Gå til innhold
  • Bli medlem

Hundekløv


8370Roger

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Manchester Terrier som jeg er på jakt etter kløv til. Det er enklere sagt enn gjort. Den er 10 kg, og de fleste kløv er laget for større hunder. Er det noen av dere som har tips for hvor jeg kan finne et kløv som passer?

Fint om den kan bære sine "egne saker" når vi er på tur :)

post-2191-133474507352_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Otto Støver

I forbindelse med søk på andre produkter ifm hund fant jeg denne lenken: http://www.zoosupply.no/Quick-Release-Klv-p-16588.html Jeg aner ikke kvalitet og slikt men prisen var jo ikke noe avskrekkende og de har jo kløver for hunder langt under 10 kilo også.

Leste et annet sted at en frisk voksen hund i vanlig god turform greit klarer 1/3 av sin egen vekt som kløvvekt. Selv med en liten hund på 10 kilo, så blir det jo litt avlastning siden hunden bærer sin egen mat og utstyr.

Har kløvet med min hund selv noen ganger, og det er helt tydelig at hunden vet at han gjør en jobb. Han er tydelig stolt når han får kløven på ryggen, men så får han jo skryt også da. :)

Ha en fin kløvtur, selv om det er vel mest pulksesongen som er like om hjørnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Ja tror den har nok med sine egne saker. Spør Tiri, tror ho kan hjelpe deg litt.

Tja... nå bærer ikke mine små kløv da men... Mange Zoobutikker so har bra kløv til små hunder.

Ellers så anbefaler jeg deg å se etter et forum for din hunderase på nett, der finner man som oftest svar på det meste :? .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seleverkstedet kan anbefales, har selv en kløv til min hund derfra.

Eieren der har en liten jach russel terriel som de har laget kløv til, man er aldri for liten til og bære kløv.

En av de viktigste grunnene til å anbefale seleverkstedet er at de vet hva de snakker om.

Og at de kan svare på alt det du lurer på vedrørende kløvning.

Det er viktig og få en kløv som passer til hunden, og da bør man enten ha gode fagkunnskaper selv.

Eller gå til noen som har det.

Tenk selv om vi skulle gått med feil sekk, ikke mye moro.

Jeg prioriterer kvalitet på alt mitt utstyr, og da gjør jeg selvsagt også det til min beste venn.

Har hatt mange turer i skog og fjell hvor hunden har båret kløv, og kan anbefale det på det varmeste.

KJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seleverkstedet kan anbefales, har selv en kløv til min hund derfra.

Eieren der har en liten jach russel terriel som de har laget kløv til, man er aldri for liten til og bære kløv.

En av de viktigste grunnene til å anbefale seleverkstedet er at de vet hva de snakker om.

Og at de kan svare på alt det du lurer på vedrørende kløvning.

Det er viktig og få en kløv som passer til hunden, og da bør man enten ha gode fagkunnskaper selv.

Eller gå til noen som har det.

Tenk selv om vi skulle gått med feil sekk, ikke mye moro.

Jeg prioriterer kvalitet på alt mitt utstyr, og da gjør jeg selvsagt også det til min beste venn.

Har hatt mange turer i skog og fjell hvor hunden har båret kløv, og kan anbefale det på det varmeste.

KJ

En hund på 4 kg er vel litt liten til å bære kløv :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund på 4 kg er vel litt liten til å bære kløv skriver Tiri.

Nei faktisk ikke, det er ingen problemer i det hele tatt!

Ta en tur til Harestua og snakk med Anne-Berit på Seleverkstedet og hils på Gnist.

Gnist er en flott Jack Russel Terrier som trives med kløv.

KJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seleverkstedet kan anbefales, har selv en kløv til min hund derfra.

Eieren der har en liten jach russel terriel som de har laget kløv til, man er aldri for liten til og bære kløv.

En av de viktigste grunnene til å anbefale seleverkstedet er at de vet hva de snakker om.

Og at de kan svare på alt det du lurer på vedrørende kløvning.

Det er viktig og få en kløv som passer til hunden, og da bør man enten ha gode fagkunnskaper selv.

Eller gå til noen som har det.

Tenk selv om vi skulle gått med feil sekk, ikke mye moro.

Jeg prioriterer kvalitet på alt mitt utstyr, og da gjør jeg selvsagt også det til min beste venn.

Har hatt mange turer i skog og fjell hvor hunden har båret kløv, og kan anbefale det på det varmeste.

KJ

Da regner jeg med at de fortalte deg at hunden din måtte være 2 år før du begynte med kløv og jeg regner med at du ikke begynte med kløv før hunden din var 2 år :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke hunder veier bare 4 kg?

En hund på 4 kg kan i teorien bære 4 kg med riktig trening på korte turer. Det passer ikke akkurat til en fjelltur :D

Er jo mange hunder som veier bare 4kg, jeg har to stk som veier det , den minste veier bare 3 1/2 kg.!

Og de er ikke bygget for å bære kløv, men for alldel morro å ha kløv til den og legge oppi et par hundre gram :? .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg introduserte kløv for min hund da den var 6 mnd.

Den fikk da lov og gå med tom kløv og venne seg til og ha den på ryggen.

Så når den var 9 mnd fikk den et par kilo i kløven og fikk venne seg til det.

Selvsagt på korte turer, når hunden ble et år gikk vi lengre turer med kløv med rundt 3 kilo.

Nå er hunden to år og får lov til og bære 5-6 kilo.

Jeg har en lapsk Vallhund med en mankehøyde på 36 cm og en vekt på 14 kilo.

Hos mindre hunder setter skjellete og musklene seg tidligere en hos større hunderaser.

Min oppskrift er basert på en forsiktig tilnærming, hvor jeg hele tiden har rådført meg med

veterinærer og erfarne hundefolk.

En hund på 2 år trenger også tilnærming om den ikke er vant med kløv.

Muskler og hundens balanse og bevegelsesmønster skal venne seg til og ha en kløv på ryggen.

KJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Enig med deg Fotojensen

Det er viktig å starte forsiktig slik at hunden trives med utstyret. Husk også på en viktig ting: SKRYT, SKRYT, SKRYT. Det går nesten ikke an å skryte for mye, men det må gjøres slik at hunden skjønner at man mener det. Hmmm, :-) , gjelder ikke det folk også forresten :?:D

Fikk en gang det rådet den tiden jeg hadde polarhunder, at man skulle vente med tyngere pulk (over 1/3 av hundens vekt) til hunden var ca 1,5 år. For kløving var det ca 2 år. Polarhunder kunne man starte noe tidligere. Grunnen var visstnok at disse var tidligere utviklet nettopp på slik bruk fra naturens side gjennom århundreder med naturlig utvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kennel har små kløver, kjøpte str xs til en cocker spaniel(11-12 kg). Var på dyrebutikken, fordelen er at man får prøve på forhånd ev.bestille en annen størrelse. Ellers har zoosupply små kløver, men de er av et annet merke. De likte å kløve, kunne vel bære to halvliters flasker med vann, en i hver veske(pakket noe rundt flaskene), eller ett par sko og litt klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme hvor liten bikkja er, så kan den hvertfall bære maten sin for et par dagers tur, og skåla. At man ikke skal kløve eller trekke med hundene før de er 1 1/2- 2 år er bare tull. det er "steinalder lære" en normalt sunn og frisk valp kan med fordel introduseres for slikt allerede ved 5-6 mnd alder, men eier må huske at det er en valp, og belaste deretter.

Jeg var på ukestur i vår på hardangervidda med 2 stk 10 mnd gamle valper i spannet, de hadde en super uke med dagsetapper på mellom 2 og 3 mil. dette taklet de pga gradvis oppbygging siden de var helt unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme hvor liten bikkja er, så kan den hvertfall bære maten sin for et par dagers tur, og skåla. At man ikke skal kløve eller trekke med hundene før de er 1 1/2- 2 år er bare tull. det er "steinalder lære" en normalt sunn og frisk valp kan med fordel introduseres for slikt allerede ved 5-6 mnd alder, men eier må huske at det er en valp, og belaste deretter.

Jeg var på ukestur i vår på hardangervidda med 2 stk 10 mnd gamle valper i spannet, de hadde en super uke med dagsetapper på mellom 2 og 3 mil. dette taklet de pga gradvis oppbygging siden de var helt unge.

Du kan ikke sammenligne kløv og trekk. Hvis du mener at man kan kløve før hunden er ferdigutviklet så vet du ikke hva du prater om og hvilke belastninger det gjelder. Starter du med kløv for tidlig så risikerer du å få en hund med smerter i tidlig alder. Les mine tidligere innlegg om dette.

Å sette en hund i et spann er noe helt annet. Vi begynner trening når de er moden for det. Ofte i 3 mnd alder med rolig innkjøring. Og dette gir hunden en helt annen belastning enn kløv. ( les anatomi) :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev vel at valper med fordel kunne "introduseres for slikt" ingen valp tar skade av å ha på seg kløven, men man må jo beholde hodet på rett plass. ville nok ikke være lurt å laste opp en åring av en eller annen HD eller AD belastet rase, med full ferie oppakning. men den kan bære maten sin å skåla på helgetur i marka, elller fjellet.

Forøvrig er jeg ikke enig, at kløv og trekk ikke kan sammenlignes. jeg ser vel intensiteten som hovedforskjellen, og den taler nok ikke til trekkingens fordel i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.