Gå til innhold
  • Bli medlem

Nepal


Anne B.

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger tur til Nepal. Det er sikkert mange i dette forumet som har vært der, og som kan hjelpe meg litt på vei:

1. Hva burde jeg velge av Annapurna circle og Everest base camp? Eller en helt annen tur?

2. Hvor lang tid bør jeg beregne på hver av dem?

3. Er det greit å finne et sted å bo?

4. Hvordan er standarden på overnattiga? Er det mulig å få tatt seg en dusj el.l innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg planlegger tur til Nepal. Det er sikkert mange i dette forumet som har vært der, og som kan hjelpe meg litt på vei:

1. Hva burde jeg velge av Annapurna circle og Everest base camp? Eller en helt annen tur?

2. Hvor lang tid bør jeg beregne på hver av dem?

3. Er det greit å finne et sted å bo?

4. Hvordan er standarden på overnattiga? Er det mulig å få tatt seg en dusj el.l innimellom?

Svar:

1. Jeg har bare erfaring fra Everst et par ganger, men den var meget flott! Det er disse to rutene som er "standard" og har best infrastruktur. Men vel befolket...

2. Everest bør du regne et par uker på. Selv gikk jeg runden Lukla - Everst BC - Gokio - Lukla på 9 dager, men det ble for mye pes. Ta deg god tid, bl.a. så bør du oppleve stedene underveis, særlig Namche.

3. Meget enkelt. Det er såkalte te-hus overalt i greie dagsmasjer og vel så det. Det kryr egentlig. Inget problem.

4. Standarden er laber til tider. Nederst kan du få bra/grei standard, men jo høyere du kommer, værre blir det. Jeg mener virkelig værre, DnTs hytter er 6-stjerneshoteller i sammenligning. Ikke regne med dusj høyt oppe. men dette er jo en del av sjarmen, man drar ikke til fjellene i Nepal for å få luksus, men opplevelser. Og det er BILLIG.

OG: ta deg god tid til katmandu, en stoooor opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreløpig ikke så mange svar.

Var selv i tvil når jeg planla min tur. Jeg ender opp med 22 dager i fjellet. Turen starter fra Lukla og jeg skal gå oppover Gokyodalen til Gokyo Ri, over Cho-la passet og inn i Khumbo dalen, hvor det blir en tur til Kala Patthar og Everest BC. Turen går videre ned Khumbodalen, for så å gå inn i Imjadalen, hvor toppforsøket på Island Peak blir høydepunktet.

Tar jeg ikke helt feil, ble det ifjor påbudt med guide, så en organisert tur blir vel alternativet, også med tanke på overnattningen som du nevner. Jeg ordnet jeg min tur direkte med trekking firma i Nepal, ellers finnes det flere norske turopperatører som har turer i området.

Vet ikke når du planlegger din tur, men jeg setter kursen neste uke, og kan gi tilbakemelding når jeg er tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det påbudt med guide nå?

Var jeg deg, hadde jeg booket det der nede. Masse guider og operatører som løper etter deg og fallbyr sine tjenester. Helt sikkert billigere enn å bestille fra Norge. Men du har kanskje allerede gjort det?

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mener det ble påbudt med guide i fjor høst. Turen er booket direkte med trekking firma i Nepal via nettet - billig. Visste hvilken rute jeg ville gå, og ville ha alt klart til jeg kommer ned. Avreise fra Oslo 10 oktober :D

Blir noen dager i Kathmandu før og etter trekkingturen - Har du noen tips vedr. kjøp av friluftsutstyr og klær? Kathamndu, Namche eller er det bare fake som selges ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var traskende der i 2005. Huff årene går... Men jeg var blant annet på Island Peak.. Du kan lese om turen på http://www.kjiver.no/nepalsiden.htm

Det er dessverre blitt sånn nå at man må ha porter uansett. Det er vel for å få mer penger ut av turistene.. Ikke vet jeg.. men om jeg skulle dratt tilbake ville jeg ordnet alt der nede egentlig.. Og kun leid en bærer. Det er billig.

Annapurna rundt frister veldig for mitt vedkommende... Jeg gikk litt av den da vi var der nede og jeg traff folk som gikk turen uten bærer og kun med lett sekk. Teahouse trekking blir ofte rakket ned på, men for meg var dette midt i blinken. Det skaper inntekt for de lokale og bra fleksibilitet med hensyn på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir noen dager i Kathmandu før og etter trekkingturen - Har du noen tips vedr. kjøp av friluftsutstyr og klær? Kathamndu, Namche eller er det bare fake som selges ?

Om du går østover fra Thamel kommer du til en av hovedgatene i området. Gata heter Tridevi Marg og går forbi kongepalasset. Der er det en bra butikk som selger ekte utstyr fra Norh Face. Butikken finner du på venstre hånd når du går fra Thamel til kongepalasset. Billig i forhold til Norge. Ellers kan du komme over andre butikker som også selger ekte utstyr, men det er vanskelig å se forskjellen.

Det skal også ha kommet en ny butikk i samme området som selger ekte utstyr fra Mountain Hardwear.

Ellers kan du finne noe i Namche også men utvalget er nok mer begrenset. En del brukt utstyr kan du også finne

Mvh Fjelljo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jpn:

Du bør bli MANGE dager i Katmandu, facinerende. Herlig anderledes, men allikevel såpass turistifisert at du ikke blir helt lost. Og slapp av et par dager i Namche. Det gjorde ikke jeg, og angrer.

Ta en tur til templene i Baktapur og spis brownies på Mikes Breakfast. Og ikke la deg lure av "hjelpere" som skal ordne og fikse alt for deg som du ikke trenger, og avtal alle priser på forhånd. Mange luringer.

Vil anbefale Pilgrims Guesthouse i Thamel, billig, sjarmerende og (rimelig) bra.

22 dager i fjellet høres meget (for..?) romslig ut, selv med Island Peak. Men du er nok ikke låst til det, flyene går hele tiden. Spennende flyplass i Lukla!

Å kjøpe friluftsutstyr er festlig der nede, men gjør det i Katmandu. I Namche er utvalget begrenset og prisene dyrere. Det sies at det er steder som selger ekte merkevarer og pent brukte etterlatenskaper fra større ekspedisjoner, men jeg fant ingen.

Men overalt får du kjøpt tildels fine produkter, men oftest (alltid?) "North Fake"... Ikke forvent lang holdbarhet eller pustende metervare i GoreTexen, men hva spiller det for rolle når det er så billig? Jeg kjøpte en -5 dunsovepose, også North Fake..., for 170.- norske kroner! Dunen lekker, glidelåsen er dårlig, men den har tjent meg som sommerpose i 4 år nå, kjempekjøp. Mye fine klær.

Hva betalte du for guide? Er det porterguide? Standard pris sist jeg var der (-03), var 50 kroner dagen hvis han måtte holde maten selv, men 40 kroner hvis du betalte maten. Ikke til å bli fattig av, altså. På Everest BC/Gokio-turen leide vi IKKE guide, skulle liksom være "norske" og løp rundt med store sekker, men det var jo bare tull selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips ;)

Blir ikke mange dager i Kathmandu - får totalt 5 dager. Har et fly jeg skal rekke for å få meg 2 uker med sol, strand, dykking og kanskje litt klatring i sørøst Asia også.

22 dager på selve fjellturen, er det samme som de norske turopperatørene har på tilsvarende tur. Det er nok mer enn porterguide, dette er nøyaktig samme opplegg som de norske turoppretørene har, dvs "pakketur" hvor alt er ordnet på forhånd, og med bærere, kokk og klatre sherpa. Oppholdet med overnattning i Kathmandu inngår også i "pakken" samt flyreise t/r Lukla, så totalpakken blir 27 dager. Blir en del dyrere enn de 50 kr dagen du nevner, men mye billigere enn å bestille med de norske turopperatørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler 1890 USD - ca 10500,- nok etter dagens kurs for "pakken" - alt inkludert. Jeg må da selv sørge for å komme meg til Kathmandu. Så totalsummen blir faktisk 12000 - 16000 kr billigere enn med norsk turopperatør. Booket med trekkingfirmaet Mountain Monarch Adventures og turen heter " Everest High Passes and Peaks": http://www.mountainmonarch.com

Kjenner ikke til firmaet, foruten at de er anbefalt av Lonely Planet, men måtte ta et valg i trekking jungelen og falt ned på dette selskapet. De virker seriøse og jeg håper jeg blir fornøyd.

Krabi er besøkt før, og er plangt igjen på returen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.