Gå til innhold

a_aa

+Støttemedlem
  • Innholdsteller

    1 288
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    33

a_aa vant dagen sist November 15 2017

a_aa hadde mest likt innhold!

Om a_aa

  • Rang
    Bergønder

Nylige profilbesøk

4 362 profilvisninger
  1. He he. Det toget har gått. Vurderte ArcBlast en gang, men endte på Atmosen - jeg tror at det jeg taper på den ekstra vekten, får jeg igjen med gode renter på bærekomfort. Og så får jeg renter på pengene som jeg ikke bruker på en ny sekk I tillegg til at den er litt knotetet å rulle sammen "pent", så synes jeg at den blir for stor til det. Jeg har ikke prøvd, men jeg føler meg temmelig sikker på at stroppene der bak er for korte. Og forlenger jeg dem, tror jeg det vil stikke så langt ned at jeg må ta av sekken før jeg kan sette meg på stein å hvile litt. Men har ikke prøvd - og det skal jeg gjøre, kan fort dukke opp positive overraskelser når man sjekker ut ting man egentlig har avskrevet 👍
  2. Lit usikker på om denne tråden burde plasseres under "Bæresystemer", men den er såpass packraft-spesifikk at jeg tror den passer best her. Jeg har sekker fra 6 til 65 liter, men der er det stopp - jeg har ikke noe større, og jeg ønsker i utgangspunktet ikke noe større. Det gir en slags oppdragende effekt å måtte forholde seg til grenser for mye last man kan ta med seg Men så gikk jeg altså til anskaffelse av en packraft (Travel Light 270), og i tillegg til at den innebærer en noe ekstrautstyr (vest, årer, kanskje pumpe) så stikker den i seg selv av med en betydelig del av hovedrommet på den største sekken min (Osprey Atmos 65 AG), selv om den jo ikke er særlig tung. Og hvis jeg først har stappet ned der, så er det et slit å få den ut, og sekken ligner et virvelløst dyr av et eller annen slag når den skal stroppen fast på baugen, halvfull som den da er blitt... Så jeg vil jukse. Og henge på utsiden, nærmere bestemt på magesiden. Jeg lurte på å lage meg noe med støtte opp fra hoftebeltet, og tok kontakt med sqoop.no for å høre om Aarn Universal Frontsekker kunne være et godt utgangspunkt for å få til noe? Da innehaveren fikk tenkt litt på saken, anbefalte han at jeg ikke kjøpte noe fra ham - med så lite tyngde mente han at jeg relativt enkelt kunne lage meg noe selv, det burde slett ikke være nødvendig med kobling mod hoftebeltet. All honnør til sqoop.no, det er ikke ofte man møter selgere som gir råd gratis og anbefaler å droppe innkjøp 👍 Jeg tenkte litt på saken og lagde meg denne tankeskissen: Pakkposen til Travel Light har bånd som som dras i for å lukke åpningen øverst, disse båndene er også festet nederst - og når den er lukket kan båndene fungere som skulderbånd for å bære posen på ryggen. Men de blir for korte om man skal henge den på magen så jeg fant ut at de måtte forlenges om ting skulle bli bra. Ryggsekkens skulderstropper ville kunne skyve skulderbåndene fra posen av skuldrene, så jeg trengte et festepunkt øverst for dem - og kanskje kunne jeg da få lagt posevekten indirekte på ryggsekkens hoftebelte? Jeg ville også trenge å stabilisere nedre del, for å unngå mye pendelbevegelser på posen - dette kunne kanskje løses med festepunkter i nedre del av hoftebeltet? Testet nå i ettermiddag: Løsnet knuter og tok båndene ut fra festen på pakkposen, og knøt inn en bit elastisk snor. Jeg kunne tre inn karabinere sammen med festespennen for toppstrammerne, og der var sannelig de to toppfestene på perfekt plass De nedre var litt verre, men jeg har såkalte Packtach (link) som gjør at jeg kan klemme fast karabinere på stoff, og da gikk det greit - de er litt knotete (og jeg stoler ikke helt på at de ikke skader stoffet) så jeg kommer nok til å håndsy en enkel løkke på plassen der etterhvert. På med ryggsekk først, og hekt båndene inn i karabinerne, kjenn etter litt, ta av og juster lengden på elastikken, prøv på nytt og - Bingo! Dette kjentes faktisk ikke verst ut En god del av vekten overføres via ryggsekken ned på hoftebeltet, og vekten på magen er med på å balansere vekten på ryggen. Lite pendling i posen, og det er et visst slingringsmonn for å justere hvordan den henger på magen. 5-minutterstesten tilsier i hvert fall at det bør være mulig å gå mange kilometer på denne måten Ulempene er at posen på magen gjør at du mister litt visuell kontroll på bakken like foran deg, og er det ulendt terreng kan det være skummelt. Skal du gå bratt oppover, kan øvre del av lårene touche opp i sekken og skape bevegelser i posen. Og det er jo en liten åpning øverst, så etter noen timer med regn kan det kanskje begynne å skvalpe i posen... Jeg har en annen løsning i tankene med å få posen klamret bak ryggsekken, men jeg tror uansett at jeg kommer til å bruke denne løsningen mest - etter litt optimalisering og finpussing Har noen forbedringforslag? Råd og innspill ellers? Hvordan bærer DU packraften din med deg på tur til vann/sjø/elv?
  3. a_aa

    Hva har du kjøpt nå!

    Et temmelig utypisk kjøp fra meg, er ikke veldig begeistret for "TACTICAL!" svarte dingser med riller og buler og skruer og blad - men dette kom i posten idag : Det er mitt aller første kjøp fra Massdrop.com, og litt av hensikten var å sjekke ut "drop-prosessen" og hvordan det funket - og det gikk knirkefritt, gitt Hadde faktisk tenkt at jeg burde ha noe sånt "redningsverktøy" fast plassert i bilen (uten noen gang å faktisk trenge å bruke den, forhåpentligvis), så da ble denne det halvfornuftige testobjektet. Kniv, beltekutter, glassknuser og lykt - neppe særlig slitesterkt (Made in China), men det trenger det heller ikke være. Må finne en lur plass for den nær førerplassen. Og prisen ble ca 260 inkl frakt fra USA, det er helt greit.
  4. a_aa

    Hvor har du vært på tur i dag?

    Startet i strålende sol, og kom hjem igjen to og en halv time senere da det var blitt helt overskyet og "luktet regn" - og innimellom hadde jeg nytt solen, spist appelsin på Holefjellet og kjøpt kaffe og vafler i Viggohytten
  5. a_aa

    Valg av gassbrenner med slange

    Brennerdelen på Windburner minner av utseende litt om en katalytovn for bensin, tror det var en Coleman, som fattern hadde om bord i båten da jeg var guttunge rundt 1980. Den ble tatt på land og stuet bort etter at han leste en artikkel om at de kunne gi høye kullosverdier. Egentlig litt rart, for katalytisk oksidasjon (link) skal i teorien gi fullstendig omdanning av hydrokarboner til karbondioksid og vann, i hvert fall så lenge prosessen går som den skal (urenheter kan sikkert påvirke negativt). Aner ikke om det er noe som helst katalytisk virkemåte på Windburner, den må i så fall være ganske modifisert, siden man normalt måtte drive med forvarming og skikkelig effekt tok gjerne 5-10 minutter å oppnå. Passer dårlig for koketidsrekorder Sorry for litt off topic, her
  6. Hadde tenkt å ta en rolig helgetur, og overnatte et eller annet sted - skal visst være en strand med gapahuk på på østsiden av Gåssandvatnet, men jeg tar med telt og da står jeg vel ganske fritt uansett. Skal finne ut av bussruter, tenkte å ta bussen fra Os tilbake til Kalandseidet, og komme meg derfra tilbake til bilen på et eller annet vis (buss, gå, padle) - så da blir vel egentlig bussavgangen fra Os det eneste jeg trenger å sikte på rent tidsmessig. Her fant jeg forresten noen fine bilder fra området: https://jpsfoto.wordpress.com/2013/07/13/flotte-padleopplevelser-i-bygden/ https://jpsfoto.wordpress.com/2013/07/27/pa-baertur-i-kajakken/
  7. Takk skal du ha for god info, @Prebb! Var litt bekymret for at elven skulle være for grunn, ja - når jeg byttet til flyfotovisning og zoomet inn, var det partier der som virket nesten tørre. Men godt å høre at den tidvis har god vannføring Som packraft-fersking tror jeg ikke at jeg skal prøve meg på flere "drøye stryk" enn de som er helt nødvendig - kanskje et utfordrende alternativ for fremtiden?
  8. Må få brukt packraften jeg kjøpte i fjor sommer mer før jeg finner ut at jeg bør selge den igjen Har laget noe som ser ut som en fin 3-mils-rute på kart.gulesider, med start ved parkeringen i Hausdalen (ikke langt fra Bergen) og mye vannvei ned til Os. Men jeg er jo mildt sagt usikker på om blåfargen på kartet er rolig vann, veldig grunt vann, eller hvitt, skummende vann. https://kart.gulesider.no/m/ikKhf Noen som er lokalkjent som kan si noe om hvor realistisk denne ruten er? Hvor bør jeg regne med å vandre, og hvor går det sannsynligvis greit å flyte?
  9. a_aa

    Røverkjøp og gode tilbud

    Røverkjøp og røverkjøp, det kan jo være så mangt... Hos Platou Sport i Bergen har de Medium størrelse av Norrøna Lofoten ACE jakke og bukse i butikken. Til sammen bare usle 11 000,- det er jo 50% vanvittig priset
  10. a_aa

    Valg av gassbrenner med slange

    Like viktig som raskheten er det at du bruker betydelig mindre gass pr oppkokt liter - en god vindskjerm er verdt sin vekt i gass og vel så det
  11. a_aa

    Valg av gassbrenner med slange

    Jeg aner ikke noe om forskjellen (mistenker at vi snakker om småtterier), men betydningen av hvor fort det går er sterkt overdrevet - for min del i alle fall. Om det tar 3 eller 6 minutter med den ene eller andre gassbrenneren spiller ingen rolle i praksis - du tilpasser deg det uansett. Som regel skal du jo bruke vannet til noe etter at det er varmt, og det betyr det at du må ha litt forberedelsestid på å finne fram kopp/skål, kniv/spork, kaffe, te, Real, potetmos, bacon, rømme, krydder, whatever. Går det veldig fort å varme vannet, bør du gjøre deler av dette før du fyrer opp, mens om det tar litt lengre tid gjør du alt mens vannet varmes - og så kan du slappe av noen sekunder eller knipse et bilde eller hva som helst om vannet ikke er klart samtidig med deg. Tanken på at "Fanken, jeg burde ha kjøpt en raskere gassbrenner - sitter jo bare her og venter og tvinner tommeltotter!" kommer ikke til å sneie innom hodet, er min spådom (Faktisk tar jeg av og til med spritbrenner, som generelt er veldig stille og betydelig langsommere enn hvilken som helst gassbrenner, når jeg virkelig vil roe ned tempoet.)
  12. a_aa

    Svea 123

    I primussamletråden var det nettopp litt omtale av veke til Svea 123 og 8-ern, og jeg fant ut at det var en god unnskyldning for å heve denne tråden igjne, så den ikke går i glemmeboken Her er BernieDawgs video med gjenoppbygging av en Svea 123R han har plukket fra hverandre (i en annen video), og den starter der han begynner på veken, som han lager av bomullstråder fra en vaskemopp og litt ståltråd. Vil tro at rent bomullsgarn (ikkeno nylon, polyester eller sånt innblandet!) fra en husflidbutikk gjør samme nytten - der kan man sikkert kjøpe skikkelig tynn stålstreng også. https://www.youtube.com/watch?v=-svgLuqyGG4&t=2m6s
  13. a_aa

    Hvor har du vært på tur i dag?

    Første prøvetur med Norrøna Zip-Off i shorts-modus hjem fra jobb i dag - skikkelig vindfullt også på toppen av Lyderhorn, så jeg måtte sette mobilen på bakken i le av en stein for at den ikke skulle blåse ned Banuren da det var tid for en fjellfie. Tok i bruke et avansert filmtriks med helt hvit t-skjorte i et forsøk på å ikke se fullstendig likblek ut etter vinteren. Brukte Norrønaen i buksemodus mens jeg var på jobb, og da er den litt for lite formell og i overkant sportslig av seg med alle glidedelåser og knapper på nedre del. Men jeg lot som om det var "casual thursday", så det gikk så fint, så (og så er kollegene mine vant til å se meg i Svalbard-buksene mine omtrent hver dag i vintermånedene, så noe sjokk var det neppe...)
  14. Jeg mener å huske at jeg i fjor reagerte på at det var divergens mellom det som Audac Sport fortalte oss pr epost ("Bottom made of 0.65mm thickness 840D reinforced urethane-double coated nylon") og det som fortsatt står på siden til ETA Plastic ("floor is made of urethane-coated Vectran"). Duk med Vectran-fiber (Link) skal jo være et hakk eller to sterkere enn "vanlig" nylonduk - det er altså samme stoffet som Norrøna hevder ødela saksene under prøveproduksjon av de sinnsvakt dyre Lofoten ACE-modellene deres (Link) Anyways, jeg kom den gang fram til at det ble hipp som happ, å reparere smårifter i uretanbelagt stoff er uansett ganske enkelt. Men det hadde jo vært kjekt å vite, da. Kjenner du til noen enkel måte å fastslå hvilken type bunnmateriale det er levert med?
  15. @fiskekongen: Det endte ikke med en bestilling fra Kina denne gang, men en rabattkode fra Kipara (tror du som sponsor har tilgang til den her). Fordeler og ulemper med det selvsagt. Uansett ser det ut til at rabattkoden varte til og med søndag, og da synes det nok å være for sent denne gang. Men om både selger og kjøperne blir fornøyd etter handlene, kan det kanskje bli nye rabattkoder? Og i motsatt fall; kanskje muligheter for en eller annen "masseimport" igjen?
×