Gå til innhold
  • Bli medlem

The beauty and the beast


eaa

Anbefalte innlegg

Ser at denne underfundige tråden her på fjellforumet virker å ha slokna, og mitt første bidrag her inne har strengt tatt ikke mye med fjell å gjøre, men det er mulig at navneinteresserte finner det underholdende i en eller annen grad, å høre om et skjulested som losene under 2. verdenskrig gravde ut rett over riksgrensa fra Engerdal. Stedet fikk navnet rævhølet. Noe sier meg at Statens Kartverk muligens hadde foretrukket revehiet, men nå er det uansett opp til svenskene å avgjøre hva som skal stå på kartan i dette tilfellet....

Derimot kaviarkrysset har muligens og tidvis en eller annen befatning med fjell å gjøre, men kanskje noe vanskeligere å feste på kartet...?? :)

Ellers så finnes vel knapt nok noe så prosaisk som Gråhøgda og Gråhøgda. Ja, for ikke å glemme Gråhøgda da...

Noen som har prøvd å bade i Tjørobytta , forresten? (Øst - Mjellknapp, Vang i Valdres)

(Mye rart man kan finne underholdende, særlig på slutten av en ellers så traust arbeidsdag :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hallaisen

Siden jeg er ganske så ny på forumet tenkte jeg å bidra med ett navn eller to fra de litt nordligere breddegrader..

Hva med miseryfjellet på Bjørnøya, vendomdalen på østkysten av Spitsbergen, eller koefoedodden på hopen..

Eller er det fortsatt slik at alt nord for trondheim ikke gjelder.. :?:

mener jeg leste noe slikt i ett innlegg da jeg prøvde å gjøre meg kjent med forumet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navn nordfra hører med synes jeg. Badeplassen Helvete i Sømna er jo et yndet utfartssted den ene dagen det er sommer... Nylig sto det annonse i avisen. Moped funnet i Helvete. Gies tilbake mot annonsens kostnad...

En bekk i Vevelstad heter "Spruten". Når de navngir det sånn får man jo skikkelig lysst til å gå bort for å sjekke om det spruter..

Synes ellers fantasien til de som har gitt navn er dårlig. Hvor mange Middagsfjell er det ikke?.:?: Skulle tro de ikke tenkte på annet enn mat....I hvertfall når det er 3 Middagsfjell på samme kartbladet..

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagsfjell, og me har Daurmålsfjell, Nonnipi, m.fl. Desse namna har nok ikkje så mykje med maten i seg sjølv og gjera. Slike namn fortalde kva tid på dagen det var. Frå garden visste folk kva tid på dagen det var når sola stod over det og det fjellet. Når sola stod over Daurmålsfjellet, var det tid for daurmål (måltid), og stod sola over Middagsfjellet var det middag (i eldre tid alltid kl. 12), og stod sola over Nonnipi, var det tid for nons (måltid). Elles er namnet Biskanolten eit liknande namn ut frå tida på dagen.

Det er faktisk namn som går på tida på året, merkedagar, m.m. På Steinsland i Modalen er det eit skar som heiter Greggusskardet. Namnet er lettare omskrive frå Gregorsmesse, som er 12. mars ifølgje Primstaven. Den 12. mars nådde solnedgongen inn i Gregguskardet, sett frå tunet på Steinsland i Modalen (omtrent lengst nord i Hordaland).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, mangfoldige, men stort sett greie navn i Norge.

Verre er det i fx Wales, der en landsby heter noe så radbrekt som:

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch (58 bokstaver) :!::wink: (Jo, der er sant!)

Prøv bare å uttale noe slikt'a!

Tenk deg når du god og skjev etter rakfisklaget har bestilt taxi, og sjåføren spør: "Hvor til?"

Da har man en seriøs utfordring gitt! :oops: (hehe, eller kanskje det faller helt naturlig...? 8) ) Kan fort bli en lang og dyr tur det! :D

Det skal visst bety noe sånn som:

"Saint Mary's Church in the hollow of white hazel near a rapid whirlpool and the Church of Saint Tysilio near the red cave."

Eller hva hvis du i halvmørket bråvåkner på toget idet dette bremser ned, for du skal av på en gitt stasjon.

Du er ikke helt sikker på stasjonsnavnet fra togtabellen i farten, men tenker "var det ikke denne her da tro...?"

Så du tar for sikkerhets skyld tak i kofferthåndtaket, kikker ut av vinduet og ser på stasjonsskiltet... 8)

Sjekk bildet fra virkelighetens Wales nedenunder! Man kan jo få jo reisefeber av mindre! :oops:

Men hva er Norges lengste stedsnavn?

Innspill noen...?

post-51-133474403392_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først er inne på manglende orginalitet i stedsnavn, så står det vertfall ikke noe bedre til med valg av gatenavn i Brisbane, Oz hvor jeg holder hus for tiden.

Tok taxi og ba pent om 819 Main Street som så mange ganger før... fikk da spørsmålet tilbake: "Which one? There's like 20 of them!" 20 gater med samme navn i en by er passe ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnylvsmoldskreddalen har 22, og ikke minst: enklere å uttale :?

Hvorfor gå over bekken osv...

Ser først nå at et av navnene i mitt opprinnelige første innlegg i denne tråden jo er enda lengre!:

Hesteskodikjedalsbekken - 23 bokstaver.

Bare for å forklare dette underlige navnet litt:

Dette er altså en bekk, som renner i en liten dal, hvor det går en liten forhøyning/voll/grøftkast langs elva - altså et dike (uttales "dikje" på Hedemarken), og dette diket danner en stor hesteskoformet halvsirkel! Fargerikt navn, spør du meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eaa, en bekk er vel ikke et stedsnavn vel :) Den forflytter seg jo hele tiden... Men dal'n den renner i: -det er stedsnavnet. 22 er dermed fortsatt lengste.... :oops: Med Strandamoldskreddalen på delt andre plass... :)

Nå ligger jo bekken i dalbunnen hele tida da! Og akkurat Hesteskodikjedalsbekken finner du ingen andre steder! :D

Helt klart at bekke- og elvenavn også er stedsnavn. De er der hele tida, inneholder vann hele tida, og renner ikke vekk, bare nedover. Akkurat som Mjøsa og andre vann. Disse renner jo også ut et sted, men de forblir jo vann for det, og heter noe hele tida - altså stedsnavn !

Så dermed er Hesteskodikjedalsbekken i teten igjen! :)

Sjekk forresten dine geonavnkunnskaper her (jeg fikk fort og gæli 20 av 32 :? ):

http://www.dinside.no/php/art_spor.php?id=97735&aid=90377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 av 32?? Det fekk visst eg óg. Dette er skummelt. Huff!! Sjølv har eg faktisk vore oppå DUSTETIND i Hordaland. Rettskrive er namnet Dystingen, men enkelte kart opererer med Dustingen, hehe, (passar på meg). Dystingen, 999 m.o.h., ligg aust-nordaust for Dale i Vaksdal, og er lett å ta turen opp til frå Fosse, nedste gard i Bergsdalen, rett ovanfor Storefossen, 4-5 km. opp frå Dale. Bergsdalsvegen er bratt opp frå Dale, og stig frå 80 til 410 m.o.h. på kun 4 km. Smal, svingete, bratt og ekstremt luftig veg, som har skremt mang ein austlending. (Sjølv køyrde eg buss der dagleg ein sommar + nokre dagar på snø og is, som postrute, og i bussen må ein tåla det synet som møter ein når ein må stikka fronten på bussen over støypekanten for å koma rundt svingane, og det er over 100 meter fritt fall under, og vintersdagen er det snø og is i vegen. Kanskje det er slik dei har det, klatrarane i Trollveggen og andre stader).

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innsett at jeg ikke kan konkurrere med de helt utrolige stedsnavnene dere har klart å grave opp! :)

Men jeg tar med denne her likevel, jeg synes den er litt kul.

Ved Fjellsjøkampen (Akershus' høyeste "fjell") ligger det en myr som heter Daudmannsmyra.

Når en ser et slikt stedsnavn så begynner en jo å lure på hvorfor stedet har fått det navnet.

I dette tilfellet ser jeg to muligheter - enten så har det faktisk skjedd noe tragisk der en gang i tiden, eller så er det bare en eller annen som har syntes at det var et skikkelig tøft navn å gi en myr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det er sikkert ikke godt å si hva årsaken til navnet på Daudmannsmyra kan være, som regel er det faktiske hendelser eller folkesagn som ligger bak slike stedsnavn.

Apropos navn som innbefatter død og fordervelse; Det er vel i Dividalen (indre-Troms) at vi har "Dødesvatn" eller "Devdisjavre" som jeg tror det heter (og staves) på Samisk.

Ellers så har vi jo den sjarmerende Daumannsvik nede i Nordland, tror vi snakker Hamarøy området her nå??

Daumannsvik har jeg lest om en eller annen plass, og plassen skulle vistnokk i gamle dager ha vært brukt til å ta i land omkomne fiskere på vinteren, for så å oppbevare dem der til våren kom og det ble fritt for frost i bakken slik at det var mulig å lage graver og avholde begravelser.

Høres en smule usansynlig ut spør du meg, men det kan jo selvfølgelig være hold i slike historier og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist uka tok æ en tur over fjorden for å gå opp på Munken, men rota mæ litt bort i tåka og satsa på ein tidligar hurtigbåt tebake etter som de va 2 1/2 time te næste. Kom mæ itj på Munken, men turen va fin sjøl om utsikten va begrensa av tåka som lå over fjorden.

Men te temaet; da æ satt og så på 50.000-kartet over området vart æ klar over at de e et fjell som heite Pissarheia som ligg ve siden av Kjerringklumpen i Leksvik. Så de finnes da sære navn nord for Trondheim også.

Har itj bilde av Pissarheia, men legg ve et par bilda fra turen likevel.

post-474-133474403693_thumb.jpg

post-474-133474403699_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rassveita i Klæbu er jo ikke så verst. Ikke langt unna ligger Pungtjønnåsen... (Men intet pungtjønn, pussig nok.)

Helvete forekommer mange steder, f.eks langs Tokkeåi omtrent på grensa mellom Tokke og Vinje, ikke langt fra Neslandsgrend. Navnet kommer nok av at tømmeret hadde en tendens til å floke seg der i fløtinga, jf. Bjørnsjøhelvete i Nordmarka.

I Neslandsgrend ligg garden Paradis. På nabogarden kom ein emmisær og spurde etter mor.

- Nei mor, ho er i Paradis og vaskar, svarde ungane.

- Enn far dykkar, då?

- Nei pappa. Han er i Helvete og fløtar tømmer, han. Men han kjem atte te kvelds...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rassveita i Klæbu er jo ikke så verst.

Helvete forekommer mange steder, f.eks langs Tokkeåi omtrent på grensa mellom Tokke og Vinje, ikke langt fra Neslandsgrend. Navnet kommer nok av at tømmeret hadde en tendens til å floke seg der i fløtinga, jf. Bjørnsjøhelvete i Nordmarka.

I Neslandsgrend ligg garden Paradis. På nabogarden kom ein emmisær og spurde etter mor.

- Nei mor, ho er i Paradis og vaskar, svarde ungane.

- Enn far dykkar, då?

- Nei pappa. Han er i Helvete og fløtar tømmer, han. Men han kjem atte te kvelds...

Hehe, morsom den, Carl S! :roll::wink:

Og Rassveita var et skikkelig råskinn av et navn! :oops: Tøft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.