Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Lundhags Husky 75mm, bytte til annen skistøvel?


airborne

Anbefalte innlegg

Først vil jeg dele min erfaring med Lundhags Husky 75. I forsvaret brukte jeg combat cap med m-98 binding og nevnte støvel. For de som ikke kjenner støvelen, er det nærmest en scout med 75 mm såle og innerstøvel av ullfilt. Problemet med denne støvelen er at omtrent samtlige i troppen fikk gnagsår fra en annen verden av støvelen, i tillegg til at den er iskald å bruke i ro. Fordelen med støvelen er at den er høy, og man kan ofte klare seg fint uten gamasjer. Gnagsårproblemet klarte vi å minske litt ved å tape hælen på innerstøvelen innvendig og utvendig med gaffatape for å minske friksjon. Men kuldeproblemet var fortsatt tilstede, og etter en time på vakt, var frykten for frostskader absolutt nærværende. Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men jeg ser for meg at støvelen heller ikke er av de mest stabile.

Nå er jeg på jakt etter en bra fjellskipakke, og det heller mot amundsen/nansen/combat cap avhengig av hva jeg kan få bra tilbud på. Og da med oppbygningsplate og super telemark m/wire.

Spørsmålet mitt er: Hvilke støvler egner seg best for bruk primært utenfor trikkespor, og er stabile nok i utforkjøringer? De bør i tillegg være mulig å bruke i leir uten vesentlig risiko for frostskader. Ser at mange sliter med gnagsår med varg polar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.