Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold/reparasjon av kano


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har kjøpt en gammel swagman glassfiberkano for den svimlende sum av 250 kr, men den har et hull i bunnen på størrelse med en ti-øring. Det er også en sprekk i ripa etter at snøen har klemt den mot,eller snarere rundt, kanten på en bilfelg i løpet av vinteren. Den skulle kastes fordi den ikke ble brukt mer. Jeg syntes det var litt synd, og jeg har alltid ønsket meg en kano.

Hva skal man skal reparere slikt med? og hva maler jeg den med tilslutt?

Jeg har også oppdaget en 15 cm lang sprekk midt i bladet på den ene padleåra. Går det an å fikse det på en god måte også?

Kanoen er nemlig helt fin ellers og dersom det går an å reparere den rimelig så har en liten drøm gått i oppfyllelse :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er ingen problem å fikse.

Hvis det er en eldre masseprodusert kano er det mest sannsynlig at to-komponent polyester lim går -> kan kjøpes i de fleste malebutikker, da får du også med en stripe med glassfiberduk til armering (en liten boks koster rundt 100-150 kr).

Hvis ikke kan det også være epoxy, f.eks west systemsm, men da må du stort sett kjøpe større kvanta. Denne benyttes ofte til selvbyggerprosjekt m.m.

Uansett fjern alt løst i området, puss ned med papir nr 60.

Legge på litt plastikk/tape bak

lag til en glassfiberbit som dekker området eller overlapper litt.

Bland ut epoxy og legg på. Forsøk å lim område flatt ellers vil det sige litt.

La det tørke, helst i +20 grader (herder bedre)

Puss så ned med finere papir (nr 100+).

Vil du male over kan billakk på små flasker med innebygd pensel for å reparere småsår være bra.

Gidder du ikke dette, kan du forsøke med vanlig Araldit eller tape siden hullet er lite.

Samme reparasjon kan foretas på åra (hvis den er av glassfiber eller tre). Bruk også her en glassfiberlapp over for å forsterke området. Til slutt bør du vurdere en lakk med UV filter da limet ikke er UV bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...dersom du ikke er ferdig enda og trenger flere tips:

Bygde min egen havkajakk av trestrips og epoxy/glassfiber for noen år siden, så epoxybruk kan jeg mye om. Spesiell båtbyggerepoxy (105 Resin + 205 Herder) og glassfiberduk fås hos www.westsystem.no . Puss området som skal repareres med våtslipepapir (ikke sandpapir) først (dynk på vann så blir det lettere av fjerne ”slipestøvet” etterpå), tørk av med ei tørr fille, smør på et tynt lag epoxy og trykk inn glassfiberduken, stryk av alt overflødig epoxy med en ”nal”(slikkepott) –det skal være så tynt med epoxy at strukturen i glassfiberen såvidt synes på overflaten , la det herde til det blir støvtørt (1-2 timer), legg så på et nytt lag glassfiberduk på samme måten. Til reparasjon av hullet i kanoen bør man kanskje ha 2 lag utvendig + 1 lag innvendig, totalt 3 lag. Til slutt et lag maling.

Obs! det er glassfiberen som gir styrken, så vær nøye med å stryke av alt overflødig epoxy, dette gir også den peneste overflaten og minst fare for at epoxyen begynner å renne.

Padleåra: ikke noe problem å reparere den heller, men før du legger på epoxy/glassfiber så kan det kanskje være lurt å helle litt tynn epoxy ned i sprekken, ...og her holder det vel med ett lag glassfiber på hver side.

Andre tips:

Epoxy kan gjøres mer tyntflytende med lett oppvarming , f.eks. med en hårføner

Unngå å ta på områder som skal limes (fett fra hendene kan ødelegge vedheften mot underlaget) – fettflekker kan evt. fjernes med ei fille dynket m/ rødsprit.

406 Colloidal silica (silikapulver) er et nyttig tilsetningsstoff dersom du ønsker en fortykket (ikkerennende) epoxyblanding.

Epoxystøv og uherdet epoxy kan være allergifremkallende, en fordel å bruke støvmaske og engangshansker.

Ikke bland større porsjoner enn du rekker å bruke ila. 10-15min (epoxyen herder fort, og for tyktflytende epoxy er vanskelig å bruke).

Lykke til med raparasjonene.

Kattugla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.