Gå til innhold
  • Bli medlem

Å ta med sykkel på tog


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Anonymous

Sykkel på tog? Det er som regel ganske greit på lokaltog, utenom rushtiden. 40 kroner betalte jeg sist gang.

På langdistansetog derimot er man som syklist ikke lenger en kunde, men et PROBLEM!

Det er ikke alle tog som tar sykler, og de som tar, har ikke plass til fler enn fire-fem stykker. Her gjelder det med andre ord og være først i køen. Stiller du på Gol, Otta eller Bø stasjon med en sykkel vet du ikke om det er plass til sykkelen før langdistanse-toget har stoppet. Litt usikkert, sa du?? Du betaler 90 kroner og må løfte sykkelen inn og ut av godsvogna selv, med mindre det er en serviceminded konduktør på jobb.

Og skulle sykkelen din bli stjålet fra sin godsvognavdeling, erstatter NSB pr kilo (tror satsen er 25 kroner) om du ikke har forsikret den for den aktuelle reisen. Dårlig butikk med andre ord , med mindre sykkelen din er av massivt bly!

Som flereårig bruker av både sykler og NSB er jeg svært lite imponert over hvordan statsbedriften har utviklet seg på dette området, det virker som syklister er definert som lite attraktive kunder. Man skal ikke lenger enn til Danmark for å møte en helt annen holdning og kundeorientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig så enig !

Går vi noen år tilbake i tid hadde NSB det samme håpløse forholdet til ski som de fortsatt har til sykler. Traff du en hyggelig konduktør, - så gikk det riktignok som regel bra dengang også.

Ski på tog løste de jo etter hvert på en flott måte !

For meg er det ubegripelig at de fortsatt ikke har forstått at en av de mest verdifulle og positive kundegruppene de fortsatt har er syklister. Det er jo faktisk ofte enklere å få med sykkel på fly enn med NSB ! Ubegripelig !

En tur til Trondheim for noen år siden er illustrerende:

Sykla til Trondheim og skulle ta toget hjem til Oslo dagen etter. Sykla innom stasjonen i Trondheim og spurte når jeg måtte levere sykkelen for å få den med meg.

"Den skulle du levert i går" (Da var jeg i Folldal og dit går det ikke noe tog !)

Men som vanlig, stikk i strid med reglene, en hyggelig konduktør fikset det.

Lykke til, - det kan du trenge !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Stabell - kjenner meg igjen i den historien din der ja!

Særlig i det at NSB liksom later som de er "greie" når aller nådigst lar deg få med sykkelen, mot reglementet, lissom...

Det rare er at de gangene jeg har tatt meg sykkel på fly, noe som faktisk reelt sett kunne være problematisk (begrenset bagasjeplass/løftekapasitet), så er jeg blitt møtt med et smil og hjelpsomme folk. Det rareste (beste) er likevel at man ikke betaler fem øre for sykkelen.

Noen som tror ordet "konkurranse" kanskje hadde gjort noe med holdningene til NSB??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Knut Stabell... mener å ha hørt det navnet før - er det deg som har gått alle topper i norge på over 2000 meter på et år, eller noe sånt??

I såfall har jeg er par spørsmål!

- Hvor mange høydemetere gikk du på det året, og hvordan hadde/har knærne dine etter et så kraftig stunt?

-Hvilken topp hadde den beste utsikten, etter din oppfatning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Er det grei skuring? Hvorledes gjør man?

Jeg har løst problemet med å ta av hjul fremme og bak og stappe sykkelen inn i en svart plastsekk. Og så bare ta den med inn i vogna som vanlig bagasje - det har fungert helt greit for meg iallefall :wink:

Alternativet er jo vanligvis å ekspedere sykkelen noen dager i forveien, men da blir det så mye krøll spesielt hvis man egentlig bare skal ta en impuls dagstur på rallarveien eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Push:

Svaret på det første spørsmålet er ja (mindre enn 365 dager, men fordelt på to kalenderår), på det andre om antall høydemetre: Vet ikke, men jeg forsøkte å få så få som mulig uten at det gikk på bekostning av det sikkerhetsmessige !

På det tredje om knærne: helt OK. De fikk litt mere juling enn de likte på enkelte turer, men de ble raskt greie å ha med å gjøre igjen ! Starta faktisk med "stuntet" bl.a. fordi jeg hadde en kneskade som ikke likte at jeg løp O-løp !

Min favoritttopp blant 2000 meterne er Lodalskåpa som helst skal oppleves i soloppgang eller solnedgang i mai ! --Så er jeg vel kanskje ikke så opptatt av utsikten i seg selv, det er like mye opplevelsen på veien og omgivelsene.

Har derfor ingen spesielt gode opplevelser av utsikten fra Gaustadtoppen og fra Snøhetta.

Av andre topper er det Snota i Trollheimen som er favoritten.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

til Stabell;

Jeg er vel både imponert og alllldri så lite misunellig på det mega-stuntet ditt!

Har du gitt noen bok eller skrevet en lenger artikkel om dette?

Har du forresten hørt om han nordmannen som har gått alle topper i Danmark over hundre meter (tror det er 108 stk) og gitt en bok i to bind om dette ("Guide til de danske bjerge" om jeg husker riktig)?? Den har visst solgt masse i Danmark, for ingen hadde tenkt slike bok-tanker før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei push !

Ingen planer om bok, - har ikke engang ordna lysbildene !

Mangel på tolmodighet ?

Det er vel litt sånn at det er morsommere å være på tur enn å vaske klærne etterpå ?

Mulig jeg er litt misunnelig på han dansken ??

Vi bør vel ellers avslutte denne dialogen vår her, det ble dessverre lite sykkel og tog til og fra disse fjellturene !

Ta gjerne kontakt om du ønsker råd !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.