Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommerrute til Fannaråken !


Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg er brefører og skal ha med en gruppe personer opp på Fannaråken i høst. Om sommeren går vel de fleste fra Sognefjellshytta, over breen og opp på snøeggen. Hvordan er det å gå fra demmningen, altså der det er normalt å gå ut vinterstid ? Går det sti bort til breen ? Er breen grei å komme innpå ? Tenkte å krysse tvers over og opp normalveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Vi kjørte til vestenden av vannet og gikk inn dit hvor den vanlig turen til Fanaråken starter, og det var ikke noe problem. Mener å huske at det var sti hele veien bortsett fra på slutten, men da var vi veldig nær breen. På vårparten gikk jeg mere rett på breen med ski, og det var ikke noe problem med breen - og det er det neppe på sommertid heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei. Vi kjørte til vestenden av vannet og gikk inn dit hvor den vanlig turen til Fanaråken starter, og det var ikke noe problem. Mener å huske at det var sti hele veien bortsett fra på slutten, men da var vi veldig nær breen. På vårparten gikk jeg mere rett på breen med ski, og det var ikke noe problem med breen - og det er det neppe på sommertid heller :roll:

Ok. Kommer muligens til å gå inn på breen ganske tidlig, hvis den da ikke har for bratt front. Går ikke det, trekker vi oss mot det "vanlige" innsteget fra Sognefjellshytta.

Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tage forebehold for, hvor meget det kan have ændret sig siden 1999, men da jeg var på Fjellsportkursus i sommeren 1999, parkerede vi ved Sognefjellvejen ud for udløbet fra Prestesteinvatnet, gik over dæmningen, østover nedenfor nordvæggen af Steindalsnosi (hvor vi på returen havde et isras fra de små bræer oppe i ordvæggen af Steindalsnosi) og ind på Fannaråkbræen. Der var ingen problemer overhovedet med at komme ind på bræen. På vej op ad bræfaldet mødte vi nogle, der kom kørende ned på smalle racing- langrendski, og lidt højere oppe på bræen mødte vi en stor elgtyrekalv, der gik østover fra skaret mellem Fannaråken og Steindalsnosi. Vi fortsatte op på Fannaråken ad en brat sne-/isrende omtrent midt på nordsiden af Fannaråken, men det et klart enklere at holde til venstre og gå op ad nordøsthjørnet, hvor bræførernes normale rute går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.