpekorpsmedlem på vakt fikk jeg en kveld oppringning fra en person som hadde sett fyrverkeri i et hytteområde i påsken. Spørsmålet var da hva vi skulle gjøre.

En telefon til lensmannen ga klar beskjed:

"Behandle dette som et nødsignal. Finn ut hvor det kommer fra. Lensmannen er på vei".

Etter et par hyttebesøk ble det klart at flere hadde sett dette og en liten krysspeiling ga resultater.

Hytte med fest. Fulle ungdommer, en gjenglemt rakett fra nyttår og ingen fare.

Lensmannen var derimot forbannet og det ble en meget dyr rakett.

De vanlige små pennene går ikke så høyt og lyser ikke lenge, men f.eks. et rutefly som passerer, i full høyde en klart kveld eller natt ser dette veldig godt. Dette vil øyeblikkelig bli rapportert med posisjon for opservasjonen. Til og med et lite leirbål på fjellet etter mørkets frembrudd kan bli opservert og rapportert.

Mår det gjelder redningshelikopteret så har de faktisk utstyr som kan se lyset fra en mobiltelefon på flere kilometers avstand. På dagtid kan et lite lommespeil til å refletere solen med være nok både for fly og helikopter. Jeg har vert med redningshelikopteret til 330 skv. en del ganger og det er utrolig hva man kan se fra luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.