Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifeller


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som kan anbefale noen gode skifeller? Kanskje et dumt spm.: men hvilken bredde skal du kjøpe fellene i? Så brede som framtuppen på skia (og så beskjære), eller holder det med midtbredden?

Mvh

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fellene må ligge innenfor skiene. Hvis de ligger litt utenfor vil det jobbe seg inn vann og rusk med dårligere lim som resultat. Det beste er at fellene ligger ca 5 mm innenfor kanten på skia.

Montana feller er jo bra... Ellers er det mye bra som koster. Bredden avgjør mye. Skal du ha til skikkelige ski (telemark, randone) anbefales det å kjøpe feller med feste til bak på skia.

Uansett er feller som natt og dag i forhold til smørning, iallfall oppover :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp for smale. Jeg har litt smale feller, og det er litt småskummelt når jeg går i bratte oppoverbakker på skrå. Da tar ikke fellene nedpå helt, og om det da er litt glatt, så er det lett å skli. Må heller gå rett opp. Skal kjøpe like brede som midten på skiene neste gang jeg kjøper meg feller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Uansett er feller som natt og dag i forhold til smørning, iallfall oppover :D

Sånn ca. 10 minusgrader. Vindpakket "filt"skare.. Da er det ingenting som sitter som et godt lag blåvoks (ok feller da, men det er mye mer plundrete)... Jeg synes vinteren med kald snø er en fin tid for oppovergåing... Å fikle med skifeller i vind og minus 15 grader på en eller annen topp er kjipt :lol:

Når blåvoksen ikke lenger duger, ja da kan det være tid for å ta frem fellene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plundrete med feller? Det er i starten. Etter hvert tar du de på skia på 1 min. Helt greit med blåvoksen, iallfall hvis turen ikke bare går oppover. På rene toppturer (opp og ned) er alt annet enn feller uaktuelt.

Problemet med feller er når det blir for kaldt. Da sitter de dårlig. Viktig å legge nytt lim på fellene før vinteren! (og rense fellene først).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kim i at på rene toppturer er det kun skifeller som gjelder! Selvsagt var det litt plundrete i starten å sette de på, men øvelse gjør mester. Nå er de på fortere enn det tar å smøre skia. Skia jeg bruker til toppbestigninger har aldri hatt smørning på faktisk (kun 2 sesonger gamle riktignok). Har man smørning på skia, er det en stor fordel å rense de før man setter på fellene :wink: .

Jeg har feller av den smale typen, og det har fungert veldig greit for meg. Har svært sjelden hatt det problemet *ingunn* beskriver lenger opp, da jeg oftest går toppturene på våren når snøen ofte er litt sørpete og bløt. Er det hardt, går jeg rett opp eller tar av meg skiene (hvis det går uten å tråkke altfor langt igjennom). Og de glipper ytterst sjelden!

Og Kim:

Hvordan renser du fellene? Jeg har nå 2 par feller, og det ene paret har nå så mye rusk og rask under at festeevnen er en del svekket.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei.

Takk for mange svar. Skal bruke fellene på telemarkski. På de skia er det jo endel innsving. Og da blir det vel større felt foran og bak på skia som ikke blir dekt av fellene. Går det fint, eller blir skia da bakglatte??

Mvh

Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Kim:

Hvordan renser du fellene? Jeg har nå 2 par feller, og det ene paret har nå så mye rusk og rask under at festeevnen er en del svekket.

Du får kjøpt renseveske som du kan påføre fellene og børste av med en litt stiv børste (f.eks. en tannbørste). Det funker. Deretter kan du påføre nytt fellelim (det lønner seg å rense, ellers legger limet seg bare utenpå all skitten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for mange svar. Skal bruke fellene på telemarkski. På de skia er det jo endel innsving. Og da blir det vel større felt foran og bak på skia som ikke blir dekt av fellene. Går det fint, eller blir skia da bakglatte??

Mvh

Are

Det har ingen ting å si. Det er på midten du trenger mest feste, bare pass på å kjøpe feller som dekker stort sett bredden på midten.

For smale feller kan være et problem. Jo mer du kanter skia desto større problem. Greier du å gå rett opp er du ikke avhengig av at fellene dekker hele bredden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

På en vårskitur falt jeg en gang for fristelsen å legge feller oppå klister. Snøen var for våt og bakken for bratt til at jeg fikk noe særlig feste med klisteret. Etterpå ble fellene selvfølgelig klissete og helt ubrukelige. De kunne ikke en gang brukes på klisterski igjen fordi fellelimet ikke virket lenger.

Dermed kjøpte jeg fellerens. En flaske fellerens var relativt dyr og dugde ikke for å rense opp i svineriet. Som et siste forsøk la jeg fellene oppi en liter med white spirit (mye billigere) og lot det ligge der og godgjøre seg noen dager. Og det virket! Etter tørking og et nytt lag med fellelim var de så gode som nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjøpte meg nye 70mm feller i vår til bruk på brede telemark. Brukte dem bare på et par toppturer fordi jeg fikk problemer med limet. Klumper med lim ble hengende igjen på skia. Resultat: dårlig gli. Måtte skrapes av, ikke lett uten egnet utstyr på turen.

Noen som har en ide om hva dette skyldes ? noe jeg kan gjøre for å hindre limet i å henge igjen på skia ?

Har tidligere benyttet både 35mm og 50mm feller ørten ganger uten å ha disse problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fellene var helt nye, skiene har aldri hatt klister eller lign. Likevel henger limet igjen.

Kanskje det er noe feil med limet ?? Bør jeg legge på nytt lim??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt smale feller, og det er litt småskummelt når jeg går i bratte oppoverbakker på skrå. Da tar ikke fellene nedpå helt, og om det da er litt glatt, så er det lett å skli.

Noe av teknikken med feller er å gå rett mot fallretninga, etter som grepet er best rett bakover. Så det er bare å sette i gang med styrkeøvelser for lår og legg... :wink:

De som har prøvd selskinnsfeller (lages av en kar i Sollia) sier de er uovertrufne på tørrsnø. Men de tåler ikke våt snø - skinnet mister fasongen. Det er jo bra innlandsklima i Sollia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt nye feller til vinteren, har hørt så mye bra om selskinns feller att de må jeg berre prøve, bedre gli fremmover og bedre hold i oppåverbakkene, det er jo ikke alle toppturer som er rene oppstignger hele tiden, ofte er det opp en bratt bakke så litt bortetter litt opp og litt ned før den siste kneika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noe av teknikken med feller er å gå rett mot fallretninga, etter som grepet er best rett bakover. Så det er bare å sette i gang med styrkeøvelser for lår og legg...

Da burde man kanskje også forlenge akillessenen noen cm.., eller bygge opp helen når man støter på en spesielt bratt motbakke. Tungvint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde man kanskje også forlenge akillessenen noen cm.., eller bygge opp helen når man støter på en spesielt bratt motbakke. Tungvint..

Ja - sånne heloppbyggere til å montere på helklossen er å få kjøpt. Tror ikke jeg har så godt uttøyde legger, men som regel svikter lårene før det blir for bratt for akillesen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Gjør det enkelt, kjøp breie feller og skjær de til. Da slipper du problemer med at deler a v skia ikker er dekt med feller. Da kan du gå rett opp og du kan skrå. Av erfaring vet jeg at man ikke alltid kan gå rett opp (holder til i Romsdalen). Selv går jeg på et par XXX-ski med Linken og T1-sko. Smale feller ville være som å skyte seg selv i foten.

Jeg har 110mm-feller som jeg har skåret til. Suverent!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder smale feller, så er det noen som sverger til dette fordi en da kan legge disse "ytterst". Ved å kante skiene kan en da skøyte på flate partier - uten å ta av fellene.

Dessuten finnes det også korte feller, som bare ligger i smøresonen på skia. Har ikke prøvd disse selv, men ser for meg at de kan være greie på flate partier med vanskelig føre (og tung sekk).

Noen som har erfaringer med disse to formene for fellebruke?

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.