Gå til innhold
  • Bli medlem

Lufting av telt, og hvordan takler en regnvær?


Nessa009

Anbefalte innlegg

Dette er to innlegg hentet fra "Utstyr". Men passer nok bedre inn i denne kategorien.

Noen som vil dele erfaringer med hva en gjør når alt er vått? Hva gjør en når det har regnet hele natten, slik at også innertelter er vått?

Er ute etter tips og triks..:)

Dette teltet ble kjøpt som erstatning for et annet Helsport telt. Et 3-manns Rondane fra 1979! Dette har fungert utmerket i snart 30 År!

Bortsett fra en defekt glidelås som Helsport skiftet for en billig penge. Topp service og positiv kundekontakt.

Kjøpte teltet hos XXL for 3.999,- De skulle visst holde denne hyggelige prisen utover høsten!

Kan noen komme med anbefalinger på hvordan man benytter luftemulighetene for å oppnå minst mulig kondens?

Samme bruk av lufteventiler i kaldt vær som fuktig vær? Hvordan lufte hensiksmessig for å få det varmest mulig?

Del erfaringer.

Dette er bra emne! Jeg har de samme spørsmålene.

I tillegg lurer jeg på hvordan en skal behandle teltet når det regner. Var akkurat ute en natt med mye regn og litt vind, jeg sliter med å stramme innerteltet godt nok, så det blåser opp i ytterteltet, og det blir litt vått. I tillegg blir det en del kondens. Så når vi våknet var stort sett hele innerteltet vått. Var glad det var bare en natt, og vi ikke skulle gå slik i flere dager. Og teltet veier ikke lenger 4kg når det er vått for å si det sånn..

Bruker dere forresten primus til å tørke innerteltet dersom dere går flere dager? Oppbevare ytterteltet i en annen pakkpose enn ytterteltet?

Hehe..mange spørsmål. Jeg er spent på erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Når det regner pleier jeg å stramme bardunene litt etterhvert når teltet begynner å henge litt. Jeg har en Hilleberg Nallo med bare en åpning foran. Den øverste delen av ytterdøren (med skjerming mot vann) står åpen for lufting og i innerteltet bruker jeg kun myggnettingdøren. Når jeg ligger i teltet pleier jeg å trykke mot taket av innerteltet i håp om at vanndråpene renner av. Dette holder ikke i timesvis.

Når vi bryter opp blir innerteltet løsnet og pakket inn separat i vanntett pose. Ytterteltet blir ristet godt og pakket i en plastpose og var et annet sted i sekken der det ikke gjør noe skader når det drypper. Om kvelden settes ytterteltet opp igjen. Jeg lufter ikke underveis. Hvis det blåser litt, venter jeg litt med innerteltet til ytterteltet har tørket litt.

Når jeg kommer hjem blir teltet alltid hengt opp på balkongen som har tak over. Et våt telt bør ikke være pakket inn lenger enn en dagsmarsj.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport er vel litt kjent for å ha dårlig stramming av innerteltet. Jeg har sovet mye i Helsport Svalbard 5 og det er nesten umulig å få stramt, innerteltet kommer alltid i kontakt med ytterteltet et sted.

Jeg kjøpte i sommer mitt Hilleberg Nammatj 2GT telt, og i det teltet blir innerteltet godt strammet opp, ingen kontakt med ytterteltduken. Jeg har sovet flere netter i regnvær med det og 2 personer i det uten å få kondens på innerteltet.

Jeg gidder ikke å pakke innerteltet separat når ytterteltet er vått. Det er bare å fyre primus i et kvarter når man setter det opp igjen under en tur, så tørker det fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere erfaringer og/eller tips?

Det er når det blåser det er ett problem, da blåser innerteltet opp i ytterteltet, slik at det blir fuktig/vått.

Det hjelper nok veldig å fyre opp multifuelen en stund for å tørke teltet.

Teltet veier forresten ikke 3,5kg når det har regnet en natt:P Nærmere det dobbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindap:

Betyr dette at du anbefaler åpen ventil i yttertelt og åpning inn i innerteltet uten å skape gjennomtrekk når det er fuktig vær?

Jeg tror at jeg gjør det mest for å få frisk luft til å puste inn. Og det anbefaler jeg selvfølgelig alle å gjøre...

Men jeg vet ikke hva som er mest lurt å gjøre i.f.m. kondens. Vet bare at jeg ikke synes at det er noe stort problem med regn. Noen ganger kommer det et par dråper kondens gjennom innerteltet, men ikke så mye at det er problematisk. Fyring i teltet er sikkert lurt for de som kan det. Jeg har ikke hatt det behovet ennå sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.