Gå til innhold

Magnus Hole Olsen

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    33
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Magnus Hole Olsen

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Magnus Hole Olsen

    Diverse spørsmål om packraft

    Se om du finner en elv der det er mulig med buss eller tog fra takeout og tilbake til startpunktet (eller ihvertfall nærmere der du startet). Dette kan fungere på både korte og lange turer, men krever litt planlegging. Eksempel - Nedre del av Osvassdraget: Kjør til Os og sett igjen bilen der. Ta buss mot Bergen noen kilometer og gå av når du kommer til grusvei som går inn til elva. Gå et lite stykke langs grusvei før du kan padle ned til bilen. Turen tar noen timer. Eksempel 2 - Kvennavassdraget: Kjør til Møsvatn (Skinnarbu) og sett igjen bilen på fergekai. Ta buss mot Røldal og enten gå inn eller ta taxi inn langs Valldalsvatnet. Gå opp til Holmavatnet og padle/gå ned hele Kvennavassdraget til Mogen. Ta ferge fra Mogen til Skinnarbu fergekai og hopp i bilen. Turen tar 3 dager + Eventuelt kan du jo prøve å ta med deg sykkel (Bikerafting), men jeg anbefaler å bli litt komfortabel med elv først Da sykler man typisk inn i et område og flyter/padler ut.
  2. Magnus Hole Olsen

    Kajakk, eller kanskje packraft?

    Holder dette? MRS Barracuda Solo for 1 person eller MRS Barracuda R2/MRS Barracuda R2 Pro for 2 personer er modeller som har bedre egenskaper på flatt vann enn tradisjonelle packrafts i forhold til fart og retningsstabilitet. Disse er nye av året og har et helt nyutviklet design som ingen andre produsenter så langt tilbyr. Dette går som sagt litt ut over andre egenskaper, men avhengig av hva man skal bruke packraften til kan dette være beste alternativ for mange.
  3. Magnus Hole Olsen

    Kajakk, eller kanskje packraft?

    Det skjer jo litt utvikling når det gjelder packraft også. De tradisjonelle modellene (som det virker som de fleste her snakker om) har noen små ulemper når det gjelder padling på flatt vann (fart og retningsstabilitet), men er til gjengjeld veldig lette og allsidige og langt mer egnede til elver enn de fleste kano og kajakker (sett bort ifra elvekajakk). I år har det også kommet noen packraftmodeller som er mer rettet mot padling på flatt vann - de har en lenger vannlinje og avtakbar finne, noe som gir økt fart og retningsstabilitet. Ulempen er at du går litt opp i vekt (men fortsatt myyyye lettere enn kano og kajakk) og at de mister litt egenskaper i elv (men kan fortsatt fint brukes til det også). Hvis noen ikke har fått det med seg, og for å være helt åpen: Jeg er en av de som driver packraftnorge.no og er sannsynligvis ikke helt nøytral. Men jeg forsøker så godt jeg kan å ikke la det påvirke meg for mye
  4. Magnus Hole Olsen

    Hvor kan man leie packraft?

    Takk for tilbakemelding! Jeg kan ikke love noe nå, men noterer meg ønsket!
  5. Magnus Hole Olsen

    Packraft - tips til drivanker

    https://www.nrs.com/product/1645/squid-lightweight-boat-anchor Ikke helt det du så etter, men fungerer kanskje?
  6. Magnus Hole Olsen

    Hvor kan man leie packraft?

    Jeg kan ordne prøving av packraft i Larvik om noen er interessert i det Bare å gi en lyd!
  7. Er forresten knusktørt i hele vassdraget om dagen! Har aldri sett så lite vann der Jeg og en kompis tenkte vi skulle prøve oss på nederste delen, men vi endte opp med en liten fisketur på det siste vannet istedenfor
  8. Magnus Hole Olsen

    Lett enmannstelt

    Beklager sent svar her, har vært en travel uke! Om man vil ha noe annet enn det de store produsentene tilbyr er HMG absolutt noe å se på. Dyneema er jo et fantastisk lett og sterkt materiale. Anbefaler deg å sjekke ut Hyperlitemountaingear.com. Og skrik ut om du har noen spørsmål!
  9. Magnus Hole Olsen

    Packraft lengde

    Det har litt å si, en lenger vannlinje gir mer retningsstabilitet og dermed noe høyere fart på flatt vann Ulempen er at den vil være litt mer tungvint å manøvrere i en elv.
  10. Magnus Hole Olsen

    Packraft - valg av åre (utskilt)

    Du har helt rett, flatere åreføring gir mindre drypp. 210 er ikke så galt det altså, men spørs jo litt på bredden på packraften du har også.
  11. Magnus Hole Olsen

    Packraft - valg av åre (utskilt)

    Jeg har ikke testet å fly med åre selv (tog kan jeg bekrefte at går veldig fint), men en av de jeg driver Packraft Norge med har tatt med 4-delt åre på fly både innenlands og utenlands. Litt usikker på om han sendte de som vanlig bagasje eller tok de som håndbagasje, men jeg vet han hadde de nedi en relativt liten bag med vest og litt diverse andre packraft relaterte ting. Årene bør vel i utgangspunktet tåle håndteringen på flyplassen, bare å pakke de godt ned og ha litt "myke" ting som feks. klær rundt.
  12. Ingen grunn til å vente, du går glipp av fine padleturer i en morsom elv
  13. Magnus Hole Olsen

    Travel light, rimelige packrafts

    Hei @Kolbjørn K Det stemmer, kvaliteten på Kipara sitt materiale kan i teorien være bedre... Ja, du svarte fiskekongen med at tykkelsen var den samme, men ettersom han spurte om kvalitet ville jeg bare få frem at det ikke nødvendigvis er sånn at samme tykkelse er samme kvalitet, selv om det kan være det (man kunne lett tolke det sånn). Akkurat dette med Denier er jo noe som mange lurer på og som mange synes er vanskelig å forstå, og det er jo i utgangspunktet et litt dårlig mål som er lett å misforstå. Og ikke minst at det er andre ting enn materiale som også spiller inn. Ettersom det er stor aktivitet på forumet her om dagen rundt kjøp av packraft tenkte jeg det var greit å få ut litt grunnleggende informasjon om emnet, så blir det kanskje lettere for folk å ta en god avgjørelse når de velger en av de mange packraftmodellene som nå er tilgjengelig i Norge Men som du selv sier er det ikke noe poeng i å diskutere hvilken produsent som har best kvalitet, uten at det faktisk testes er det umulig å vite helt sikkert. - Magnus
  14. Magnus Hole Olsen

    Packraft - valg av åre (utskilt)

    Hvis man tar Werner Pack-Tour M (som er en packrafting åre laget av Werner i samarbeid med Alpackaraft) som et utgangspunkt er den justerbar fra 210-225cm . Tanken er at man skal bruke 210 i elver og 225 på flatt vann. Dette er i utgangspunktet en gyllen middelvei, så om man kun skal padle elv vil man faktisk trolig ha en åre under 200cm, og om man kun skal padle flatt vann fungerer stort sett 230 veldig bra (spesielt på de packraftmodellene med størst tuber og størst bredde). Om man skal gjøre litt begge deler og ikke vil punge ut for en entusiaståre med justerbar lengde er det lurt å legge seg ca midt i mellom, altså rundt 215cm. Da har man en åre som fungerer greit både til flatt vann og elv, og man er dermed ganske fleksibel. Ser også det blir diskutert Skagit vs Tybee her: Skagit vil passe de fleste da den lett padles på flatt vann og fungerer ok i enkle elver. Tybee er ment å padle i elv og vil være tyngre å padle på flatt vann, men er også en helt super åre. Om man har mulighet bør man gå for 4-delt åre da det er kjedelig med en packraft som kan pakkes ned liten og som du kan ta med over alt (til og med på fly), men en åre som ikke er like enkel å transportere. Men om man har en kajakk åre fra før er det jo bare å begynne med den, så finner man kanskje også litt mer ut av hva man "savner" og ønsker seg i en dedikert packraftåre. Magnus, Packraft Norge
  15. Magnus Hole Olsen

    La oss snakke pakksekker!

    Jepp, som sagt litt på siden av diskusjonen Men de fleste har jo gjerne med seg sekk også på tur, så jeg tenkte det var et nyttig innspill 😅 For å være litt mer relevant kan jeg jo da foreslå HMG pakkposene, de er ihvertfall både vanntette og pakkposer.
×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.