Gå til innhold
  • Bli medlem

Andreas Gram

Aktiv medlem
  • Innlegg

    18
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Andreas Gram

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Andreas Gram sine prestasjoner

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • Reacting Well Sjeldent
  • Collaborator
  • Dedicated Sjeldent
  • First Post
  • Conversation Starter

Nylige merker

12

Nettsamfunnsomdømme

  1. Toaks titankjelene er de beste kjelene jeg har vært borte i for turbruk. De er tynne, så det brenner seg naturligvis i bunn om man ikke rører, men jeg syns ikke brent mat fester seg så mye at det er problematisk å fjerne. Hellekanten på dem er av en eller annen grunn direkte magisk! Renner med samlet stråle hver gang! Angående stekepanner har jeg ikke prøvd titan, men jeg vil tro at tynt gods ikke hjelper mye der, da du igjen får dårlig varmefordeling og egentlig kun varme der flammen treffer.
  2. Jeg har hatt mange netter i et Reinsfjell SL 2 i kraftig ruskevær, og jeg har følt meg trygg og god i det. Jeg har nå et Big Agnes Tiger wall, som jeg en gang opplevde at stangen i fotenden bøyde seg innover på et tidspunkt på natta på grunn av vind og regn. Jeg våknet, dyttet stanga tilbake og la meg til å sove igjen. Langt ifra den beste teltnatta jeg har hatt, men veldig interessert å se hvordan et så lett telt taklet skikkelig ruskevær. Jeg synes trygt valg av teltplass og god bardunering ofte har mer å si enn et kraftigere/tyngre telt.
  3. Er forsåvidt enig der. Jeg har vippet draget over på tidligere pulker. Veldig deilig at pulken fortsatt kan skyves rundt i leir uten at draget stikker to meter fremover... Kommer naturligvis ikke til å gjøre det nå lenger Så her er det på sin plass med et nytt design på drag som er bredt nok til å faktisk passe produkter de selger!
  4. Jeg fikk nettopp en Touring 145 inn i hus, og valgte å prøve hvordan det er å bøye draget over. Innendørs, med lys og god tid, var det lett å merke at draget skraper skikkelig mot skroget. Turte ikke å bøye det helt over, etter erfaringene fra tråden her. Ettersom pulken er noen cm breiere enn x-country varianten, er vel dette den lille forskjellen som gjør at draget er for smalt til å bøyes over.
  5. Jeg har kjørt på spark-bindinger i mange år, og er veldig fornøyd med dem. De lisenserer også ut designet til blant annet Burton, så det er mye å velge blant på den plattformen. Når det kommer til brett har jeg ikke så mye forskjellige erfaringer å by på, men kan si at Furberg sin not-og-fjær løsning gjør at brettet føles veldig stivt og responsivt under beina. Skulle jeg kjøpt igjen hadde jeg nok gått med kantede pucker fra spark, for muligheten til å bruke det med hardboots. (også veldig deilig med splitboardbindinger på vanlig brett under transport, fordi brettet kan pakkes flatt!)
  6. Har bunnduk til mitt Big Agnes Tiger Wall UL2. Har tidligere vært med av og til som en enklere og billigere del å bytte enn gulvet i innerteltet om (når) det blir slitt. Etter å ha prøvd å spenne opp teltet i kraftig regn og vind i sommer uten bunnduken med bestemte jeg meg for å alltid ta den med. Amerikansk oppsett med innertelt først ble en våt opplevelse, og med bunnduk kan jeg fikse ytterteltet først.
  7. Første jeg kan komme på er Berghaus Paclite pant som jeg har. 3/4 glidelås og er lett (200-250g). Det er jo en regnbukse, så jeg vet ikke om jeg bommer på hva du ser etter, men jeg har hatt veldig stor glede av den som vindbukse også på både sommer- og påsketurer. Vanskelig å få tak i her på berget, men kan kjøpes på svensk og tysk Amazon med frakt til Norge.
  8. Ser ut til at Lundhags har kommet med to par i Xplore, Abisku og Abisku Expedition https://www.lundhags.com/en/footwear/men/ski-and-skate-boots/abisku-xplore-ski-boot/?item=1040445-900
  9. Veldig behagelig og god sovepose, ja. Jeg kjøpte en Panyam 600 som jeg oppgraderte med litt ekstra dun i for å få komforttemperaturen nesten ned til 10 blå. Jeg er ca 190, og mener å huske at jeg valgte modellen i large. Veldig deilig med litt mer presise valg på lengde enn de vanlige "standard" og "long"! Føler at jeg har fått god valuta for den, men nå var euroen i litt hyggeligere kurs for tre år siden...
  10. Kan anbefale https://fettlebox.co.uk/ hvis du er villig til å kjøpe fra utlandet. Engelsk butikk som fører både NOS (New Old Stock) og nye reservedeler. Fantastisk mye kompetanse hos de som driver stedet. De spurte og rettet opp i bestillingen min da jeg hadde klart å finne pakninger i feil størrelse før sending
  11. Det er jeg faktisk ganske sikker på at det kommer til å gjøre, ja. Ble plukket av hva jeg hadde for hånden i går kveld... Fordelen med laser er at det går fort å kaste ut massevis av prototyper og finne ut hva som fungerer, og hvilke designelementer som skal videreføres
  12. Nei, beina er ikke festet mer enn at de står på plass i hullene. Dvs. at plata ikke kan løftes etter brenneren, men brenneren kan løftes etter plata. Det burde være ganske enkelt å spenne noen strikker over beina, spesielt med koveaen som har ganske korte og brede føtter sammenliknet med omnifuel/omnilite. Selv ser jeg ikke helt viktigheten av å kunne løfte via brenneren når det uansett ofte er den fulle/halvfulle drivstofflaska som er det tyngste leddet i systemet. Spesielt gjelder det for omnilite.
  13. Skapertrangen skylte over meg midt i en lang eksamensperiode, og jeg fikk tatt en liten runde med laserskjæreren for å lage et veldig lett patent som jeg tror skal funke veldig bra. Platen er skåret ut av 2mm pleksiglass (tror jeg) som har nok fleks til at den ikke skal knekke, men er stiv nok til å løfte både brenner og flaske fra endene. Den er spesialtilpasset for Kovea Booster +1 ved at det er skåret hull i platen som passer med fotavtrykket til brenneren, slik at den ikke kan skli rundt. Flasken er festet med borrelåsbånd av typen som brukes til å bunte sammen ledninger, og dette er en veldig "fin" type borrelås som det ikke burde sette seg fast natur i. Platen er til slutt teipet med aluminiumstape for varmerefleksjon, som også burde hindre den fra å smelte ved søl under forvarming. Totalvekten endte på 69 gram med stroppene, som er lange nok til å rekke rundt 1 liters drivstofflasker. Eventuelle bekymringer før testing: Avstand fra brenner til flaske. Søl av rødsprit til forvarming. Veldig glatt underside. Burde få testet alt dette til helgen, og deretter få laget en plate til Omnilite Ti, som er lett nok til at det er vits i å lage et så lett underlag til For interesserte sjeler slang jeg ved dxf-en til plata. Kan sende DM hvis noen har lyst på fusion360-filen til egen modifikasjon! kovea4.dxf
  14. Oboy-kulene så jammen gode ut, så det blir fort litt snacks på turer fremover. Jeg har til Narvik gått ned ca 5 kilo, så jeg tror jeg har klart å ta meg litt inn igjen. Løsningen viste seg å være å bite tennene sammen og innse at mer mat, og dermed mer vekt de første dagene, resulterer i en bedre tur for meg hvor jeg ikke ender opp med å tære på meg selv :) Nå er det et års pause til jeg har anledning til å fullføre og dermed lang tid til å teste alle tips og triks ;)
  15. Uendelig justerbart belte hadde nok vært smart. Jeg har heldigvis ikke måttet klippe nye hull siden Trondheim
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.