Gå til innhold
  • Bli medlem

Lofoten


Erin

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en sykkeltur i Lofoten i sommer, antakelig ca en uke. Jeg har tenkt å sove i telt og ta flere dagsturer, men har ikke bestemt meg for hvor jeg skal begynne/slutte. Er det noen som kan gi meg tips til bra turer, noen som har syklet i Lofoten? Når på sommeren er det best å sykle der? Vil dere anbefale noen områder der det er mindre trafikk, evt tid på sommeren da det er mindre turister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En flott tur jeg har lyst til å ta på sykkel er som følger: Start i Tromsø, sykle til Sør-Kvaløya, og ta ferge til Senja. Fortsette sørover yttersia av Senja og ta ferge fra Gryllefjord til Andenes. Derfra er det bare å kose seg sørover Vesterålen og Lofoten, og man kan avslutte med å ta ferge/hurtigrute til Bodø. Dette bør gå på en uke, og har man litt flaks med været bør det blir et minne for livet. Det finnes små og store topper overalt underveis hvis man vil ta beina fatt. Både Tromsø og Bodø er enkle steder å komme til hvis man bor usentralt (Les: i sør... :-)) God tur!

Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har syklet turen hshanssen skriver om 2 ganger i forbindelse med Norge på langs tur. Kan konkludere med at Lofoten gjør seg bedre i solskinn enn regn, da vi det ene året hadde stort sett regn og lave skyer gjennom Lofoten og Vesterålen mens vi året etter hadde sol på hele strekket. Uansett vær er det artig å få innblikk i den nordnorske kystkulturen der du sykler forbi tørrfisk og rorbuder i fleng. Absolutt å anbefale, spesiellt det å starte i Tromsø å sykle seg sørover via Senja. Synes selv Senja har en enda mer intens natur sett fra veien enn Vesterålen og Lofoten har. Der er det paddeflatt hele veien. Eneste motbakkene er bruene (og de er det mange av) som er laget ekstra høye slik at hurtigruten skal komme under. På Senja går veien inn og ut av trange fjorder og over høyder i øde og villt landskap. Her kan du skue skjærgård, sandstrender og alpefjell i midnattsol på en gang.

I sommer brukte vi 3 dager fra Tromsø til Bodø (tok hurtigruta fra Stamsund), men da ble det ikke så mye tid til annet enn å sykle. Skulle gjerne tatt meg litt bedre tid, men det får bli en annen gang! Tar dere live med ro er dette en veldig fin ukestur. Det er mange som bruker sommeren til å sykle i Lofoten, så rorbuene er det nok rift om, men med en gang man kommer litt lengre nord, som Vesterålen, Senja og Kvaløya blir det mye lengre mellom bubilene.

Håper du får en flott tur!

post-1034-133474515308_thumb.jpg

post-1034-133474515332_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Husky, det var et nyydelig bilde av Reine under avsnittet media (bilde 1). Ikke rart at utlendinger synes det er flott i Norge. Blir stolt selv jeg når man ser slike fine fotos :)

Jeg har syklet Lofoten to ganger, den ene fra Å til Svolvær, den andre motsatt vei. Nå er det jo kommet ny vei, og jeg har lekt med tanken om å ta noen dager i vår for å sykle denne. Fordelen når man bor i Bodø er at man bare kan se været an, og når det er gode utsikter så slår man til og gjennomfører turen. :-)

I godt vær er det uansett en flott opplevelse, i "sørvest-ramling" en prøvelse og en lidelse. Turister vil det være langs veien, men på sykkel går det greit. Jeg har forresten ikke sjekket om man får lov å sykle gjennom de nye tunnellene, men jeg regner med at det går greit siden løpet går der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Senja i fjor sommer, så denne sommeren skal jeg nok konsentrere meg bare om Lofoten. Nå har jeg kommet fram til å ta toget til Bodø først, ferge til Værøy og se på fuglefjellet der, ferge videre til Moskenes, og sykle til Svolvær med mange kamerastopp og dagsturstopp langs veien. Blir det dårlig vær sykler jeg heller lenger, kanskje til Narvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
ferge til Værøy og se på fuglefjellet der, ferge videre til Moskenes, og sykle til Svolvær med mange kamerastopp og dagsturstopp langs veien. Blir det dårlig vær sykler jeg heller lenger, kanskje til Narvik.

Godt forslag, du må få med deg Mostad.(fuglefjellet på Værøy) Fin vandretur ut dit, har vært der to ganger. Prøv å komme deg en svipptur på nordsiden og innom Eggum, det vil du sikkert like. Ellers har Lofoten så mye, så det kan være vanskelig å gi noen råd. Nusfjord og glassblåseren i Vikten er bare to av dem, men disse likte i alle fall jeg. Håper du er heldig med været, alt blir så mye lettere da! God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei!

Du har kanskje lest mitt innlegg under https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12465 ? Fra Fiskebøl, som utgjør skillet mellom Vesterålen og Lofoten, er det 160 km til Moskenes helt ytterst. Det er jo ikke så veldig langt, men noen avstikkere må jo til :wink:

Anbefaler Raftsundet, hvis du får det til å klaffe med båt fra Holandshamn til Svolvær. Du må jo også stikke innom Henningsvær, en avstikker på 1 mil fra E10. Vanskelig å komme unna trafikken, siden det ikke er så mange andre veier å velge i enn E10, men du kan jo ta 815 via Stamsund på Vestvågøya. Det er et flott stykke vei, men da går du glipp av Vikingmuseet på Borg. :cry:

Det skal visstnok være mulig å få båttransport fra Ballstad til Nusvåg, og det kan jo være et alternativ. Da slipper du unna Nappstraumtunnelen, men båtturen er forholdsvis dyr. Pest eller kolera :)

Anbefaler en overnatting i Sakrisøy/Reineområdet, og gjerne en tur på Reinefjorden. Her er det vakkert! Værøy og Røst anbefales også. For meg som er glad i fjell, ligger nok Værøy øverst, og jeg skulle gjerne ha vært en tur på Mostad.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.