Gå til innhold
  • Bli medlem

Midtvinterslys


essem

Anbefalte innlegg

Kort turrapport. Gjorde i går årets første tur til Roaldshornet (1230), lettvint tur fra hytta med 750hm stigning og bra/variert nedkjøring. Som morgentur rekker jeg den før frokost og før skitrekket åpner, ut på senvåren passer den fint som kveldsskitur etter å ha brukt dagen sammen med familien og da etter at skitrekket er stengt. I går startet jeg i tussmørket for å få med meg endringene i lyset. Liker denne turen bedre og bedre, i fjor ble det 8 turer, det blir nok minst like mange i år. Skitrekket i sørsida sjenerer ikke, det er bare å gå opp omtrent fra Meraftashornet og følge små rygger og dalfører. I går var lyset i godlune, det er ingenting som slår lyset som oppstår i fjellet akkurat når den lave midtvintersola dukker opp :D Kun nederste skitrekket på Roaldsida var åpent, så dermed lå hele øvre del av fjellet + sørøstdelen så godt som urørt for meg på tilbaketuren. Har kjøpt meg litt bredere ski som flyter bedre, det er greit når det kommer ca 70cm lett tørrsnø på et par døgn. Får bare feilmelding når jeg prøver å laste opp bilder, det ligger en del bilder fra turer til Roaldshornet her. Inkludert de fra søndag. De som har vært en eller flere ganger i Roaldstrekket kjenner seg nok godt igjen :wink:

Et fjells primærfaktor regnes for å være en god indikasjon på utsikt, og Roaldshornet har begge deler - god primærfaktor og en solid porsjon utsikt. Ifølge pb sine lister ligger Roaldshornet med sine 697m på 366 plass i Norge etter primærfaktor.

Edit:

Årsaken til at ikke flere fikk prøve snøen fra øvre del av Roaldshornet, en havarert kabel.

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=56200

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var et kjempeflott og innholdsrikt nettsted du har. Godt jobba. Har du gått alt selv eller har du mange turkamerater i redaksjonen?

Det er noe helt spesielt over vintelyset. Her oppe har vi lite men stadig mer lys. Legger ved et par bilder fra helga.

post-5204-133474600807_thumb.jpg

post-5204-133474600815_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott side dette her! Glemte nesten å tenke på frokosten mellom 07.30 og 08.00 her på jobb før arbeidstida begynner fordi jeg ble litt oppslukt :) Fantastiske bilder, og det er jo flott å se Sunnmørsalpene og fjella rundt Stordal i sånt vinterlys! Smørskredtinden er i en klasse for seg fra de fleste vinkler, sjøl om jeg vet at Brekketindane absolutt kan måle seg fra enkelte sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Smørskredtinden er fin den. Egentlig er det meste i det området fint :)

Det var et kjempeflott og innholdsrikt nettsted du har. Godt jobba. Har du gått alt selv eller har du mange turkamerater i redaksjonen?

Takk. 3 andre har skrevet artikler også, skribenten framgår av artikkelen. Alt er selvopplevd ja. Selv om det etter hvert har blitt en del, er det uhorvelig mye på nordvestlandet som ikke er skrevet noe om. Ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multithumb, utrolig variasjon i visningsmuligheter mv som kan styres backend, bruker {tag}. Tas den i bruk anbefaler jeg at du holder deg til noen standarder for oversiktens skyld og ikke gå berserk med override av parametere. Så kan du bruke søk/erstatt i teksteditoren og forandre databasen manuelt på no-time ved behov. Du får også noen tredjepartstillegg som kan gjøre dette, jeg syns det er like greit å jobbe i tekstfilen og laste opp databasen på nytt. Multithumb anbefales i alle fall, har ikke kommet i stabil 1.5 enda.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser storslått ut i Sunnmørsalpene, neste gang jeg er i Stryn må jeg få ut fingeren og komme meg litt lenger nord enn til Hornindalsrokken. :)

Mange turer der som frister som Storhornet og Rokkekjerringa, Eidskyrkja på våren, Brekketindane og selvsagt en hardtur på Slogen, Smørskredtind og Jakta i en tur. Bildene dine fra Roaldshornet var utrolig gromme, keep on the good work! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi er bortskjemt med valgfrihet med kort reisetid på nordvestlandet. Viktig å sette pris på det, det gjør i alle fall jeg :D Så får andre kanskje litt ideer ut fra det de ser, enten å prøve de samme turene eller legge opp til sine egne varianter. Det er så mye å velge i at jeg er ikke redd for at fjellene skal bli nedrent av folk. Jeg pleier å si at 90% av turfolket går på 10% av toppene, det er ikke så langt fra sannheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe du sier noe der..

Bak Kristiansand er det egentlig ganske fin natur, men bare går godt av stiene så er man ganske så alene i fint natur. Men skulle gjerne hat natur som i Pasvik, der er min drøm å gå på tur der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både østlandet og indre sørlandet har masse fin skog- og fjellnatur, så jeg føler aldri at jeg bor feil sjøl om Drammen er langt unna toppgodsakene. Men man kan jo bli litt for toppsjuk i blant av å se sånne bilder. Alt har slått feil, og jeg har ikke fått vært på Sunnmøre siden 2005, og ikke i Sunnmørsalpene siden 2003, og det plager meg litt! I år må jeg få ut fingern, men det har jeg sagt før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei det er de som ikke er toppsjuke som er sjuke :D (Unntaket er de som ikke bryr seg om topper, men likevel prioriterer livet som skau- eller fjellfant).

Egentlig bør alle som elsker dette livet slutte å omtale seg sjøl som gærninger, fjellfolket er bare ei gruppe som "har skjønt det"!

Og i år skal jeg få utretta noe på nordvestlandet! Langturen får prioriteres bort så godværsvinduene i sommer kan brukes på sparket.

Er jo så mye fint blant annet rundt Stordal, ikke bare selve Sunnmørsalpene. Jeg liker at det kommer turrapporter fra Sunnmøre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.