Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til Josten På Langs


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Mai er begynt og nærme seg og det er snart på tide med ein tur over jostedalsbreen. Då er det sikkert mange nykommarar som skal gå tur som har mange spørsmål. Derfor tenkte eg at alle som har råd og tips kunne komme med dei her slik at andre kunne nytte seg av det.

Helst under desse katagoriane:

- Utstyr (kle, stormkjøkken, sovepose o.s.v)

- Ski (smurning, stavar o.s.v)

- Telt (Kva telt er best egna o.s.v)

- Mat (kva mat er lettast og greiast å tilbrede o.s.v?

- Vær (Kor høg faktor treng ein på solkremen dersom det blir fint veir?)

Håper mange kjem med seriøse råd. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Derfor tenkte eg at alle som har råd og tips kunne komme med dei her slik at andre kunne nytte seg av det.

adrenaline.no har en seksjon vi har kalt "Spesialseksjon om Jostedalsbreen". Her finner du bilder, tips, omtale av steder/bøker, hva vi hadde i sekken osv... Kanskje du kan hente noe ut av det? God tur iallfall! I mai i år går vår ferd til Folgefonna - kanskje det resulterer i en ny spesialseksjon? ;-)

Den om Jostedalsbreen finner du her:

http://www.adrenaline.no/vandre/2001/josten/

God tur!

Mvh

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke har spesielt sans for massemønstringer som for eksempel Skarverennet synes jeg det er et godt tips å gå motsatt vei. Jeg gikk opp Flatbreen og ned på nordsiden av Sikilbreen og ut Sunndalen. Først overnatting på Flatbrehytta og så to overnattinger i telt på breen.

Jeg tror ikke jeg skjønte hvor standardisert denne turen var før jeg startet. Jeg og en kamerat gikk i Himmelfartshelgen i 1991 i et alledeles fantastisk pent vær. Vi gikk omtrent alene hele turen bortsett fra noen få timer mellom Høgste Breakulen og Lodalskåpa hvor vi anslagsvis møtte 400 mennesker som gikk motsatt vei. De må ha hatt en litt annerledes turopplevelse enn oss.

Forøvrig kan jeg ikke gi en eneste god grunn til å gå sørover :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Erling skriver at han ikke ser noen grunner til å gå sørover. Det gjør jeg. Selv om jeg heller ikke finner noen som helst glede i å gå i tog sammen med 400 andre.

"Alle" skal på død og liv på i langhelgeg i mai, men det kan være knallforhold der oppe allerede i slutten av april. Har to ganger gått over helt i slutten av april, med stort hell. Begge gangene hadde vi riktignok ca en dag med mer eller mindre dårlig vær, men da får en iallefall brukt det en har lært om orientering på bre. Og, ja, det kan være kaldt, men med rett utstyr er ikke det heller noe problem.

Mine hovedargumenter for å gå sørover er at du får sola i mot, og da er det som kjent mye deiligere å være ute..., samt at nedgangen til Fjærland må være noe av det flotteste en gå. Det å komme ned breen, og kikke ned på våren i Fjærland, (med sola midt mot!), før en etterhvert beveger seg ned fra vinteren og inn i våren er en fantastisk god opplevelse. Andre nedfarter er også flotte, men det er noe eget med å ha fjorden der nede.

Et argument for å gå så tidlig er at følelsen av å bevege seg i urørt natur blir så mye større. En slipper å gå i et 8 mil langt (dobbelt?) skispor med gul snø og gamle kabler langs sidene med jevne mellomrom. (En oppfordring til de som ikke allerede gjør det: brenn dopapirer ditt.)

Så for de som har anledning til det - studenter og folk i "passende" jobbsituasjoner - anbefales absolutt en tur sørover over Josten, litt tidligere i sesongen enn alle andre.

------------------------

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...samt at nedgangen til Fjærland må være noe av det flotteste en gå. Det å komme ned breen, og kikke ned på våren i Fjærland, (med sola midt mot!), før en etterhvert beveger seg ned fra vinteren og inn i våren er en fantastisk god opplevelse. Andre nedfarter er også flotte, men det er noe eget med å ha fjorden der nede.

Støtter Øystein veldig på det... Slik så det ut da vi gikk ned i 2001:

4zzz2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei !

Min Jostenfavoritt starter på bru over elva i nordenden av Liavatnet, videre Sekkebreen, over Bandet og videre. Medio mai har jeg da kunnet ta på skiene etter 1-2 km. Meget behagelig start opp den relativt slake lia.

OK teltplass også. Et alternativ som også er greit er start fra ryggen der fra veien fra Bråtå går over til dammen på Raudalsvatnet.

GOD TUR ! :)

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Min Jostenfavoritt starter på bru over elva i nordenden av Liavatnet, videre Sekkebreen, over Bandet og videre. Medio mai har jeg da kunnet ta på skiene etter 1-2 km. Meget behagelig start opp den relativt slake lia.

OK teltplass også. Et alternativ som også er greit er start fra ryggen der fra veien fra Bråtå går over til dammen på Raudalsvatnet.

GOD TUR ! :P

knut

Hva med sprekker/glipper på disse breene Knut, følger DNT sin brefører og får inntrykk av at disse er regnet som meget sikre breer? Dyringshøi er en fin tur, men drøy, tror jeg velger og gå opp Søverdalen og inn på breen fra der. Blir imidlertid en toppturuke i samme området til uka, fra Tverrådalskyrkja burde man ha god oversikt over både Sekkebreen og videre sør-vest over. Så får man håpe at været holder seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske å ha sett sprekker på Sekkebreen i mai, ellers ofte litt variable snøforhold ned mot Bandet.

knut

Takk for det Knut! Snakket med noen lokale breentusiaster der oppe for et par dager siden som kunne bekrefte det du sier. De hadde faktisk aldri sett noen form for sprekker eller glipper på denne breen og anså den som tilnærmet ufarlig i bresammenheng.

Bildet er fra Skridulaupen, av Sekkebreen, og med bla. Tverrådalskyrkja i bakgrunnen, tatt mandag.

post-881-133474418816_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.