Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt i Jotunheimen om vinteren?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hej Alle sammen,

Efter en super tur i sommers til Jotunheimen overvejer jeg lidt at tage en 4-5 dages tur i Jotunheimen til Påske.

Så vidt jeg forstår er der ofte sne i Påsken.

Hvilket udstyr skal jeg forvente at bruge? Jeg har et Helsport telt (fremragende) og overvejer lidt at købe en sovepose fra Helsport som kan klare mange en del kulde.

Men hvor koldt er der i påsken om dagen og natten?

Hvad er jeres erfaringer med telt i Jotunheimen i Påsken?

Med venlig hilsen!

Jakob

Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Jakob !

Med tidlig påske som i år er du garantert snø i Jotunheimen.

Det er jo ikke uvanlig at vi kan gå på ski i Nordmarka ved Oslo fram til ca 20 april.

I Jutunheimen har jeg hatt mange av de fineste skiturene fra midten av mai og fram til 20 juni. Over ca 1500 meter kan du i Vest-Jotunheimen ofte gå på ski fram mot 10-15 juli.

Med tidlig påske kan dere normalt regne med at det vil holde seg kuldegrader både på dagtid og nattestid, -om natta må dere regne med at det kan bli ned mot minus 20-30, mere normalt 10-15,mens temperaturen på dagtid gjerne går opp mot 0. En god varm vintersovepose er uansett å anbefale !

Forutsatt at dere har bra utstyr og har lært å bruke det, er det fint å telte på denne tiden. Dere bør imidlertid være forberedt på at det kan bli skikkelig uvær. Stiv kuling er relativt påregnelig, grader av storm er heller ikke ikke uvanlig, orkan sjeldnere. Det innebærer at dere bør få med dere værvarslene som vanligvis slås opp på hyttene morgen og kveld, alternativt finne leirplasser som ligger godt beskytta.

Utstyr synes jeg det er vanskelig å gi råd om, spesielt når jeg ikke kjenner dere.

GOD TUR ! :)

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hej Knut.

Tak for svaret. Kan du uddybe evt. hvad du bruger af ligge-underlag, sovepose osv. Kan man uden problemer bruger sprit koger? Hvordan får man sinde pløkker til at hænge fast i sneen osv.

Jeg er absolut nybegynder og prøver at finde ud af så meget som muligt inden jeg står i sneen og mangler et eller andet :)

Bruger du en pulk?

Kan du anbefale nogle ruter?

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Svein, du bør ikke lure en nybegynner til å gå på ski i Jotunheimen i mai. Sjansene for havne der i vårløsningen er ganske store med vann og bekker som går opp. Sørpesnø og gjennomslagsføre er mest sannsynlig. Jeg husker elva ved Spiterstulen som gikk opp 1.mai et år - det var gjort på minutter !

For å gå på ski i dalene i Jotunheimen vil jeg si at den beste tiden er ca 15.mars til ca 20.april, litt forskjellig fra år til år. I fjor var isen på Gjende i full oppløsning i slutten av april. For toppturer strekker sesongen seg mye lenger utover i mai, men det er vel ikke det som er temaet her.

Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først og fremst gassbrennere som er skummelt å ha med seg på vintertur. Gassen tåler som kjent dårlig kulde, og selv om du kan bruke kroppsvarme til å varme gassboksene før tenning er dette ikke pålitetlig. Rødsprit/lampeolje eller parafin er mer pålitelige saker om vinteren og skulle ikke volde store problemer. Husk å ta med deg rikelig med brensel da brennerens blir mindre effektiv i kulda, samt at du må smelte mye snø for å få vann.

Hva angår bardunering av telt kan man få kjøpt spesielle teltplugger som er beregnet på snø. Heller ikke dette er idiotsikkert, men ski og staver er ofte god hjelp her.

Når du velger vintersovepose har du to "kategorier" å velge mellom. Dun og kunststoff. Dun er lett og holder fremdragende på varmen om det er tørt, men mister mye av sin effekt om det blir fuktig. Kunststoff er betydelig tyngre, men isolerer langt bedre enn dun i fuktig tilstand. Jeg bruker som oftest en ajungilak Tyin Arctic, som holder meg (kuldetoleranse er individuelt) varm når gradestokken kryper ned mot -30 Oppgitt komforttemperatur skal være i området -25 Dette er en kunstfiberpose som veier 2,7 kilo. Jeg kjøpte kunstfiber under parolen "det er når alt er bløtt at man virkelig trenger sovepose"

Det kan være lurt å ha med seg to liggeunderlag. Mange benytter et tradisjonelt liggeunderlag(celleplast/skum) med ett oppblåsbart på topp. Bruker du bare ett liggeunderlag bør det bli et tradisjonelt liggeunderlag og det skal ikke være tynnere enn 20mm vinterstid. De fleste oppblåsbare liggeunderlag er kostbare, og man får fint to tradisjonelle (en varm løsning) for prisen av ett oppblåsbart. Sistnevnte er nok noe mer komfortabel, men er man på tur så er man på tur. Oppblåsbare er som regel noe tyngre enn tradisjonelle.

Lommebok, vekt og komfort får avgjøre.

Se ellers denne oversikten for gode utstyrstips for sommer og vinter:

http://www.etojm.com/dir/praktisk.htm

håper dette var til hjelp

MVH

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, du bør ikke lure en nybegynner til å gå på ski i Jotunheimen i mai. Sjansene for havne der i vårløsningen er ganske store med vann og bekker som går opp. Sørpesnø og gjennomslagsføre er mest sannsynlig. Jeg husker elva ved Spiterstulen som gikk opp 1.mai et år - det var gjort på minutter !

For å gå på ski i dalene i Jotunheimen vil jeg si at den beste tiden er ca 15.mars til ca 20.april, litt forskjellig fra år til år. I fjor var isen på Gjende i full oppløsning i slutten av april. For toppturer strekker sesongen seg mye lenger utover i mai, men det er vel ikke det som er temaet her.

Erling

Tolket det som at toppturer sto på programmet, vet ikke hvor jeg har det fra :)

Poenget mitt var at mai har mye mer stabilt vær. Et dårlig råd om turen kun går i dalførene ja. Mars og utrent i vinterfjellet med telt..... :) Uansett årstid er det farer man må være oppmerksom på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Før du legger ut på tur, mener jeg at dere bør være sikker på følgende;

- dere må virkelig kunne sette opp teltet i dårlig vær. Husk alltid å feste teltet med en ski i en av barduene med en gang teltet er tatt ut av posen dersom det blåser aldri så lite.

- dere bør lære dere litt om skredfare, og litt om fornuftig rutevalg/ ruteplanlegging.

Vintertur kan være en drøm - som oftest mye mer behagelig enn sommertur. Men når det først blir ille må man vite hva man driver med. Hvis ikke er veien kort til en sikker død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

- dere må virkelig kunne sette opp teltet i dårlig vær. Husk alltid å feste teltet med en ski i en av barduene med en gang teltet er tatt ut av posen dersom det blåser aldri så lite.

- dere bør lære dere litt om skredfare, og litt om fornuftig rutevalg/ ruteplanlegging.

Vintertur kan være en drøm - som oftest mye mer behagelig enn sommertur. Men når det først blir ille må man vite hva man driver med. Hvis ikke er veien kort til en sikker død.

Kan jeg søge disse råd ET samlet sted?

Jeg har læst denne sides forslag til vinter udstyr, hvordan man bygge nød biuak, men har jo aldrig prøvet det.

Kan jeg evt. sikrer mig noget viden et eller andet centralt sted?

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette med teltet er noe jeg ville ha øvet på i hagen. Drillet litt rett og slett.

En annen ting er jo å sette opp teltet i tide; hvis vinden trekker skikkelig opp er det smart å komme seg inn så fort som mulig. Dette med å grave seg ned har jeg begrenset tro på; en ting er at snøforholdene sjeldent er ideelle, en annen ting er at det tar lang tid. Det beste alternativet er nok å ha med seg en god vindsekk (jerven-duk etc).

Det er vinden som er farlig. Alt annet er bare gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller lureste dere kan gjør er nok å la telt være telt og bo i en hytte.

Etter en to-tre besøk i Jotunheimen blir dere sikkert bedre kjent med forholdene slik at dere kan eksperimentere med telt.

Men hvis man ikke har all verdens erfaring kan det være like greit å begynne i det små og skaffe seg noen positive erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det aller lureste dere kan gjør er nok å la telt være telt og bo i en hytte.

Etter en to-tre besøk i Jotunheimen blir dere sikkert bedre kjent med forholdene slik at dere kan eksperimentere med telt.

Men hvis man ikke har all verdens erfaring kan det være like greit å begynne i det små og skaffe seg noen positive erfaringer.

Rett og slett et idiotisk svar. Gi meg en grunn til at det er tryggere å legge ut på en hytte til hyttetur, i stedet for telttur??

Jeg er rimelig skråsikker på at 90% av de som dør i fjellet pga ihjelfrysing ikke går med telt. Årsak; de er hverken forberedt eller innstilte på å kunne campe hvor som helst. Uten telt og overnattingsutstyr er man 100 ganger mer sårbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig skråsikker på at 90% av de som dør i fjellet pga ihjelfrysing ikke går med telt. Årsak; de er hverken forberedt eller innstilte på å kunne campe hvor som helst. Uten telt og overnattingsutstyr er man 100 ganger mer sårbar.

Fordi om man går fra hytte til hytte i utgangspunkt er det ingen som anbefaler selv dette med mindre man er kjent med farene i vinterfjellet. Vindsekk og snøspade sammen med kart og kompass og nødvendig klær / mat for en ufrivillig overnatting ute regnes som obligatorisk. Det er i alle fall mitt inntrykk. At mange som går fra hytte til hytte kanskje tar litt lett på dette er en annen sak. Men det er ingen som offentlig sier noe annet, verken DNT eller andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ok, tar den, men uansett vil jeg hevde at det er langt tryggere dersom man har pakket for telttur enn for hytte til hyttetur. Mat, fyring, bekledning osv er tilpasset en situasjon som for hyttevandrerne vil oppleves som ekstrem og utfordrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jakob !

Beklager at jeg ikke har svart deg tidligere.

Ser at du har fått mange gode råd av andre i mellomtiden.

Jeg foretrekker sekk, - har ikke selv brukt pulk, men ville vurdert det dersom sekken ble noe særlig over 25 kg. Det skulle imidlertid ikke være nødvendig på en så kortvarig tur som dere planlegger. Husk også på at det vil kunne være mulig å få kjøpt mat, - avhengig av hvor dere legger turen.

Liggeunderlag:Gjerne to underlag av celleplast, eller ett tykt (3cm eller tykkere oppblåsbart) PS ! Celleplastunderlag tar stor plass

Sovepose: Beste løsning (og dyreste !)på denne tiden av året er etter mitt syn en god vinterdunpose. En god og varm kunstfiberpose er imidlertid også helt fin og rimeligere. Posen bør etter mitt syn ha glidelås som muliggjør lufting og kjøling.

Rødsprit er rimelig, enkelt og sikkert, men krever stor tolmodighet når det er kaldt.

Vil likevel anbefale dette dersom dere ikke har erfaring eller bruker god tid på å trene med bensin eller parafinbrenner (multifuel) , alternativt kan dere bruke gass som NB ! må være blandingsgass med propan, - ikke bare butan som slutter å virke ved ca -5 grader !

Vedrørende øvrig utstyr, sjekk DNTs hjemmeside.

Ikke glem spade, blant annet nyttig ved bygging av lemur !

Et lite tips !

Skulle det blåse så mye at dere ikke greier eller tør forsøke å sette opp teltet, så ta det fram, hold veldig godt fast i det og krabb inni det. med sekkene på. Av med sekker , rull ut liggeunderlag og soveposer og krabb nedi. Det er fullt mulig å overnatte greit selv om dere ikke får slått opp teltet.

Tørrtren også gjerne å sette opp teltet med en person inne i det slik at dere kan gardere dere mot at det blåser bort !

PS ! Et bedre alternativ er selvsagt å unngå å havne i en slik situasjon !

GOD TUR ! B)

knut

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hej Alle.

Mange tak for alle svarene. De er alle meget informative.

Er der nogle som ved om man købe produkter på Helsports hjemmeside?

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg dere er fryktelig barnslige.

Jeg synes ikke det er særlig hyggelig å bli kalt for idiot på forumet deres, og i hvert fall ikke av noen som ikke tør å si hvem de er.

Hvis dere tillater den typen språkbruk bør dere jammen tåle at folk svarer på det også så lenge det skjer på en saklig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I slutten av mars er det full vinter i høyfjellet. Du burde kanskje vente til mai.... da er det fortsatt "vinter", men snillere vær og temperaturer...

Jeg viser til utstyrsliste fra DNT: http://www.turistforeningen.no/index.php?fo_id=439. Denne er beregnet først og fremst for hytte-til-hytte turer, så man trenger i tillegg mer utstyr for telttur (kokesett, mat, service, ekstra varme klær).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tak for svaret.

Kan du / I foreslå nogle ruter vi kan gå og som ikke er alt for krævende?

I sommers gik jeg

Gjendesheim - Glitterheim

Glitterheim - Spiterstulen

Spiterstulen - Gjendebu (sejlede videre til Memurubu)

Memurub - Gjendesheim.

Kan I evt. foreslå nogle andre ruter som er et "must see"..

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.