Gå til innhold
  • Bli medlem

netthandel i Usa


Trond-are

Anbefalte innlegg

Annonse

Har ikke erfaring med akkurat dette nettstedet men har bl.a. kjøpt fotoutstyr fra USA. Det har gått veldig bra og UPS har tatt seg av fortolling, dvs innkrevning av mva.

Jeg ser at denne nettbutikken sender varene med United States Postal Service. Jeg har ingen førstehånds erfaring med USPS men har blitt advart på det sterkeste mot å benytte den fraktmetoden. Ser at andre nettsteder estimerer frakttid med 7-30 dager når det gjelder USPS og med 3-5 når det gjelder UPS/FedEx.

UPS har vært utrolig raske og presise, når varen er på vei fra Köln (hovedbasen i Europa) til Oslo ringer det en dame for ordne betaling av mva og evt andre avgifter. Det er bare å oppgi kredittkortnr så er den saken ute av verden. Du kan også ordne levering til arbeidsplass e.l.

Noen nettbutikker sender varen kamuflert som en gave, da slipper du unna innkrevningen i Norge. Men har opplevd at Posten har forstått at det ikke er en gave for så å ta "beslag". Den gangen endte jeg opp med å betale 3x mva men gadd ikke å gjøre noe med det.

I tillegg til mva er det tollavgift på noen varer, ikke sikker på hva, men mener å huske at herretruser har toll men ikke dametruser :(

Jeg var selv på vei til å legge inn en betilling på varer fra USA i dag. Men valgte å kjøpe fra Norge i stedet. Sum inkl mva ble ca. 5800, kunne spart i overkant av 1500 (inkl mva, frakt og gebyr til fortoller) men lot være p.g.a. leveringstid og usikkerhet på evt tollsatser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjøpt noe fra butikken over nettet, men jeg har bodd i Portland og besøkte butikken et par ganger. Veldig hyggelige folk med peiling på det de driver med.

Når det gjelder å få ting tilsendt fra USA, så varierer det litt ut fra hvem som kommer med pakken. Alle parter ordner fortollingen, dog med litt forskjellig løsning (slik som jeg har erfart det i alle fall). FedEx sender faktura på beløpet, UPS ringer deg, fra SVERIGE, slik at du kan betale over telefonen (evt. kan du få det tilsendt og betale på den måten, men de utleverer ikke før du har betalt ble jeg fortalt), mens USPS har jeg måttet betale ved levering. Alle metoder har gått helt greitt, og normalt kommer pakken i løpet av 3-5 dager.

Det pleier ikke være toll på det meste av sportsutstyr, men 25% moms må du regne med (også på frakten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USPS frakter helt greit. Når du får sendt varer på raskeste vis med usps, går det en til to uker fra du bestiller, til du kan hente pakke på posten.

Da jeg var på skole i NY ifjor, måtte jeg sende alle mine personlige eiendommer via USPS (15 store kolli) tilbake til Norge. Alt kom fram, men jeg sørget for å få 'tracking number' osv. For nærmere 300kg var det billigere en SAS-airfreight fra Newark, og mindre en halvparten av det UPS og FedEx forlangte. Samme med f.eks. Norgespost, AustraliaPost, NZPost (alle 'rimelige')...som jeg har erfart..ganske viktig å få tracking, men ellers går det greit hvis ikke du trenger det innom en uke med de fleste offentlige post-kontorene. Du får vel også noe forsikring når du bestiller med Visa tenker jeg.

GO P-Town/Oregon! Jeg har også vært der mye...du kan'ke bestille noen Dungeness krabber i samme sleng til meg?....mmmmm...... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gode erfaringer med USPS. Har fått flere forsendelser som har vært over moms fritak grensen og disse kom rett i posten. Jeg vet at dette er posten norge som skal ta tak i men det ser ut som de slipper noe igjennom. Når det gjelder frakt selskapene så vil disse alltid fakturere moms utlegget samt ekspedisjonsgebyr så man kan komme rimeligere ut av USPS som i utgangspunktet også har rimeligere priser. USPS kan ta noe lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg ny arcteryx jakke fra www.e-omc.com for en måned siden. Fikk sendt den til norge med jetcarrier pga eksportforbud på arcteryx fra USA til europa ved netthandel.

Hvis jeg skal klage på noe, så er det at de sendte ut jakken med ups ground shipping, selv om jeg hadde betalt for overnight shipping. Disse pengene fikk jeg dog raskt igjen etter å ha sendt dem en epost og gjort dem oppmerksom på det.

Så alt i alt god service og gode priser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.