Business er vanskelig! De fleste nye ideer blir sablet ned. Gjelder nok 99.99 prosent av alt som er nytt. Jeg tenker at man skal være glad for at noen tar den jobben med å slakte ideen før man sitter belånt opp til pipa med noe som ingen trenger. Det er Business ABC å gå gjennom en slik slakt. Innovasjon Norge har et eget skjema de bruker og det er merkelig hvor lite man har tenkt før man starter. Når det er sagt så vil de fleste som lykkes ikke bry seg om motgang. De står på uansett med egne og/eller andres sparepenger. Noen blir rike men de fleste ender med bunnløs gjeld. Finnes tall for dette med suksess rate hos Innovasjon Norge. I løpet av første år går mer enn 80 prosent av alle nystartede konk. Viktig å huske at en idee har null verdi. Det er produktet som skaper verdien og produktet kan bli noe helt annet enn den opprinnelige ideen. Jeg tenker om vi her på forumet hadde satt oss ned med en øl rundt et bål kunne vi løst mange tur relaterte problemer. Om det er formen på tarp, sko eller teltdesign så er jeg sikker på at ideene sitter løst. Det er morro å diskutere slikt. Om målet er å løse problemet, dvs å ikke bli rik, kan vi nok komme på masse spennende. Men derfra til klingende mynt?? Det er litt av en jobb. Vanskelig nok å selge et nytt skomerke når det finnes 100 andre. Hvorfor skal vi kjøpe ditt produkt? Dette som eksempel på hvor vanskelig dette er. Men takk til den som prøver!! Det beste jeg kan gi er en ærlig slakt! Det kan spare deg masse penger og slit senere! Det skjemaet til Innovasjon Norge er svært bra og ligger på nett. Business plan et eller annet har 10 eller 11 punkter man må finne svar på før man begynner den tunge jobben med å finne finans.
Tore