a_aa

+Støttemedlem
  • Innholdsteller

    653
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    23

a_aa last won the day on Februar 12

a_aa had the most liked content!

Om a_aa

  • Rang
    Bergønder
  • Bursdag

Profile Information

  • Gender
    Male

Nylige profilbesøk

2 403 profilvisninger
  1. Om lysmåling

    I valget mellom å akseptere bildestøy på (store) deler av noen bilder, eller å akseptere utbrent himmel på noen bilder, eller å betale mange tusen for et nytt kamera, så blir det nok utbrent himmel på meg, gitt Vurderte en gang graderte ND-filtre, men slo det fra meg - brukte penger på noe turutstyr i stedet, det var viktigere der og da.
  2. Om lysmåling

    Vi snakker nok litt forbi hverandre Det der er vel helt normalt, og gjelder vanligvis små deler av bildet? Utgangspunktet var - slik jeg oppfattet det - om det var foruftig å eksponere bildet såpass lite at man oppnår en blå himmel, for så å løfte bildets hovedmotiv opp i etterbehandlingen. Da kan vi snakke om atskillig større områder, og vi kan også snakke om større eksponeringsjusteringer - og da er fortsatt min påstand at bildet fort bli preget av støy om du vil vise det i stort format. Ta nå dette hverdagbildet jeg la inn i "Hvor har du vært på tur i dag?"-tråden: Skikkelig utbrent himmel, måtte sannsynligvis gått ned 2-3 EV (?) for å få blåfargen der. Kameraet mitt (Oly E-P1) er ikke bedre enn at det ville blitt en temmelig merkbar støy i bildet om jeg skulle løftet 80% av bildeflaten med 2-3 EV i etterbehandling. Da aksepterer jeg heller den utbrente himmelen - eventuelt kan jeg skjære bort størstedelen av den. Men det er altså mine vurderinger, med mitt utstyr og mine ferdigheter - andre gjør helt sikkert andre ting, og får gode resultater med det
  3. Om lysmåling

    @fiskekongen: Hvor mye støyen blir synlig, avhenger jo av hvor mye man undereksponerer, det er stor forskjell på -1/3 EV og -3EV Og som før nevnt, i små formater kan du bortimot neglisjere bildestøy - den vil ikke vises noe særlig godt med mindre den er svært tydelig. Men jeg tenker altså slik: Bildebrikken på kameraet ditt lager hele tiden en svak bildestøy ved eksponering. Ved korrekt eksponering blir denne bildestøyen overdøvd av den lysmengden som du slipper inn på bildebrikken (du får mao et gunstig S/N-forhold). Men hvis du undereksponerer, reduserer du overdøvingen av støyen - bildestøyen vil da utgjøre en mer fremtredende del av bildet (S/N-forholdet blir mindre gunstig). Når du "forsterker" det undereksponerte området, forsterker du selvsagt også støymengden i det - og derfor vil det altså være mer støy i det bildet enn i et korrekt eksponert bilde. (På sett og vis er det akkurat det samme som skjer når du skrur opp ISO på kameraet, da kan du eksponere mindre og må betale med mer bildestøy). I gamle dager brukte man uttrykket "presse en film", man eksponerte feks en ASA 400-film som om den var ASA 800. Deretter "overfremkalte" man filmen, for å få fram nok lys. Da var faktisk støy og korn og røffe svarthvite bilder det man ønsket til slutt, det var et bevisst valg.
  4. Om lysmåling

    @fiskekongen: Dersom du ikke skal vise bildene i stort format, er jeg enig i at det kan være greit. Men å undereksponere hovedmotivet, og deretter presse det lysere i "fremkallingen", medfører mer bildestøy. Det kan bli skjemmende i stort format - og da kan en delvis utbrent himmel være et like greit valg. Det aller beste er vel om man tar seg tid til 2-3 eksponeringer, og kjører en eller annen "HDR"-funksjon. Elller et svindyrt kamera med fantastisk dynamisk omfang
  5. Om lysmåling

    Legger til noen fordeler for egen regning : 4. filmkornene gir et mer organisk uttrykk enn et strengt rutenett av pxler 5. overgangene mellom nesten utbrent og helt utbrent blir lengre og åpner for mer nyanser 6. fargene - men det er nok personlig, og uttrykk for nostalgi Når jeg leser det, burde jeg vel skutt opp resten av fimene jeg har liggende. Men målt mot digitalfoto det blir tungvint, ja - spesielt med helmanuelle kameraer.
  6. Om lysmåling

    Men det blir kanskje flere nå: https://www.nrk.no/kultur/xl/analog-fotografering-er-blitt-en-trend-1.13371492 ? Er usikker på om jeg er 8-9 år foran hipstertrendene, eller om jeg bare er fullstendig ute av synk - heller vel mot det sistnevnte
  7. Tenkte å fornye de velbrukte 18650-batteriene på lyktene mine, og fant ut at de skulle få sin "pensjonisttilværelse" i noen billige campinglanterner. Det er jo ikke så mange rimelige som tar 18650-batterier - men fant noen kinesiske til vel en hundrelapp som liknet veldig på den relativt dyre Fenix CL25: http://www.ebay.com/itm/Camping-Lantern-LED-350lumen-5-Modes-IP64-Waterproof-Shockproof-No-battery/182350553995 Kunne heldigvis kjøpes uten å få med beryktede kinesiske 18650-batterier på kjøpet - de vil jeg slett ikke ha (ordentlige kvalitetsbatterier reduserer risiko for skader, brann etc). Kjøpte 3 lanterner for loftsbod, bil og båt - og kanskje i ryggsekken på tur? OK, her er noen erfaringer og vurderinger, etter å ha testet det ene eksemplaret litt: Typenavnet på denne er CL06, merkenavnet er med kinesiske tegn. Vanntettheten er sikkert god nok til atskillige vanlige regnskyll, men kan forbedres ved å legge litt tetning (silikonstripe elns) på overgang mellom svart plast og "glass". Jeg satt lykten på maks og la den ned i en servant fylt med vann i tre kvarter - på den tiden siplet det inn ca en barneskje med vann. Lykten fungerte ufortrødent videre med vannet innefor glasset. Jeg la den på en lunken panelovn, og tok den opp i ny og ne for å riste litt og se om vannet fordampet - et par ganger kom det da en dråpe ut mellom plast og "glass". Etter 3-4 døgn var vannet borte, og lykten funker fortsatt helt fint. Lykten mangler "kameragjengene" som Fenix har på batterilokket - det gjør at den ikke kan festes på en kamerastativ, gorillapod ol. Dumt. Magneten er beholdt, så den kan henge (ganske løst) fast på stålflater som kjøleskap, bilkarosseri etc. Følger også med en S-biner-aktig greie for lettere å henge den fast i stropper etc. Følger med USB-ladekabel, men jeg har bare sjekket at "ladelyset" funker, jeg bruker min faste 18650-lader fortsatt når jeg faktisk skal lade opp batterier. Lykten slås på med et enkelt kort trykk, mens på Fenix må du holde knappen inne i et knapt sekund før den slås på - dette er å foretrekke for å redusere sjansen for at lykten slås på ved et uhell i sekken. Den starter på maks (æsj, start på lav er best!), neste trykk gir medium, så lav, deretter rødt, så rød blinking og til sist avslått. Den mangler Fenix sin "moonlight" - altså skikelig lav. Det betyr at jeg synes den blir for kraftig inne i teltet til lesing etc - for meg er det en vesentlig ulempe ift Fenix. Lykten gir av og til fra seg en svak lys summelyd, spesielt når den ikke er satt på maks. Virker også å være avhengig av hvordan lykten står/ligger/henger. Dette kan være en utfordring ved lykter med PWM (Pulse Width Modulation), og jeg trodde lyden skilte denne fra Fenix. Det viser seg i midlertid at også Fenix har nøyaktig samme utfordring, i hvert fall i følge erfaringer på Candle Power Forums. Ellers er lyset behagelig, selv om den lille lykten er såpass kraftig at den kan bli litt blendende når den står på fullt - sånn er det bare. Lysstyrkene på 350 - 200 - 50 lumen kan jeg tro på. Til bruk på tur kan den fint lyse opp en leirplass eller stedet der man skal sette opp teltet (men inni teltet ville jeg altså hatt mulighet for mindre lys - og det har jeg jo med feks hodelykten min.) Til bruk i bil, båt, loftsrom, leirlys, utedoen på hytta etc er den helt flott, og verdt pengene Vil du ha muligheten for å skru lanternen på et kamerastativ, er du redd for at den skal slå på seg selv i ryggsekken, og ønsker du en skikkelig lav måneskinnlys-innstilling til bruk inne i teltet, ja da kan nok den originale Fenix være et bedre (og dyrere) alternativ for deg
  8. Svea 123

    Jeg har aldri sett noen nedre lufttemperatur bli angitt. Men jeg vil tro at så lenge du får fyr på forvarmingsdrivstoffet, så får du også varmet opp tanken og økt trykket der - da er du halveis i mål. Det neste er at nok varme fra blåflammen må gå ned til å øke/opprettholde trykket og til å fordampe bensinen - og avstanden er såpass kort at jeg ikke ser helt for meg at lufttemperatur alene skulle kunne stikke av med den varmen (da ville det uansett være relativt enkelt å isolere med feks karbonfilt). Fyren på YouTube (som gjorde en veldig lik test med en DIY Fancee Feest spritbrenner) får den i hvertfall enkelt til å fungere i -20°C Platen i bunnen er nok viktig for å holde den fint i gang, dersom bakken er skikkelig kald.
  9. Om lysmåling

    Må innrømme at det er lenge siden jeg har brukt kameraer i helmanuell - min Oly E-P1 står nærmest pemanent på lukkerprioritet blenderprioritet med evaluerende lysmåling (brukte sentervektet tidligere). Og der jeg for 8-9 år siden kunne vurdere og stille inn manuelt ganske så kjapt, tror jeg nok jeg måtte tatt meg tid til å tenke meg godt om nå. Ferdigheter som ikke brukes, svekkes sakte men sikkert...
  10. Om lysmåling

    En siste lysmålingsmetode er øyne og hode Kanskje ikke så veldig aktuell for de aller fleste, men selv hadde jeg altså en periode for rundt 8-9 år siden der jeg fikk veldig sansen for gamle målsøkerkamera. Mange av dem var helmanuelle uten innebygd lysmåler. Da er det "Sunny 16" som gjelder. "Nullpunktet" for regelen er at man på en solfylt dag, med blenderåpning f/16, skal man ha lukkertid tilsvarende den inverse lysfølsomheten til filmen (ISO/ASA) - altså feks 1/400 sek med ISO 400 lysfølsomhet. Så kan man selvsagt justere stopp opp på lukkertid og ned på blenderåpning for å få samme lysmengde inn på filmen, men med endret uttrykk (DOF, bevegelsesuskarphet, frys) slik man ønsker - dette er enkel skruing på knotter. Det som virkelig krever trening er å anslå hvor mye motivet ligger unna en "solfylt dag" når det blir skygger, dis, tungt overskyet, innendørs etc - men det var ikke vanskeligere enn at jeg traff ganske bra etter et par-tre filmruller med veldig variable eksponeringstreff. Som et hjelpemiddel i lommeboken kan man lage enkle papirkalkulatorer - Rick Olesons versjon har vel 35-årsjubileum i år, mens denne er laget for fargeprintere - not bad Så man kan jo sette digitalkameraet i helmanuell, finne fram eksponeringskalkulatoren og prøve om man treffer med noen innstillinger - det blir jo tross alt ikke sløsing med film av det Og det kan jo være moro å se om man treffer godt?
  11. Mountain Hardwear, vekt og volum

    @JanRH: Når det gjelder vekt og volum, så har MHs kvinnemodeller mer fyll enn herremodeller - sånn var det i hvert fall tidligere. En Lamina 20 og en Laminina 20 refererte begge til 20°F som en nedre brukstemperatur, men førstnevnte for herrer (altså med 20°F omtrent som Tlim) og sistnevnte med ekstra mengde fyll for kvinner (da med 20°F omtrent som Tcomf). Kan det tenkes at den plasskrevende Blazen er kvinnemodell med ekstra fyll, og Torchen er herremodell?
  12. Hvor har du vært på tur i dag?

    Da er årets første natt under åpen himmel avkrysset Hadde veldig lyst til å ta den på en tur "over vidden", men tok ikke sjansen på en såpass lang tur med oppakning og skrantende venstrebein - overbelastning i helingsperioden ville blitt noe herk. Så det ble en overnatting på toppen av Olsokfjellet istedet. Så ferdig "Nytt på nytt", pakket deretter ned de siste dingsene i sekken, og la avgårde. Strålende flott måneskinn da jeg gikk oppover Damsgårdsfjellet, der jeg knipset et bilde mot Ulriken og Bergen. Fortsatte videre til Olsokfjellet, der jeg fant en passelig flat gressflekk - her er det ofte vått men siden alt var stivfrosset, redde jeg opp for kvelden her. La bivybagen rett på baken, så oppi med Xtherm liggeunderlag, deretter MH Lamina 20 sovepose, og en oppblåsbar pute. Ble liggende å lese litt etterpå, før jeg sovnet. Måtte opp en snartur i 5-6 tiden, månelyset var fortsatt strålende, og det var kaldt! Tok på meg en ekstra ullskjorte før jeg la meg igjen og sovnet. Ble vekket av solen på vei opp bak Løvstakken noen timer senere Strakte meg over mot sekken og fikk fram Svea 123, kaffe og kjele - og i vannflasken hadde det heldigvis bare blitt en tynn ishinne. Jeg tok med lunket vann på vannflaskene og satset på at det neppe ble mer enn 2-4 kuldegrader - og det holdt stikk. Fikk lagd meg litt kaffe uten å forlate den varme soveposen, og tok noen slurker av den før jeg sto opp. Knipset et så bilde av "soverommet". Da var det bare å pakke sammen igjen. Man kan fort bli overrasket over hva som går ned i en ryggsekk på 34 liter (riktignok hadde jeg soveposen hengende på utsiden). Og man trenger ikke 25 kg bare fordi det er kuldegrader, nøyaktig halvparten holdt fint - og det inkluderte ca 2,5 kg mat og vann. Tok på sekken og gikk ned fra Olsokfjellet og over til Holefjellet. Der bestemte jeg meg for å gå over Gravdalsfjellet istedet for å sette kursen hjemover - venstrebeinet kjentes ganske bra ut. Beslutningen ble iverksatt sporenstreks. Da det begynte å verke i kneet på turen ned fra Gravdalsfjellet, tok jeg like godt en lang pause - det ble pølselunsj og kaffe. Beinet ble slett ikke verre av det Bommet på bussen øverst i Nipedalen, så det ble en halvtime asfaltgåing til slutt - akkurat det var kanskje ikke helt innertier, men totalt sett ble dette en flott tur - uten flått
  13. Hvor har du vært på tur i dag?

    Hverdagbilde fra hverdagstur etter jobb kommer her På tur ned i Skaret øverst i Nordnæsdalen, Fyllingsdalen mm i bakgrunnen. I dag droppet jeg staven som jeg har brukt i det siste for å avlaste det vonde ventrebeinet, og tok bare en lett hoftesekk i stedet for ryggsekk med ditt og datt i. Beinet blir stadig bedre - i dag tok jeg meg selv i litt leken jogging, og måtte komme med formaninger om "Ro ned nå, døh - ikke bli overmodig nå igjen!" bakken var tørr og frosset, med is såpass spredt at det ikke var nødvendig å sette på broddene - lett å gå, Kjente jo litt ømhet da leddene ble kalde igjen, men foreløpig går det utvilsomt "bedre og bedre dag for dag" med både kne og hæl og det er jeg veldig happy for.
  14. Hvilket tennstål fungerer best?

    Ligner veldig på denne billige saken: http://www.ebay.com/itm/Camping-Survival-Ferrocerium-Magnesium-Flint-Striker-Fire-Starter-Lighter-Rod/351825170565?rt=nc Merkenavn er Unbrand/Generic iflg selgeren, det er jo fort gjort å glemme, ja
  15. Hvilket tennstål fungerer best?

    Størrelsesmessig er i hvertfall LMF FireSteel 2.0 Army en ganske pen mellomting mellom den svære ½'' X 5'' fra eBay (den er faktisk litt større enn oppgitt), og den mye mer beskjedne som står i skjeftet på LMF FireKnife :