Gå til innhold
  • Bli medlem

K2


steinur

Anbefalte innlegg

Är nog en del överdrifter i k2climbs artikel, till exempel så uppfattade jag det inte som att han sa att han "One of these climbers, Swedish Fredrik Strang, made especially big waves - with heroic tales of himself saving at least ten people single handed, carrying bodies, dead and alive on his back " - vore ju bra med nån form av källa.

Tina og Tom som driver ExWeb er svensker, og de følger naturligvis med i svensk media om saken. Saken de omtaler er Expressen sin "Hjälten på Dödsberget" fra 3. august,

Sent i går kväll var Fredrik tillbaka i Basecamp efter att ha fört ner ett tiotal skadade och chockade klättrare. Under perioder har han fått bära andra klättrare på ryggen.

http://www.expressen.se/nyheter/1.1251693/hjalten-pa-dodsberget

Jeg synes kritikken fra ExWeb er på sin plass, og tror det er sunt for miljøet å ha en "watchdog" som dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tina og Tom som driver ExWeb er svensker, og de følger naturligvis med i svensk media om saken. Saken de omtaler er Expressen sin "Hjälten på Dödsberget" fra 3. august,

Jeg synes kritikken fra ExWeb er på sin plass, og tror det er sunt for miljøet å ha en "watchdog" som dem.

Tror att det är Expressen med sin kvällstidningjournalistik som har förvrängt det hela, men anmärkningsvärt står det ju inte "Fredrik tillbaka i Basecamp efter att ha ensam/själv fört ner ett tiotal skadade och chockade klättrare".

Tror expressen har broderat ut åtskilligt från samma historia i Aftonbladet, samma dag som jag länkade till.

Överhuvudtaget kan man ju inte veta vad Fredrik Sträng eventuellt har sagt eller inte sagt. Din citering från expressen är ju från artikelförfattaren och inte direkt från herr Sträng. "If it's in the news papers; it's true"?

Sen kan de ha rätt eller fel, men jag tror inte varken du eller jag, eller ExWeb, som alla har de här fjärdehandsuppgifterna kan eller bör döma honom på förhand. Hade ju varit mer intressant om Exweb/k2climb ställde frågorna:

Är det Fredrik själv som har sagt att han "själv bar ner 10 personer på ryggen" eller är det förvanskat i media? Vilket är mest troligt? Självförhävelse eller ord lagda i munnen? Och även så: kan det inte vara så att han är i obalans efter att ha varit där, där det hände, på plats och deltagit i räddningsförsök?

Detta kan ju bara få svar efter en ordentlig redogörelse från honom själv.

Allt och det enda jag menar: man ska vara försiktig med att döma innan man vet fakta, och det vet vi inte.

Nu försvinner jag till fjälls i en vecka, men jag har inte så mycket mer att säga ändå: mer än att det är en stor tragedi, från början till slut och det är sorgligt med alla liv som gått förlorade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har vore i kontakt med Tom Sjøgren hjå Explorersweb.com/k2climb.net etc (det er samme folka/selskap)

Spørsmålet var kjelder for artikklane om Fredrik Stang (K2 delen, ikkje om meritter etc). Han viste kun til det vesle som er referert frå svensk media allereie i artikkelen og kunne ikkje/ville ikkje oppgi noko anna, sjølv etter 2 direkte spørsmål om dette. Han hadde på ingen måte vore i kontakt, eller prøvd å få kontakt, med Fredrik Stang eller hans gruppe slik eg forstod han. Alt dette ser ut til å vera 3./4.håndsinformasjon, slik som artiklar i aftonbladet og expressen, blogger og slikt. Om det stemmer, vil eg nok sei at explorersweb driv useriøst, det virker meir ut til å vera ein privat blogg enn den nyhetsida dei prøver å presentere. k2climb/explorersweb har fått mykje merksemd i det siste, sitert i utallige medier verda over. Slik set er eg veldig skuffa over seriøsiteten.

Her er svaret frå Tom der eg spurde om kjelder (litt forkorta)

"There isn't a single fact wrong and we've been thanked by family,

> friends and climbers from all over the world."

"We were involved in the rescue from the first day and have most

probably more information that Fredrik on what happened. Also, we are not

journalists but explorers and know these things. Most of the climbers in

Norway (yes, Norway) and Sweden has agreed with the story. "

Etter det eg forstår er "involved in the rescue" det å svare på epost og telefonar i USA. Av det som er kjent, er at han som innehavar av selskapet HET sendte ein forespørsel til satelitt-telefonselskapet Thuraya om nokre GPS sporingar, men eg tar atterhald om at dei no kan ha utført andre oppdrag også. Sjølv meiner eg det er rart å framheve noko slikt, det går ikkje inn under min definisjon av "involvert i redningsaksjon" i alle fall, isåfall er det ganske mange andre involvert. Av norske klatrarar kan eg ikkje sjå at nokon kome med så drastiske sluttningar som explorersweb (sjå lenkene under). Det er også merkeleg dei meiner å ha meir informasjon enn Stang, enn så lenge dei skriv i artikkelen at det er mykje som er uklart. Alt i alt er det heile svært snodig, med tanke på ulykka som har vore. Det ser ut til å vera mykje følelsar i sving, lite kristisk journalistikk. Tom og Tina Sjøgren skulle eigentleg sjølv ha klatra K2 denne sessongen, uvisst av kva for grunn, vart forsøket kanselert etter det eg veit

Sjøgren ville heller ikkje kommentere politikken med å ikkje signera artiklar med namn, ei heller å oppgje kontaktinformasjon på nettsida. Det syntes likevel ut som om det var Tom eller Tina som stod for K2 artiklane.

For dei som ikkje kjenner til derias nettstadar/bedrift: http://outside.away.com/outside/culture/200706/out-there-explorers-web-1.html

For mange er nok også HumanEdgeTech.com ganske godt kjent.

Diskusjon på steepstone:

http://forum.steepstone.com/viewtopic.php?t=1114

Blogg innlegg om mediadekningen:

http://borebloggen.blogspot.com/2008/08/k2-og-mediene-lett-tr-feil.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av Norges polarhelter Erling Kagge blir heller ikke fullstendig annerkjent av Explorerweb. De har såvidt jeg kan se ikke Erling Kagge på "unnsupported" listen til Norpolen www.adventurestats.com/tables/npuns.shtml Antageligvis pga at det tredje ekspedisjonsmedlemmet ble skadet og måtte hentes ut i 1990 slik at Kagge og Ousland fortsatte alene. I Norge vil vel de aller fleste interesserte fnyse av det og kalle Kagge og Ouslands ekspedisjon i 1990 for "unsupported".

Sträng har vært på "feil topp" på Shispangma og snudde 150 meter under toppen første gang han forsøkte seg på Everest, men klarte toppen året etter. For en sofagris som meg uten noen som helst erfaring virker prestasjonene imponerende uansett. For potensielle sponsorer er det sikkert også mer imponerende å lese en "pyntet" CV og kan for Sträng bety mer penger til framtidige ekspedisjoner. Men for ekteparet Sjøgren er fjelltopper hellig og det er visse regler som skal følges (akkurat som med Erling Kagge) dermed blir det "blasfemi" det Sträng har på CVen og det har sikkert irritert dem lenge. Av den grunn har hans gedigne mediadekning sannsynligvis vært en gylden mulighet for dem til å angripe ham.

Om kritikken er riktig eller ei har intet grunnlag til å utttale meg om.

PS

Som sagt er jeg bare en sofagris som kun liker å lese om ekspedisjoner, er i tillegg ikke særlig glad i tau og høyder. Har derfor ingen personlig erfaring med klatring og/eller ekspedisjoner slik sikkert mange andre her på forumet har. (Så hvis noen mener jeg ikke bør uttale meg kan jeg godt slette innlegget.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS

Som sagt er jeg bare en sofagris som kun liker å lese om ekspedisjoner, er i tillegg ikke særlig glad i tau og høyder. Har derfor ingen personlig erfaring med klatring og/eller ekspedisjoner slik sikkert mange andre her på forumet har. (Så hvis noen mener jeg ikke bør uttale meg kan jeg godt slette innlegget.)

Hehe, såfremt ditt innlegg skal slettes, burde vel 80% av mine og mange andres slettes :arrow:

Faktisk ganske interessant det du tar opp jfr Erling og Børges tur i 90.

De ble vel også beskyldt for å forsyne seg med kjøtt av isbjørn de måtte skyte på sin ferd mot N Polen.....

Hvem skulle evt kvalitetssikre slike beskyldninger????

Velger personlig å tro de gjennomkokte Trikinfritt(?) kjøtt på 90 gr.N jeg!

Men engelske især! og andre nasjoners exp til 8k'er, tja da gjelder ikke unsupported...

Ingen har vel fått mere mediajuling enn R. Messner ifm 8k'er. Var han rett og slett for dyktig??

Sære greier dette vel?

Rare mediaklovner har vi jo her til lands også, som benytter nye exp til å vise sine avdankede ansikter i mediabildet igjen med synsinger i hytt og pine.., samme pokker hvor mer eller mindre mislykket de var selv i egen karriere....

En stor Takk til Stein P, som slettes ikke inngår i ovenfornevnte unevnte!

Triste saker uansett når fæle hendinger skjer, med eller uten mediaklovner (deltagere el såkalte komunikasjonssjefer/rådgivere) :wink:

Simen Mørdre og forgjengeren syns jeg har opptrådt svært profesjonelt i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.