Gå til innhold
  • Bli medlem

Ski til nybegynner kjøpes (tips verdsatt)


Fjellbukken

Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe billige ski for bruk til vinterjakt, fjellturer utenfor løyper med sekk m.m.

Er helt grønn på hva som er bra til hva og hva jeg igrunnen trenger så litt tips er heller ikke å forakte så derfor posterer jeg her istedetfor i kjøp og salg tråden :wink:

Jeg er 183 høy og 85kg, med sekk på rundt 20kg og våpen på 5kg blir det hovedsakelig 90-110 kg i vekt opp og ned i det vidstrakte fjelllandskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Spørsmålet er jo litt hva man mener med billig, og om du går med hund. Åsnes hadde et utsalg av gamle modeller før (jeg klarte ihvertfall ikke å finne noe nå, men det kan hende at de har noen gamle ski liggende likevel), fikk tak i et par Åsnes Skarven for 400 kroner der for noen år siden, de er fine til jakt. Jeg går med hund og foretrekker derfor å ikke ha stålkanter (senekappere).

Brukte Fischer E 99 og Åsnes Nansen før det, samt et par Troll 510, Jeg tror egentlig du kan bruke hva som helst med en viss bredde (> 55 mm), men når du jakter er det en fordel å bruke feller, fordi festet blir bedre og du er friere til å gå uten staver.

Som binding vil jeg anbefale en 75 mm, helst med wire.

Natoplanker er jo også en mulighet så lenge du ikke er for opptatt av nedkjøringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.