Gå til innhold
  • Bli medlem

Packrafting i Møre & Romsdal


Anbefalte innlegg

Som emnet sier, er temaet packrafting på nordvestlandet.

 

Hvor kunne du tenke deg å padle med packraft (eller kano for den saks skyld) i fylket? Vet du om et spennende fjellområde som er velegnet til padling?

 

Selv har jeg sett ut følgende strekk som spennende:

 

Loftdalen / Mardalen i Rauma. Rett under Gjuratind ligger det en rekke vann som kan padles med packraft. Ca. en dagstur. Lenger om man legger inn overnatting på åpne koier og toppturer i området. Gjuratind og Hauduken nevnes som pene mål.

 

Fieldfarehytta. Området har flere langstrakte vann, og på papirkartene ser det ut til at det er bittelitt elvesystemer som kan padles også. Jeg skal se nærmere på området.

 

Reindalsseter. Hytta ligger en kort vandring opp i fjellet ovenfor Zachariasdammen, og har noen spennende elvesvinger og sakteflytende partier rett nedenfor. Kan være startområde for langhelg i Tafjordfjella.

 

Grøvudalen, Sunndal. Grøvu har lange flate strekk med spennende bukter og viker. Dagstur, men overnatting og lang tur innover Sunndalsfjella og Dovrefjell nasjonalpark kan vurderes. Potensiale for padlebart elvesystem sørover mot Jori, lenger øst for Grøvudalen.

 

 

Alternativt, er det flere fra M&R med packraft som kunne tenke seg å møttes i løpet av sommeren for pils & padling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du lurer på Reindalsetra for padling. No var eg der 17mai, og så var eg inn til Veltdalen via Reindalsetra forrige helg. elvepadling går greitt om du gå forbi Reindalsetra et stykke, men der er stryk lengre oppe. Så veldig langt opp kjem du ikkje trur eg. Fra enden av Langvatnet , Haugane, så stopper det for deg dessverre, den elva går ned rett til Reindalsfossen. Du kan ta en titt på bloggen min fra da eg var der og sjå litt sjøl ;)

http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/2014/05/17mai-feiring-og-overnatting-pa.html

 

Veltdalen har lange vatn heilt oppe, Fremste og Heimste som nok er fine å padle. Veit ikkje elva mellom, snø der enda.. Der er nivåforskjeller fra "toppen" der Veltdalshytta ligg og vatna nedover pga diverse demninger. Så fra Fieldfarehytta og nedover dalen retning Reindalsetra egner seg sikkert dårlig til padling. Elvene mellom vatna er meir berg. Når eg var der 1,5 uke siden, var der masse is på vatna enda, men sjekk ut her så ser du kva eg meiner.

http://turmedlillemannogmor.blogspot.no/2014/06/dagstur-til-zakkariasdammen.html

 

No er eg absolutt ingen ekspert på området eller packraft/padling, men rynker litt på nasen ang Reindalsetra. Men for en tur der, det er det absolutt verdt! Har båt på hytta også om man ønsker seg det. 

 

Men om du padler Langvatnet på Reindalsetra, og så går opp til Veltdalshytta og så padler Heimste og Fremste Veltdalsvatnet, det er fullt mulig, men trur det blir lite elvepadling. 4t ca å gå opp til Veltalen ifra Reindalsetra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reindalsseter, Fieldfarehytta og Grøvudalen er hovedsakelig nevnt fordi de kan gi et par timer padlemoro mens man likevel er på hytta. Det er mangelvare på gode padleområder i tindefylket, så da tar man det man får servert :-)

 

Fieldfare er mer "padle på vann og fiske" type område.

 

1889104.jpg

 

Vannet ved Reindalseter bukter seg og er litt mer spennende enn mange andre vann. Slike oaser som dette er egentlig mangelvare i fylket. De aller fleste er jo bygd ut med bilvei. Jeg håper også på at det er mulig å padle de nedre delene av elva ved høy vannføring. Bra trening ser det ut til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tafjordfjella er virkelig flott område, er heilt fortapt i det området der! Langvatnet ved Reindalshytta er et flott vatn, uten tvil, men ikkje så masse elver nedover. Men om du drar båten litt oppover, og så padler du ned til vatnet. Vannføringa er bra akkurat no, men om ikkje så lenge så dabber det av. Når har du tenkt deg dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.